är 9fot spö för långt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

är 9fot spö för långt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Miller_time
    replied
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg


    Tack för tipsen, ska nog skipa mitt gamla jerkspö , köpa ett längre..Ja har märkt att det används mycket gummibeten..Kanske ska satsa mer på gummi än hård
    Absolut, gummibeten är mångsidigt
    och lätt att fiska djupt med.

    För min del så har jag övergett gummibetena ganska rejält vid det lite grundare fisket.
    Kör mycket
    Mchybrid, Lazy jerk, westin swim, buster jerk.

    Rätt gött å slippa kladda med stingertackel och söndertuggade gummibeten.

    Jävligt enkelt att bara ha lite extra trekrok med sig.

    Lämna en kommentar:


  • neo333
    replied
    Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg

    I dag finns det så mycket beten som kallas ”swim” eller någt sådant och dessa fiskar du utan massa rycki spöet. Du knycker lite med veven som mest. Även Buster jerk kan sättas i rörelse med veven, även om man kan jobba den hårdare med spöet.

    För min egen del så ligger oftast mitt korta (7-fots) jerkspö med tillhörande högutväxlade rulle kvar hemma
    när jag åker ut på sjön.

    Fiskar med en downsize 8-fotare och jag två olika grova 8’6”-or och det går utmärkt att fiska Buster jerks,
    westin swim, Lazy jerk mm.
    Vet jag att det blir mycket vassfiske så åker jerkspöet
    med då det kan vara kul att köra lite mer traditionellt s
    då.
    Så i mitt fall så fiskas Buster med både 7-fotare och 8’6” -fotare.

    Om du inte ska låsa fast dig till 100% klassiskt jerkfiske så tycker jag du ska välja ett lite längre spö.

    Vill du fortfarande knixa lite med spöet så håll dig till något strax under 8-fot typ med kastvik uppåt -130 gram typ.

    Kom dock ihåg att hålla spöet stilla och jobba med veven ger riktigt bra beteskontakt och tight linföring.

    Det är en riktig djungel det här.

    Tack för tipsen, ska nog skipa mitt gamla jerkspö , köpa ett längre..Ja har märkt att det används mycket gummibeten..Kanske ska satsa mer på gummi än hård

    Lämna en kommentar:


  • Miller_time
    replied
    Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Lånar tråden, för en fråga om jerk spö, var många år sedan jag fiska gädda har börjat igen, och kollat på en massa klipp på Youtube om gäddfiske, och ingen verkar använda Jerkspö längre Ja menar dom korta på 6,6 är det inte populärt längre? Hade tänkt köpa ett nytt, men kanske köper ett på 8-9 fot istället om det gick lika bra att använda det till tex buster,
    I dag finns det så mycket beten som kallas ”swim” eller någt sådant och dessa fiskar du utan massa rycki spöet. Du knycker lite med veven som mest. Även Buster jerk kan sättas i rörelse med veven, även om man kan jobba den hårdare med spöet.

    För min egen del så ligger oftast mitt korta (7-fots) jerkspö med tillhörande högutväxlade rulle kvar hemma
    när jag åker ut på sjön.

    Fiskar med en downsize 8-fotare och jag två olika grova 8’6”-or och det går utmärkt att fiska Buster jerks,
    westin swim, Lazy jerk mm.
    Vet jag att det blir mycket vassfiske så åker jerkspöet
    med då det kan vara kul att köra lite mer traditionellt s
    då.
    Så i mitt fall så fiskas Buster med både 7-fotare och 8’6” -fotare.

    Om du inte ska låsa fast dig till 100% klassiskt jerkfiske så tycker jag du ska välja ett lite längre spö.

    Vill du fortfarande knixa lite med spöet så håll dig till något strax under 8-fot typ med kastvik uppåt -130 gram typ.

    Kom dock ihåg att hålla spöet stilla och jobba med veven ger riktigt bra beteskontakt och tight linföring.

    Det är en riktig djungel det här.

    Lämna en kommentar:


  • Kimmen
    replied
    Trenden med 6fotarna är nog överblåst, inte många som Jerkar heller nuförtiden men dem som ängnar sig åt det kör spön 7-8fot.

    Gummifisket som nästan dominerar gäddfisket nu funkar bra med något längre spön 8–9fot.

    Lämna en kommentar:


  • neo333
    replied
    Lånar tråden, för en fråga om jerk spö, var många år sedan jag fiska gädda har börjat igen, och kollat på en massa klipp på Youtube om gäddfiske, och ingen verkar använda Jerkspö längre Ja menar dom korta på 6,6 är det inte populärt längre? Hade tänkt köpa ett nytt, men kanske köper ett på 8-9 fot istället om det gick lika bra att använda det till tex buster,

    Lämna en kommentar:


  • BeBest
    replied
    Det mesta talar för att 9' är rätt men om det är trångt om kastutrymmet på grund av buskar och träd kan du möta problem på just den platsen. Kortare spön kan därför vara en fördel om det är gott om buskage där du håller till men annars är 9' perfekt. Du vet hur det ser ut där du brukar hålla till.

    Lämna en kommentar:


  • nelli_
    replied
    Tack hörni!! kör på 9fot

    Lämna en kommentar:


  • uffe62
    replied
    9' från land absolut, i båt gillar jag personligen lite kortare runt 8.

    Lämna en kommentar:


  • Ziggystardust
    replied
    Oavsett vilket märke på spö du väljer, så är 9' perfekt. Rejäla kastlängder och mycket spö att drilla fisk på.
    Har själv ett 9' till mitt "tyngsta" fiske...kastvikt till 50 gram. Underbart även från båt. Satsa på 9'! Det är en order

    Lämna en kommentar:


  • Kimmen
    replied
    Kör på 9
    För något decennium sedan var gäddspön mellan 9-11 fot
    Trenden har sedan gått mot kvastskaft runt 6-7fot, de används till i princip enbart Jerk fiske men de trenden har snart gått över och folk kör mer normalt spinnfiske då är 8-9fot super!

    Till o med i produktionerna tänker på tävlingarna i tuben använder numera kändisarna allt längre spön även från båt, de säger något tycker jag.
    inte för att jag bryr mig om vad dem kör med men då fungerar de uppenbarligen.

    satsa på svartzonker du, han gör Inga dåliga grejer.


    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar
2 438 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 572 svar
259 359 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Esoxfreddan  
Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
97 svar
11 800 visningar
5 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av senzitivity, 2022-12-28, 20:41
110 svar
17 077 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Robalm
av Robalm
 
Startad av Letho, 2023-10-27, 10:26
167 svar
17 354 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X