Visa upp era JDM prylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era JDM prylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hela vitsen med jdm är ju att det enbart officiellt säljs på den japanska marknaden. Så fort ex shimano och daiwa USA tar in det officiellt i sitt sortiment så är det inte jdm längre. Då är det internationellt. Men det är ju skitsamma. Bara ett ord. Men tråden heter ju jdm. Däremot vet i sjutton om märket behöver vara japansk eller tillverkat i Japan.
    Abu har ju mängder med jdm rullar. Som faktiskt enbart säljs på japanska marknaden. Klart mer jdm än en Japan tillverkad shimano som säljs både i Japan, usa och Europa.

    Kommentera


    • #12
      Dessutom kan ju vilken fiskebutik som helst köpa in ett antal rullar eller spön direkt från Japan utan att gå via någon europeisk generalagent, då spelar det ju ingen roll vilken marknad produkten var avsedd för eftersom den ändå finns tillgänglig globalt. Hi-end spön som t.ex Zenaq har väl inte någon europeisk distributör om jag fattar rätt, dessa finns ändå hos Stockholmsfiske och diverse butiker i Frankrike etc. Frågar man t.ex Söders kan dom säkert plocka hem precis vad som helst, själv har jag inte sett några speciellt lockande klipp på japanska sajter när man räknar på totalen.
      Senast ändrad av holden; 2022-11-09, 17:09.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Dessutom kan ju vilken fiskebutik som helst köpa in ett antal rullar eller spön direkt från Japan utan att gå via någon europeisk generalagent, då spelar det ju ingen roll vilken marknad produkten var avsedd för eftersom den ändå finns tillgänglig globalt. Hi-end spön som t.ex Zenaq har väl inte någon europeisk distributör om jag fattar rätt, dessa finns ändå hos Stockholmsfiske och diverse butiker i Frankrike etc. Frågar man t.ex Söders kan dom säkert plocka hem precis vad som helst, själv har jag inte sett några speciellt lockande klipp på japanska sajter när man räknar på totalen.
        Ja men där är ju en skillnad. Om märket själv väljer att lansera en produkt globalt eller en enskild butik kör lite paralellimport.

        Kommentera


        • #14
          Det blir ganska enkelt om man säger så här. Finns produkter i officiella kataloger utanför Japan. Inte jdm. Finns de bara i japans officiella katalog. jdm!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Det blir ganska enkelt om man säger så här. Finns produkter i officiella kataloger utanför Japan. Inte jdm. Finns de bara i japans officiella katalog. jdm!
            Kanske det, själv fiskar jag mestadels med spön i Poison Adrena-serien, men vill jag vara ”sann” JDM måste jag alltså välja Poison Ultima eller Poison Glorious :-)

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Det blir ganska enkelt om man säger så här. Finns produkter i officiella kataloger utanför Japan. Inte jdm. Finns de bara i japans officiella katalog. jdm!
              Håller med här, tycker det låter rimligt!

              Kommentera


              • #17
                Ok, då får man googla runt innan man mot förmodan törs posta vidare om ngt Japanköpt här... Jag gillar ju "organiska" trådar mer som t ex
                https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ntusiastprylar
                så ni renläriga, ha det! :-)
                Senast ändrad av anteman; 2022-11-09, 19:15.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg

                  Håller med dig att den inte är en 100% japansk vara ifall att den inte är tillverkad i Japan (Min complex exempelvis). Men tycker ändå att man kan klassa vissa saker som JDM då de är tillräckligt unika/coola samt att det blir lite svårare att få tag på då de inte säljs här hemma i Sverige.
                  En JDM-rulle behöver inte vara tillverkad i Japan för att vara JDM. Den behöver bara vara gjord för den japanska marknaden.

                  Daiwa och Shimano hanterar JDM-produkter på ett intessant sätt. Det är officiellt inte JDM längre om t.ex en Shimano/Daiwa-rulle säljs utanför japans marknad av Daiwas officiella säljare i USA. Därför skiljer man ofta på modellerna och gör en USDM modell, samt en JDM modell. Shimano Metanium, Daiwa Zillion, Daiwa Exist LT är praktexempel. Abu däremot, med väldigt få undantag, nästan vägrar att ta in JDM-rullar. Det är knappt att de ens nämner namnet på japanska modeller känns det som. Däremot finns det ett fåtal modeller som Abu Japan delar med Europas och USAs marknad. Köper du en Abu i Japan du inte känner igen alls är dock chansen riktigt stor att du får hem en JDM modell.

                  Kommentera


                  • #19
                    Click image for larger version  Name:	image0 (3).jpeg Views:	0 Size:	2,10 MB ID:	2610693

                    För övrigt ett exempel på en ej japantillverkad JDM-haspel. Shimano Sephia SS C3000. Jag kunde inte låta bli när jag först såg den. Det här är den snyggaste haspelrullen jag äger.

                    Kommentera


                    • #20
                      Sephia SS säljs av Shimano Asien så inte en JDM men visst är den udda, en NEDM kanske?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 870 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X