Visa upp era JDM prylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era JDM prylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Daiw har ju varit lite spretigt "pråliga" men se på t ex Alphas CT SV 70, Alphas SV TW 800, dito Zillion 1000 för att ta några exempel. Diskreta rent av.

    Min Zillion 1000 är köpt från Japan när den enbart fanns där men nu är den inte JDM längre utan enbart MIJ, iaf då...
    Jag har fiskat med en av dessa och torrvevat och klämt på dom andra... men faktiskt inte ens hållit i någon annan Daiwa (bortsett 30 år sedan) och jag tycker dom känns riktigt gedigna utan lullull. Och detsamma gäller nog faktiskt även Shimano men ska dessa jämföras av mig så är Shimano som en kvinna... och Daiwa en man utan att något är negativt :-)

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Daiw har ju varit lite spretigt "pråliga" men se på t ex Alphas CT SV 70, Alphas SV TW 800, dito Zillion 1000 för att ta några exempel. Diskreta rent av. Men inte JDM.

      Min Zillion 1000 är köpt från Japan när den enbart fanns där men nu är den inte JDM längre utan enbart MIJ, iaf då...
      Det finns dock en JDM Zillion (med aluminium-drev) och en EUDM/USDM version också, med mässingdrev. Står det Made in Japan på rullen är det garanterat JDM versionen.

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Det finns dock en JDM Zillion (med aluminium-drev) och en EUDM/USDM version också, med mässingdrev. Står det Made in Japan på rullen är det garanterat JDM versionen.
        Ja du har rätt, glömde det. Mässing hade möjligen inte kommit då, iaf så köpte jag min primärt för att den (med aludrev) var MIJ och att Daiwa inte haft några tidiga framträdande problem med sina aludrev. Läst eller rent av frågat på Tackletour om saken. Den nya designen på dreven gör dem förhoppningsvis än bättre.

        Tung fisk bör pumpas in, inte winchas "a la amerikansk bassfiskare" Tror de de ser tuffa ut när de nitar en firre, winchar och landar en 4 pundare på 15 sekunder? Klart tävlingsinspirerade där tid är pengar. Glad att bassen har ett avgjort grovt käkparti... Borren bör hanteras med större försiktighet.
        Senast ändrad av anteman; 2022-11-13, 12:23.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
          Någon som testat sin metanium shallow spool? Är på kastviktspannet precis emellan BFS och MGL spolarna, mitt mest fiskade spann är 3,5-5g skalle och 2-3” jiggar och man känner hur dåligt rullen mår av att dänga iväg detta på BFS. Samtidigt är djup MGL spole lite tung och onödigt mycket linkapacitet.

          hade en antares 70, men fiskar mest bräckt/salt så den går bort. + den väger alldeles för mycket.

          tack för input !
          Har en Metanium shallow edition och den rullen kastar jag från cirka 8g och uppåt. Påspolad med morethan 0.10 kastar den lika långt som mina bfs rullar. Skillnaden är att man kan dra på om man vill utan att vara rädd för lagrerna ska paja. Ställer man in bromsen rätt kan man även dra iväg kasten försiktigt för bättre träffsäkerhet. Så det går absolut att använda den till "power" bfs. Grym rulle :-)

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

            Har en Metanium shallow edition och den rullen kastar jag från cirka 8g och uppåt. Påspolad med morethan 0.10 kastar den lika långt som mina bfs rullar. Skillnaden är att man kan dra på om man vill utan att vara rädd för lagrerna ska paja. Ställer man in bromsen rätt kan man även dra iväg kasten försiktigt för bättre träffsäkerhet. Så det går absolut att använda den till "power" bfs. Grym rulle :-)
            Tack! Precis detta jag behövde veta !

            Kommentera


            • #66
              Går i tankarna att klicka hem en 22 Bantam (6.2) eller en 20 Metanium MGL.

              Det som lockar är bla den helgjutna kroppen (Bantam) som bör generera en solid känsla. Inbillar mig också att samtliga delar bör tämligen sitta mer tight och robust för allsidigt fiske.

              Vikten på 215g är inte så värst avskräckande i sig, innan jämförelsen med Metanium med sina ynka 175g.

              En annan sleeper rulle, 21 Curado K MGL, ser trevlig ut. Tyvärr faller den sannolikt bort pga den gröna färgen.

              Rullen ska paras ihop med ett Poison Adrena 1610M, kastvikt upp till 21g.

              Någon med erfarenhet av Bantam? Tacksam för en recension.

              Kommentera


              • #67
                Bantam är den fetaste rullen jag känt på än så länge. Inväntar dock en Antares så vi får se om den lyckas slå bantam.

                Ja det är inte den lättaste rullen men om du vill ha en robust och solid känsla så är bantam rätt val. Kastar lätta beten förvånansvärt bra dessutom.

                Faktum är att jag gillar bantam så mycket att den även får följa med på gäddpass. Brorsan gjorde precis likadant

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
                  Går i tankarna att klicka hem en 22 Bantam (6.2) eller en 20 Metanium MGL.

                  Det som lockar är bla den helgjutna kroppen (Bantam) som bör generera en solid känsla. Inbillar mig också att samtliga delar bör tämligen sitta mer tight och robust för allsidigt fiske.

                  Vikten på 215g är inte så värst avskräckande i sig, innan jämförelsen med Metanium med sina ynka 175g.

                  En annan sleeper rulle, 21 Curado K MGL, ser trevlig ut. Tyvärr faller den sannolikt bort pga den gröna färgen.

                  Rullen ska paras ihop med ett Poison Adrena 1610M, kastvikt upp till 21g.

                  Någon med erfarenhet av Bantam? Tacksam för en recension.

                  I havent used the Bantam, but i own the Adrena rod u wanna use it on. For me the Bantam would be to heavy, and probaly a bit overkill on, on such a light and delicate rod. I use a Metanium Shallow on mine rod but only use it for 8-14 gr. hardbaits. A normal would Metanium would sit nicely on it and should have plenty power for whatever the rod Can handle.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
                    Går i tankarna att klicka hem en 22 Bantam (6.2) eller en 20 Metanium MGL.

                    Det som lockar är bla den helgjutna kroppen (Bantam) som bör generera en solid känsla. Inbillar mig också att samtliga delar bör tämligen sitta mer tight och robust för allsidigt fiske.

                    Vikten på 215g är inte så värst avskräckande i sig, innan jämförelsen med Metanium med sina ynka 175g.

                    En annan sleeper rulle, 21 Curado K MGL, ser trevlig ut. Tyvärr faller den sannolikt bort pga den gröna färgen.

                    Rullen ska paras ihop med ett Poison Adrena 1610M, kastvikt upp till 21g.

                    Någon med erfarenhet av Bantam? Tacksam för en recension.
                    Jag kör en Metanium DC på det spöt, riktigt trevlig kombo och väldigt ”versatile” som det står på spöt. Använder det till allt borrefiske, slutat släpa med mig 5-6 kombos ut.

                    Kommentera


                    • #70
                      Har fiskat bantham -22 ett par dagar på mitt 7-21g spö.

                      solid rulle, alldeles för solid i min smak. Kastar riktigt bra som alla MGL spolar, inte testat speciellt lätta saker men 7g kastar man till månen.

                      Lite tung för det lätta fisket, men det är såklart smaksak. Det jag inte kunde släppa med den rullen var just hur mycket Power den hade, noll flex rena vinschen. Perfekt för fiske när det är djupt och om man fiskar lunkers. För mitt ”grunda” fiske år finesshållet var den overkill. Lär dock hålla en livstid. Ligger mycket skönt i handen, double duty funkar nog som priest också.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 643 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 687 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X