Visa upp era JDM prylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era JDM prylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Det är dåligt med bilder på era rullar ;-)

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Det är dåligt med bilder på era rullar ;-)
      äh, det är väl inte så skoj med bilder på verktyg egentligen

      sen så har jag inget JDM tyvärr


      Bifogade filer

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg
        Går i tankarna att klicka hem en 22 Bantam (6.2) eller en 20 Metanium MGL.

        Det som lockar är bla den helgjutna kroppen (Bantam) som bör generera en solid känsla. Inbillar mig också att samtliga delar bör tämligen sitta mer tight och robust för allsidigt fiske.

        Vikten på 215g är inte så värst avskräckande i sig, innan jämförelsen med Metanium med sina ynka 175g.

        En annan sleeper rulle, 21 Curado K MGL, ser trevlig ut. Tyvärr faller den sannolikt bort pga den gröna färgen.

        Rullen ska paras ihop med ett Poison Adrena 1610M, kastvikt upp till 21g.

        Någon med erfarenhet av Bantam? Tacksam för en recension.
        Jag har en Bantam MGL 2017 som jag gillar. Den känns otroligt solid och stabil. Kastar otroligt bra och luftigt för att vara en Shimano (som tenderar att inte kasta lika luftigt som t.ex Daiwa). Jag fick iväg beten ner till 4g med den. Som en annan användare sa: "Rena vinschen."

        Men...jag har två klagomål när det kommer till min Bantam MGL.

        1. Mina drev åldrades fort. Efter redan ett år av användning (ca 20 pass), började mina drev kännas avsevärt mindre lena. Från början kändes den tight och riktigt len. Den tighta, solida känslan har inte förändrats, men lenheten är borta. Trots service hos Shimano förändrades inte känslan på mina drev. Nu har jag köpt nya drev för att ersätta de gamla, så vi får se om det bara var de här dreven som strulade. En såpass dyr rulle bör kännas förfinad under en längre tid än enbart en säsongs användning. Jag tar hand om min utrustning mer än vad de flesta gör. Vilket leder mig till nästa klagomål..

        2. ...som är hur lätt specifikt ena spollagret korroderar. Jag är inne på mitt 3:e spollager (det som sitter monterat på spolen, närmst piniondrevet). Jag sköljer av mina rullar efter fiske i bräckt vatten, men det verkar inte hjälpa. Nu senast ersatte jag Shimanos lager med ett keramhybridlager...som också rostade. Samma keramhybridlager har jag i andra rullar och de håller flera år i sträck, 5 år är äldsta exemplet. Men, på min Shimano Bantam MGL rostade det inom ett halvår. Vatten kommer alltså inte ut och det jag gör efter varje fiskepass för att undvika detta är att jag tar ut spolen ur rullen och låter den torka individuellt. Trots detta har lagret i fråga börjat korrodera lite smått, vilket jag antar händer under fisketuren och under frakten hem. Jag har aldrig haft en rulle där det här händer såpass enkelt. Eftersom att jag fiskar i bräckt vatten väldigt ofta är det här ganska störande.

        Det här är i varje fall de problem jag har erfarat på min Bantam 2017. Det är inte JDM-versionen, men designen skiljer inte så vitt jag vet. På nya 2022 Bantam MGL är jag osäker. Är designen densamma så tvivlar jag inte på att det kan bli problem. Något att tänka på bara.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Jag har en Bantam MGL 2017 som jag gillar. Den känns otroligt solid och stabil. Kastar otroligt bra och luftigt för att vara en Shimano (som tenderar att inte kasta lika luftigt som t.ex Daiwa). Jag fick iväg beten ner till 4g med den. Som en annan användare sa: "Rena vinschen."

          Men...jag har två klagomål när det kommer till min Bantam MGL.

          1. Mina drev åldrades fort. Efter redan ett år av användning (ca 20 pass), började mina drev kännas avsevärt mindre lena. Från början kändes den tight och riktigt len. Den tighta, solida känslan har inte förändrats, men lenheten är borta. Trots service hos Shimano förändrades inte känslan på mina drev. Nu har jag köpt nya drev för att ersätta de gamla, så vi får se om det bara var de här dreven som strulade. En såpass dyr rulle bör kännas förfinad under en längre tid än enbart en säsongs användning. Jag tar hand om min utrustning mer än vad de flesta gör. Vilket leder mig till nästa klagomål..

          2. ...som är hur lätt specifikt ena spollagret korroderar. Jag är inne på mitt 3:e spollager (det som sitter monterat på spolen, närmst piniondrevet). Jag sköljer av mina rullar efter fiske i bräckt vatten, men det verkar inte hjälpa. Nu senast ersatte jag Shimanos lager med ett keramhybridlager...som också rostade. Samma keramhybridlager har jag i andra rullar och de håller flera år i sträck, 5 år är äldsta exemplet. Men, på min Shimano Bantam MGL rostade det inom ett halvår. Vatten kommer alltså inte ut och det jag gör efter varje fiskepass för att undvika detta är att jag tar ut spolen ur rullen och låter den torka individuellt. Trots detta har lagret i fråga börjat korrodera lite smått, vilket jag antar händer under fisketuren och under frakten hem. Jag har aldrig haft en rulle där det här händer såpass enkelt. Eftersom att jag fiskar i bräckt vatten väldigt ofta är det här ganska störande.

          Det här är i varje fall de problem jag har erfarat på min Bantam 2017. Det är inte JDM-versionen, men designen skiljer inte så vitt jag vet. På nya 2022 Bantam MGL är jag osäker. Är designen densamma så tvivlar jag inte på att det kan bli problem. Något att tänka på bara.

          Tack för inputen. Håller med dig fullständigt, det får inte hända rullar med den prislappen.

          Dessvärre delar jag din upplevelse med Shimano. Förr i tiden ägde jag en rad olika Revo rullar utan att jag märkt något avsevärt slitage efter en säsong. Håller tummarna för att nya drev gör susen.

          Min 21 Scorpion DC har hittills klarat sig efter en säsong och är lika len. Vi får väl se om ett år.

          Gänget på Upplev har en superdeal på 22 Bantam, gav precis 2850 kr för den. Från Digi går den på ca 3200-3300 med samtliga avgifter.

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
            Bantam är den fetaste rullen jag känt på än så länge. Inväntar dock en Antares så vi får se om den lyckas slå bantam.

            Ja det är inte den lättaste rullen men om du vill ha en robust och solid känsla så är bantam rätt val. Kastar lätta beten förvånansvärt bra dessutom.

            Faktum är att jag gillar bantam så mycket att den även får följa med på gäddpass. Brorsan gjorde precis likadant
            Tack för input.

            Låter lovande! För egen del är 215-220g inget bekymmer. De flesta high end rullarna väger däromkring, bla. Antares.

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg


              I havent used the Bantam, but i own the Adrena rod u wanna use it on. For me the Bantam would be to heavy, and probaly a bit overkill on, on such a light and delicate rod. I use a Metanium Shallow on mine rod but only use it for 8-14 gr. hardbaits. A normal would Metanium would sit nicely on it and should have plenty power for whatever the rod Can handle.
              Thanks for the input. I will mount it and report back. I tried it briefly with my 21 Scorpion DC (215g) and it felt good.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
                Har fiskat bantham -22 ett par dagar på mitt 7-21g spö.

                solid rulle, alldeles för solid i min smak. Kastar riktigt bra som alla MGL spolar, inte testat speciellt lätta saker men 7g kastar man till månen.

                Lite tung för det lätta fisket, men det är såklart smaksak. Det jag inte kunde släppa med den rullen var just hur mycket Power den hade, noll flex rena vinschen. Perfekt för fiske när det är djupt och om man fiskar lunkers. För mitt ”grunda” fiske år finesshållet var den overkill. Lär dock hålla en livstid. Ligger mycket skönt i handen, double duty funkar nog som priest också.
                Tack för input. Gillar den återkommande ”vinsch” beskrivningen.

                Kommentera


                • #78
                  Köpte en tidig julklapp till mig själv. Gav en lusentapp så kunde inte motstå köpa denna julgranskula till rulle :-) Click image for larger version

Name:	20221123_183907.jpg
Views:	256
Size:	2,14 MB
ID:	2612074
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                    Köpte en tidig julklapp till mig själv. Gav en lusentapp så kunde inte motstå köpa denna julgranskula till rulle :-) Click image for larger version

Name:	20221123_183907.jpg
Views:	256
Size:	2,14 MB
ID:	2612074
                    Oj oj oj! En Revo Elite Aurora! Den där rullen är häftig. Jag vill nog ha en själv någon gång. Helst finesse-varianten. Det är en otroligt vacker rulle. Påminner mig om Ryobi Varius Spectra, som är en otroligt häftig skapelse.

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Oj oj oj! En Revo Elite Aurora! Den där rullen är häftig. Jag vill nog ha en själv någon gång. Helst finesse-varianten. Det är en otroligt vacker rulle. Påminner mig om Ryobi Varius Spectra, som är en otroligt häftig skapelse.
                      Tror att finess varianten kom 2017 och denna kom 2009. Det är alltså den första modellen av Auroran. Tror inte den finns i finessvarianten utan det är den senare modellen (2017) som har den grunda spolen.

                      Ska bli kula att prova den och se vad den går för. Spolen väger 11 gram vilket var ganska bra för 2009. Synd bara att den är så djup.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X