Abu Sölv AG3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Sölv AG3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Sölv AG3

    Ruggigt sugen på att klicka hem ett Sölv spö. Känt på det någon gång i butik och minns att det var sjukt fint riktigt välbalanserat och lätt! Någon som har spöet och kan göra ett uttalande om vad de tycker? Har för tillfället ett sg2 seatrout shoregame 9ft som jag är väldigt nöjd med men när jag kände på Sölv spöet så känner jag att jag bara måste ha ett

  • #2
    Kände på Sölv härromdagen
    Otroligt Lätt o spänstigt

    Kommentera


    • #3
      Antingen så ångrar man ett köp en gång... eller så blir man nöjd med sitt köp många ggr om ;-) Att ångra att man inte har köpt någonting man vill ha känns så onödigt.

      Kommentera


      • #4
        Det där kan jag skriva under på. Även om jag inte alltid följer det så är ett dyrt köp ofta något som enbart gör ont en gång, sen enbart glädje… (bortsett från Shimanorullar vars drev, kullager kan göra glädjen väl kortvarig… ;-))

        Billiga köp blir mer ofta felköp även om man kan hitta guldkorn. Spanade in ett 9’10” Sölv för HÖ på rea… funderade om jag behöver ett.

        Har ett ca 10 år gammalt SG Parabellum haspel 9’6” som ju funkar, multispöt för HÖ 9’6” är nog typ 20 år ett Ron Tompson… funderade som sagt och nu är de slut där, vilket grämer mig 1300 är inte ens dyrt. Hoppas på en ny chans under BW.
        Så även jag nyfiken på AG3
        Senast ändrad av anteman; 2022-11-25, 20:08.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg
          Ruggigt sugen på att klicka hem ett Sölv spö. Känt på det någon gång i butik och minns att det var sjukt fint riktigt välbalanserat och lätt! Någon som har spöet och kan göra ett uttalande om vad de tycker? Har för tillfället ett sg2 seatrout shoregame 9ft som jag är väldigt nöjd med men när jag kände på Sölv spöet så känner jag att jag bara måste ha ett
          Jag har haft ett SÖLV AG3 9ft 7-22g ihop med en Stradic FL 2500.

          Mina intryck efter ett fåtal pass innan det såldes vidare:

          + Balanserar i princip vid rullfästet utan rulle, sannolikt tack vare den långa butten
          + Upplevs lättare än vad det är, maa ovan. Ingen upplevd trötthet efter hundratals kast.
          + Kastar långt
          + Parabolisk aktion

          - Ingen utmärkande känslighet (större utropstecken vid prisbild 1500 och upp)
          - Sisådär rullfäste, plastigt grepp
          - Lång butt i förhållande till spöets totala längd, bara 8'10" och inte 9ft fullt ut

          Ett fint spö för 1100-1200kr, vilket jag gav för det från skittfiske.se i början på året.

          Här har du ett 10-30g AG3 för 1050kr
          https://www.vildmarkskallare.se/sv/f.../036282079205/

          Vill du ha ett snäppet vassare spö skulle jag satsa på AG2, med finare kolfiber som rimligen borde resultera i mer känsligt spö. Väger dessutom något mindre än AG3.

          AG2 9ft 10-30 för 1833:-
          https://www.fiske.se/abu-garcia-solv-ag2-haspelspo

          AG2 10ft 10-30 för 1759:-
          https://www.skittfiske.se/abu-garcia...elat-haspelspö
          Senast ändrad av senzitivity; 2022-11-24, 15:01.

          Kommentera


          • #6
            Click image for larger version  Name:	35769BE3-D05F-4634-B737-C778CF6FEE50.jpeg Views:	0 Size:	20,9 KB ID:	2612119senzitivity var det primärt avsaknad av egenskapen som lirar med ditt nick name som fick dig att sälja AG3:an men att plastigt handtag och alltför (?) långt bakhandtag bidrog?

            Blev det AG2 istället eller annat? Handtaget på AG 3 ser hyfsat ergonomiskt ut men, tja lite billigt. Upplever du AG 2 eller vad du bytte till bättre rent ergonomiskt?
            Själv gillar jag denna typ av handtag, som t ex Shimano Caldia i bild ovan.


            Senast ändrad av anteman; 2022-11-24, 19:48.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Click image for larger version Name:	35769BE3-D05F-4634-B737-C778CF6FEE50.jpeg Views:	0 Size:	20,9 KB ID:	2612119senzitivity var det primärt avsaknad av egenskapen som lirar med ditt nick name som fick dig att sälja AG3:an men att plastigt handtag och alltför (?) långt bakhandtag bidrog?

              Blev det AG2 istället eller annat? Handtaget på AG 3 ser hyfsat ergonomiskt ut men, tja lite billigt. Upplever du AG 2 eller vad du bytte till bättre rent ergonomiskt?
              Själv gillar jag denna typ av handtag, som t ex Shimano Caldia i bild ovan.

              Nej, inget AG2. Torrviftade AG3 i butik och ville testa det till ett HÖ pass som uteblev i våras. Bor långt ifrån havet så det fick åka med på ett par regnbågsturer istället.

              Ja, förutom den långa butten var formen på rullfästet bekvämt men oerhört plastigt (se nedan bild). Upplevde även att jag från och till fick dra åt det i och med att min hand låg emot när jag drillade fisk. Jag föredrar att skruva åt rullen ovanifrån, som på AG2.

              Missförstå mig inte, AG3 är ett trevligt spö. Vill man dock komma undan snorbilligt med snarlik spec, kan jag gå i god för ett sleeper spö i form av Daiwa Laguna XT 902 (ej det svampiga 904), 9ft, 5-25g som polaren kör. Väger endast 15g mer men är samtidigt 9ft och inte 8'10". Balanserar riktigt fint med en 220-240g rulle.

              https://www.olssonsfiske.se/spon-2/h...una-xt-9-5-25g




              Kommentera


              • #8
                För mig är funktionen och aktionen nr 1 hos Spöt.
                Min " handlare" kommer att få in Sölv AG 1 i mitten av dec. Jag kommer att testa spöt , kanske blir det till att provkasta. De flesta spön som tillverkas nu , vilket är trist , är gjorda för att kasta drag/genomlöpare. Det innebär en kastteknik med kort rörelse och mycket handled. Det säljs massor av drag alltså denna typ av spön. Jag som fiskar dobb gillar lite längre spön men framförallt spön med lite långsammare, djupare aktion. När du kastar med dobb så är det lite som ett första flugkast . Du lyfter tafs o fluga ur vattnet och låter det komma bak o ladda spöt och sveper det ut i en accelerande rörelse. Kollade med min handlare om det fanns nån uppgradering av W8an men tyvärr , däremot kommer en W4a som kändes fin ( handlarns kom).
                Att handla " billigt " kan va rätt , men det kan oxå va billigt i ordets bemärkelse. För mig gäller most value for money om jag " snålar " och inte blir nöjd så står spöt i stället till ingen nytta.
                Med tanke på hur mycket jag fiskar och hur petig jag är med spöt så är pengar sekundärt , förstår att inte alla kan tänka så , men i dessa dagar vad är ett klipp?
                Trist att tillverkarna springer åt samma håll , lite större variation på spön hade varit önskvärt.
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Tänker liknande, av de två spöna ovan, Sölv AG3 och Daiwa Caldia väljer jag det spöt som har den rätta aktionen och helst balansen även om det ena skulle upplevas lkte billigare i komponenter., utförande.

                  Finge jag önska så helst ett spö med Daiwalikt rullfäste/handtag. Ser lite mer påkostat ut och möjligen också lite mer bekvämt, "kallfunktionellt", exponerad klinga i greppet är inte prio på ett HÖ-spö för mig iaf.

                  Skulle gärna känna på dem båda och t ex Luvias, Westins innan men då får man nog åka till Stockholm närmast. Av de tre AG1, 2 och 3 så vet jag inte vilket som är djupast, mest paraboliskt, det redovisas inte, sannolikt inte AG1 iaf. Snabba kolfiber, 40T förefaller vanligen innebära inte bara snabba spön utan också styvare, mer toppiga spöaktioner.
                  Senast ändrad av anteman; 2022-11-25, 01:10.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kan åka in till butiken ( gubbdagis) och gunga några spön . De har westin W3-W6 i butiken , nya W4an har inte kommit. Luvias finns. Sölv 2 o 3. Några fler du kollar på så kan jag se vad som finns - allt har inte kommit in. Var det runt 10 fot och upp till 30-32g kastvikt. Inga problem för mig att lösa om du tror att det kan va ngn hjälp. Fokusområden ?
                    Peter b

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 492 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 642 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 652 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 675 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X