Abu Sölv AG3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Sölv AG3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    För mig är funktionen och aktionen nr 1 hos Spöt.
    Min " handlare" kommer att få in Sölv AG 1 i mitten av dec. Jag kommer att testa spöt , kanske blir det till att provkasta. De flesta spön som tillverkas nu , vilket är trist , är gjorda för att kasta drag/genomlöpare. Det innebär en kastteknik med kort rörelse och mycket handled. Det säljs massor av drag alltså denna typ av spön. Jag som fiskar dobb gillar lite längre spön men framförallt spön med lite långsammare, djupare aktion. När du kastar med dobb så är det lite som ett första flugkast . Du lyfter tafs o fluga ur vattnet och låter det komma bak o ladda spöt och sveper det ut i en accelerande rörelse. Kollade med min handlare om det fanns nån uppgradering av W8an men tyvärr , däremot kommer en W4a som kändes fin ( handlarns kom).
    Att handla " billigt " kan va rätt , men det kan oxå va billigt i ordets bemärkelse. För mig gäller most value for money om jag " snålar " och inte blir nöjd så står spöt i stället till ingen nytta.
    Med tanke på hur mycket jag fiskar och hur petig jag är med spöt så är pengar sekundärt , förstår att inte alla kan tänka så , men i dessa dagar vad är ett klipp?
    Trist att tillverkarna springer åt samma håll , lite större variation på spön hade varit önskvärt.
    Peter b
    Hur hänger ditt inlägg ihop med TS undran över AG3 spöet utifrån en, som jag tolkar det, ”fomo” känsla under rean?

    Kommentera


    • #12
      Kanske off topic nu men Söder har rabatt på scout silver. Nästan halva priset

      Kommentera


      • #13
        Peter B Det var ett fint erbjudande! Ja har du vägarna förbi så gärna
        Söker ett ca, 10' spö så man kan pröva bombarda med "regular" /åt det paraboliska, iaf en relativt djup aktion givet flätlina och beten mest 20-25, ibland max 30g Vicke och liknande. Luvias, modellen med delat handtag/split grip är "fast", det blir nog för toppig för min smak.

        Har två äldre spön 10' och 9'6" det förra +25 år gammalt, paraboliskt men tunga stora öglor och alltför "svajigt". 9'6" Parabellum är lite bättre men minst 10 år så dax för ngt "roligare" som gärna får svaja lite mindre efter kast, dvs rätar på sig snabbt . Relativt snabbt men djupt s a s om det låter begripligt.

        Och om tråden upplevs "kapad" eller OT så står TS fråga kvar om fler med AG3 vill berätta vad de tycker om sitt!
        Senast ändrad av anteman; 2022-11-25, 20:13.

        Kommentera


        • #14
          Va inte min mening att kapa tråden om nu ngn känner så . Har sett exempel där det verkligen spårat ur , tycker nog att jag höll mig inom ramarna och försökte bredda diskussionen runt spön.
          Åker in till butik på måndag och hänger på en 2500 rulle , toppknyter ngt I 18 -20g och går ut på parkeringen och gör lite fejkkast. Kommer o prova 4-5 märken. Savage gear , luvias, westin o sölv ev nån mer.
          Kommer skriva i ny tråd om min upplevelse och känsla. Kommer att utgår från att spöna skall kunna funka för dobbfiske och plåt. Det kommer att va min bedömning som är subjektiv men som bygger på år av fiske med 10-11fots spön för dobbfiske( vadning mest) efter öring.
          Peter b

          Kommentera


          • #15
            Finemang, gillar trådar som "växer organiskt" som jag säger, iaf så länge inte TS inledande fråga glöms bort i den mån den kan besvaras...

            Risken för det minskar ju om tråden hålls levande, dvs fler diverse inlägg som lyfter trådens rubrik.

            ​​​​​​
            Senast ändrad av anteman; 2022-11-27, 00:22.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 495 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 828 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 645 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 657 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 548 svar
            229 084 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Piscantur stercore  
            Arbetar...
            X