Klassning haspelspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning haspelspön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Klassning haspelspön

    Jag vet att ämnet klassningar av spön diskuteras i det oändliga här på FS, men det är en sak jag undrat över. Det är kvoten mellan max och min betesvikt.

    20-60g : 60/20=3
    40-80g. : 80/40=2
    14-56g : 56/14=4
    40-135g : 135/40=3,375

    Vilket av spöna ovan funkar egentligen i störst viktspann? Nu bortser vi från klassiska felklassningar utan frågan är om ett spö med större kvot verkligen funkar i ett större betesviktsomfång? Har tillverkaren lyckats tillverka ett spö som funkar bättre än andra spön i ett större viktspann?

    Eller kan det vara så att exempelvis ett spö med ”bättre” klinga funkar bättre till lite lättare beten utan att känslan försvinner?

    Sedan kan man ju med haspel kasta nästan hur lätta beten som helst hjälpligt bara man inte har tokigt tjock lina. Men jag tänker att spöt fortfarande ska ha lite liv kvar också.


  • #2
    Jag skulle säga att ett brett omfång mestadels är ett säljknep, särskilt när man kliver upp på gäddspön som gärna har t.ex. 40-140, 50-200 osv.
    Visserligen så är ju skillnaden procentuellt samma på ett 5-20 som ett 50-200.
    Jag har ett spö med kvot 3,5, 40-140 gram, Sweetspoten ligger runt 50-80 gram men att ladda på med 140 gram är inget jag gärna gör.

    Min upplevelse är att spannet för den optimala kastvikten är ganska lika på de flesta spön jag har och har haft. Nu när jag räknade lite på mina spön och de vikter jag helst kastar med dem så hamnar kvoten på sweetspot på mellan 1,3 och 1,6 på de fyra jag använder mest.
    I min version utav en perfekt värld så hade tillverkarna märkt spöna med verklig sweetspot och sedan är det upp till var och en hur lätt eller tungt man vill kasta med det. Eventuellt en maxvikt också om de vill undvika gnäll när folk kastar av spöna.

    Nu är det visserligen spinnspön jag räknat på, men klingan som så funkar ju likadant, sedan är det ju såklart lättare att kasta för lätta beten med haspel men det är inte särskilt roligt.
    En bred märkning orsakar mest förvirring och bäddar för besvikelse då man aldrig riktigt vet vart på skalan man hamnar. Drar man till med en kvot på 1,45, vilket blir mitt i på mina uträkningar (som visserligen är helt baserade på personlig upplevelse) i vardera ändar på ett 50-200 spö så kan sweetspoten bli på allt mellan 50-75 och 140-200. Vilket i mina ögon är två helt olika spön.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av MFEGFT
      Kan tycka att det blir lite diffust att enbart utgå från kvot/klassning, då det är så mycket mer som spelar in.
      Aktion, lindimension, rullen och dess storlek styr för mig helt och hållet vilket viktspann jag kommer ligga kring.

      T.ex så har jag ett spö som ligger på kvot 8, men är något underklassat och kanske t.o.m klarar en kvot på upp emot 10. Anpassar jag rulle spö och lina så skulle jag nog kunna nyttja den nedre halvan av spannet någorlunda bra. Dock skulle det påverka hela balansen, vilket i sig skulle göra det redigt obekvämt i långa loppet. För summa summarum, vem skaffar ett spö för att mestadels ligga i minimum spannet?

      Som svar på din fråga: Då skulle jag säga att spöt med kvot 4 är bredast.
      Utgår jag från klassningarna, så ser de två nedersta ut som spön från Shimano.

      Nu blev det lite OT.. ber om ursäkt för det.
      Visst är kvot ett väldigt grovt mått. Ofta finns 1-7g, 4-24g och så vidare. Min fundering är egentligen lite mer att ett spö som är klassat 40-135g (Shimano) eller 40-130g (Westin) är grymt mycket kralligare än mitt 50-100g (Daiwa). Fast att minvikten för Daiwaspöt är 50g skulle jag ju välja det före de andra två alla dagar i veckan om jag skulle fiska med beten mellan 30 och 50g. Det jag tänker är att tillverkarna är lika vårdslösa med minbetesvikten som med maxvikten. Det spelar bara inte lika stor roll. Spöt går inte av om man tar ett för lätt drag. Man tappar bara känslan. Att sätta en väldigt låg mintgröna signalerar stort arbetsområde men känslan kanske inte alltid är ok i hela spannet. 50-100g-spöt där lirar spöt bra i hela intervallet.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
        Jag skulle säga att ett brett omfång mestadels är ett säljknep, särskilt när man kliver upp på gäddspön som gärna har t.ex. 40-140, 50-200 osv.
        Visserligen så är ju skillnaden procentuellt samma på ett 5-20 som ett 50-200.
        Jag har ett spö med kvot 3,5, 40-140 gram, Sweetspoten ligger runt 50-80 gram men att ladda på med 140 gram är inget jag gärna gör.

        Min upplevelse är att spannet för den optimala kastvikten är ganska lika på de flesta spön jag har och har haft. Nu när jag räknade lite på mina spön och de vikter jag helst kastar med dem så hamnar kvoten på sweetspot på mellan 1,3 och 1,6 på de fyra jag använder mest.
        I min version utav en perfekt värld så hade tillverkarna märkt spöna med verklig sweetspot och sedan är det upp till var och en hur lätt eller tungt man vill kasta med det. Eventuellt en maxvikt också om de vill undvika gnäll när folk kastar av spöna.

        Nu är det visserligen spinnspön jag räknat på, men klingan som så funkar ju likadant, sedan är det ju såklart lättare att kasta för lätta beten med haspel men det är inte särskilt roligt.
        En bred märkning orsakar mest förvirring och bäddar för besvikelse då man aldrig riktigt vet vart på skalan man hamnar. Drar man till med en kvot på 1,45, vilket blir mitt i på mina uträkningar (som visserligen är helt baserade på personlig upplevelse) i vardera ändar på ett 50-200 spö så kan sweetspoten bli på allt mellan 50-75 och 140-200. Vilket i mina ögon är två helt olika spön.
        Har samma känsla av att det mest är ett säljknep när det gäller gäddspöna.

        Kommentera


        • #5
          Det är ju inte bra som det är men tror det blir ganska svårt med en av tillverkarna angiven verklig sweet spot. De kan ju ha lite olika uppfattning om den saken, så en standard blir marig. Säger bara St Croix så förstår man ju hur olika det kan upplevas av de som fiskat dem och skrivit på FS om den saken...

          Så gäller som sagt, i högsta grad, oss slutanvändare. Behöver bara att läsa, minnas lite andra spötrådar här på FS under åren, vad som är rimlig min/maxvikt på ett givet spö skiljer sig, så också uppfattning av vad som är "bekvämt" att kasta eller om spöt är snabbt eller inte och vilken aktion det "egentligen" har.

          Taperingen av ett spö upplever jag ofta påverka förmågan att kasta lätta beten. Har bl a ett ett Edge Dynamic Powercast (Westin) 8' 40-130g (haspel). Den har en ovanligt tunn och vek topp med ganska kraftig botten, kastar lätt 30g. Den övre delen, toppen är nog lika mjuk som toppen på mitt SG XLNT 8'6" 30-80g (spinn) och då är det spöt ingen påk för ett - 80g spö enligt mig. Jag upplever mitt Edge som "överklassat" vilket jag tror beror på att det är så "vekt" i toppen i relation till bottendelen, även jämfört med andra spön jag har, så jag har aldrig maxat men prövat uppåt 90-100g. Max kan ju funka (fast tveksamt) men precision och kastlängd lär bli lidande...

          Skulle önska att spötillverkare/importör i vart fall blir bättre på att beskriva spöns aktion, tapering men otydlighet där och vad gäller kastvikter kan ju vara ett "säljknep". Om man ska vara lite konspiratorisk, rent av på så sätt att ju sämre info ju större chans att det blir fel spö och ibland tänker jag nästan att de resonerar som så att "felköp är merköp!"

          Så... Tja stirra dig inte blind på 20-80g kontra 40-80g, kolla på taperingen och hur tunn toppen är kanske!

          Edge/Westin 8'. Lite udda men jag gillart' och kör faktiskt helst multi på spöt!

          Click image for larger version  Name:	0062043_westin-dynamic-powercast-ccg-8-40-130gr_600.jpeg Views:	0 Size:	7,8 KB ID:	2615829
          Senast ändrad av anteman; 2023-01-25, 21:13.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
            Jag skulle säga att ett brett omfång mestadels är ett säljknep, särskilt när man kliver upp på gäddspön som gärna har t.ex. 40-140, 50-200 osv.
            Visserligen så är ju skillnaden procentuellt samma på ett 5-20 som ett 50-200.
            Jag har ett spö med kvot 3,5, 40-140 gram, Sweetspoten ligger runt 50-80 gram men att ladda på med 140 gram är inget jag gärna gör.

            Min upplevelse är att spannet för den optimala kastvikten är ganska lika på de flesta spön jag har och har haft. Nu när jag räknade lite på mina spön och de vikter jag helst kastar med dem så hamnar kvoten på sweetspot på mellan 1,3 och 1,6 på de fyra jag använder mest.
            I min version utav en perfekt värld så hade tillverkarna märkt spöna med verklig sweetspot och sedan är det upp till var och en hur lätt eller tungt man vill kasta med det. Eventuellt en maxvikt också om de vill undvika gnäll när folk kastar av spöna.

            Nu är det visserligen spinnspön jag räknat på, men klingan som så funkar ju likadant, sedan är det ju såklart lättare att kasta för lätta beten med haspel men det är inte särskilt roligt.
            En bred märkning orsakar mest förvirring och bäddar för besvikelse då man aldrig riktigt vet vart på skalan man hamnar. Drar man till med en kvot på 1,45, vilket blir mitt i på mina uträkningar (som visserligen är helt baserade på personlig upplevelse) i vardera ändar på ett 50-200 spö så kan sweetspoten bli på allt mellan 50-75 och 140-200. Vilket i mina ögon är två helt olika spön.
            Sportex anger vad dom anser vara optimal vikt i viktspannet på sina spön.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

              Sportex anger vad dom anser vara optimal vikt i viktspannet på sina spön.
              Ja, Sportex kan kalla spöt 20g (optimal kastvikt) och anger spannet 12-29. Där funkar det väldigt bra. Sedan är det ok från typ 7-35g, men där börjar smaken komma in.

              Kommentera


              • #8
                Jag funderar på av vem, hur och var i processen (under en spömodells uppkomst) kastviktspannet bestäms, är det någon som känner till det?
                Kanske skulle kunna underlätta förståelsen för varför spön är klassade som de är...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Det är ju inte bra som det är men tror det blir ganska svårt med en av tillverkarna angiven verklig sweet spot. De kan ju ha lite olika uppfattning om den saken, så en standard blir marig. Säger bara St Croix så förstår man ju hur olika det kan upplevas av de som fiskat dem och skrivit på FS om den saken...

                  Så gäller som sagt, i högsta grad, oss slutanvändare. Behöver bara att läsa, minnas lite andra spötrådar här på FS under åren, vad som är rimlig min/maxvikt på ett givet spö skiljer sig, så också uppfattning av vad som är "bekvämt" att kasta eller om spöt är snabbt eller inte och vilken aktion det "egentligen" har.

                  Taperingen av ett spö upplever jag ofta påverka förmågan att kasta lätta beten. Har bl a ett ett Edge Dynamic Powercast (Westin) 8' 40-130g (haspel). Den har en ovanligt tunn och vek topp med ganska kraftig botten, kastar lätt 30g. Den övre delen, toppen är nog lika mjuk som toppen på mitt SG XLNT 8'6" 30-80g (spinn) och då är det spöt ingen påk för ett - 80g spö enligt mig. Jag upplever mitt Edge som "överklassat" vilket jag tror beror på att det är så "vekt" i toppen i relation till bottendelen, även jämfört med andra spön jag har, så jag har aldrig maxat men prövat uppåt 90-100g. Max kan ju funka (fast tveksamt) men precision och kastlängd lär bli lidande...

                  Skulle önska att spötillverkare/importör i vart fall blir bättre på att beskriva spöns aktion, tapering men otydlighet där och vad gäller kastvikter kan ju vara ett "säljknep". Om man ska vara lite konspiratorisk, rent av på så sätt att ju sämre info ju större chans att det blir fel spö och ibland tänker jag nästan att de resonerar som så att "felköp är merköp!"

                  Så... Tja stirra dig inte blind på 20-80g kontra 40-80g, kolla på taperingen och hur tunn toppen är kanske!

                  Edge/Westin 8'. Lite udda men jag gillart' och kör faktiskt helst multi på spöt!

                  Click image for larger version Name:	0062043_westin-dynamic-powercast-ccg-8-40-130gr_600.jpeg Views:	0 Size:	7,8 KB ID:	2615829
                  Ja, att titta på tapering och topp samt jämföra med andra spön kommer man långt med. Kanske därför det är lättare att välja spö i butik än på nätet. Jag valde en gång mellan två spön jag läst mycket om. Det ena var betydligt dyrare än det ändra. När jag fick möjlighet att känna på båda spöna i en butik så kändes det billigare spöt helt rätt och det dyra inte alls i min smak.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 494 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 828 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 645 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 656 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 547 svar
                  228 868 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Arbetar...
                  X