Nybörjartips för Vertikalfiske med Helix 9 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjartips för Vertikalfiske med Helix 9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjartips för Vertikalfiske med Helix 9

    Hej
    Jag vill lära mig mer om vertikalfiske och undrar om jag kan få några nybörjartips när det gäller inställningar på ekolodet samt om man behöver montera givaren längs båtens sida istället för i aktern där den är monterad idag.
    Tack på förhand!

  • #2
    Ser du jiggen på 3-4 meter då lär det fungera. Sen är det träning som gäller. Lära dig tyda lod och styra båt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Ser du jiggen på 3-4 meter då lär det fungera. Sen är det träning som gäller. Lära dig tyda lod och styra båt.
      Tack för svar, jag är dock ute efter lite tips om vilka inställningar på ekolodet som passar bäst till vertikalfiske. Har själv provat lite när ekolodets givare sitter i aktern men tycker det är svårt att se jiggen. Det finns säkert många därute med erfarenhet, jag ska leta vidare efter videos/länkar gällande vertikalfiske på Google.

      Kommentera


      • #4
        Hittade denna länk, där de är ute och vertikalfiskar i Vättern. Där ser det ut som de bådas beten syns på ekolodet trots att de fiskar på varsin sidan av båten? Hur är det möjligt?
        när jag provat så måste jag ha mitt bete exakt under ekolodets givare???

        https://youtu.be/MSCoGDoNklA

        Kommentera


        • #5
          Underlättar att ge tips om man vet givare och lod. Men 83 ger bredare kon än 200 exempelvis och att rekommendera om du bara har en 200/83 givare.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Underlättar att ge tips om man vet givare och lod. Men 83 ger bredare kon än 200 exempelvis och att rekommendera om du bara har en 200/83 givare.
            Sorry, skrev bara i rubriken vilket lod jag har. Det är en humminbird helix 9, nu vet jag inte vilken kon jag har, men är det något man kan ställa in eller måste man köpa en ny givare för att få en bredare kon?

            Kommentera


            • #7
              Ta reda på vilken givare du har och vilka frekvenser den jobbar på.
              Är det en 2D givare du har så ska du i lodets inställningar kunna välja frekvens.
              Jag tycker helt klart du ska köra med en smal konvinkel för kör man bredare vinkel så kan ekot se ut som om det är rakt under båten men i själva verket kan fisken stå en bit åt sidan. Har du smalare konvinkel och ser fisk då vet du att fisken förmodligen står mera rakt under båten än om du hade bredare konvinkel.
              Du ska ha realtidsfönster framme.
              ställ ner känsligheten så du får en ren och klar bild.
              Det kan underlätta att börja fiska i ”klara” vatten då det där är enklare att bedöma om det är fisk istället för störningar/skit i vattnet som det är i grummligare vatten.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av alfons74 Visa inlägg

                Sorry, skrev bara i rubriken vilket lod jag har. Det är en humminbird helix 9, nu vet jag inte vilken kon jag har, men är det något man kan ställa in eller måste man köpa en ny givare för att få en bredare kon?
                Ofta har givaren 2 frekvenser som ger olike konvinklar. Jag skulle valt den lägre frekvensen, för få större kon, för att få in fler fiskar i konen, samt även se skuggekon för inte missa fisk samt även se jiggen lättare. Skulle du ha en side scan också skulle jag kanske tänkt om och kört en mindre kon på den vanliga 2d lodet. Jag har vertikalat med vanligt 2d lod. fungerar bra om man bara vill testa.

                Kommentera


                • #9
                  Stort tack för svar! Jag ska prova lite i helgen och se om jag kan få till något på lodet

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 492 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 826 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 643 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 652 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 547 svar
                  228 683 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Arbetar...
                  X