Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Aava Fishing? Någon med info ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggAava:s spön är nog inte många som testat i vatten -rorrviftande ger inte iallafall inte mig nåt så det är nog bara att chansa på ett köp om du är sugen på ett och viktspannet stämmer
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Det jag inte fattar med spömärken är att de inte lägger några få minuter och filmar där de visar spöt när de kastar med det och sen spänner upp det mot en markerad vägg så man ser exakt hur böjkurvan på klingan är. Det tar max ett par minuter per spö och ex hela avaas sortiment hade de löst på en förmiddag. Säger ju långt ifrån allt men man får ju ett hum om det iallafall. Nu har man ju absolut ingen aning. Själv söker jag ju ett spö med böjkurvan en bit ner på klingan. Det hade man ju direkt sett i ett sådant test. Samma hur klingan reagerar efter kast. Mycket efterslag osv..
Kommentera
-
Det jag inte fattar med spömärken är att de inte lägger några få minuter och filmar där de visar spöt när de kastar med det och sen spänner upp det mot en markerad vägg så man ser exakt hur böjkurvan på klingan är. Det tar max ett par minuter per spö och ex hela avaas sortiment hade de löst på en förmiddag. Säger ju långt ifrån allt men man får ju ett hum om det iallafall. Nu har man ju absolut ingen aning. Själv söker jag ju ett spö med böjkurvan en bit ner på klingan. Det hade man ju direkt sett i ett sådant test. Samma hur klingan reagerar efter kast. Mycket efterslag osv..
Tex https://www.youtube.com/watch?v=8oumGk14yZY&t=611s
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
De enda jag sett som gör detta är Zenaq, men så är det ju också riktigt dyra spön. Skulle verkligen göra livet enklare om även mindre dyra spöserier kunde illustreras så men det kanske är dåligt för affärerna, alla har vi väl ungefär tre-fyra felköp innan vi hittar det vi söker.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
Exakt avgudar Omnia fishing på youtube som visar massa spön o bänder dom. man får ett bra första intryck o se om de är en svamp eller ej!
Tex https://www.youtube.com/watch?v=8oumGk14yZY&t=611s
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag slog till på ett Aava Tiraphene 7' 4-19 g. Jag blev kär och det slutade med det dyraste spontanköpet jag någonsin gjort. Aktionen på detta är förhållandevis djup. Märklig egentligen (på ett bra sätt), då spöet nästan har två aktioner. När man torrviftar det så återhämtar det sig väldigt snabbt. Man känner att det är power i det på ett sätt man inte känner på andra spön, men samtidigt så känns det som att hela klingan jobbar. Kraften från svingen hamnar ända in i rullfästet. Det säger för mig att det mest troligt har fantastiska kastegenskaper. En känslig topp, men något styvare ryggrad får jag till när jag testar spöet mot taket.
Nu till det spännande. Efter lite press på klingan böjer sig spöet rejält. Det bugar djupt till den första ringen. Under drillning kommer spöet utan tvekan att buga djupt, men under praktiskt fiske kommer det garanterat inte kännas som att det bugar djupt. Det är faktiskt inte många spön där man får till det här fenomenet och samtidigt känns som att de har styrkan att pressa med. För spöet känns skitstarkt. Jag hade inte tvivlat på att det klarar att pressa ut fisk ur gräs. Till och med medelstora (3-4 kg) gäddor kommer faktiskt funka. Aktionen under press är dock såpass förlåtande att jag till och med tror att det här spöet skulle funka till crankbaits. Väldigt väldigt intressant.
Jag kände även på Ahku 3-14 g. Det är också otroligt lätt, men betydligt mindre "kraftfullt." Tydligare toppaktion där beskrivningen "jiggspö" passar in bra. Till finesse kommer det verkligen funka bra. Jag skulle också säga att det känns betydligt mer premium än vad det kostar. Ahku, såväl som alla andra Aava spön har också en gummerad coating vid krokfästet på spöet. Det här gillar jag skarpt, då jag inte tycker om onödigt krokskav på klingan. Overall tycker jag att det här är bland det bästa i spöväg jag känt på någonsin.
- Gillar 1
Kommentera
-
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
2024-11-09, 18:27 -