Ursprungligen postat av Adde_92
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur mycket som priset på ett spö kan determineras av kvalité vs hype&lurendrejeri
Collapse
X
-
- Gillar 2
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVarför dyrgripar endast vid (sällsynt) finväder? Rädd att slinta, halka och tappa eller?, känns även mer speciellt/lyx när man inte använde dem så ofta.
*edit* Har oftast något bruksspö liggandes i bilen också, mina dyrare spön är oftast odelade så det är även av förvaringsmässiga skäl.Senast ändrad av Adde_92; 2024-04-03, 20:08.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Varför dyrgripar endast vid (sällsynt) finväder? Rädd att slinta, halka och tappa eller?
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
-
Spöringar är väl typ den ända komponent jag kollar på vid köp av dyrare spön, sedan är det väl mest design/känsla som avgör.
Förväntar mig iallafall Fuji sic/Daiwa ags på spön över 3000kr, hårdare material än alconite och linan löper "bättre" genom ringarna.
Jämför man t. ex ett shimano expride b med ett shimano zodias kan man känna en rätt tydligt skillnad.
Sedan finns det ju även titanium torzite som är ännu lättare/hårdare, sitter oftast på spön över 5000kr.
Spenderar trots det mest fisketimmar med mina billigare spön och plockar bara fram dyrgriparna vid fint väder.
Lämna en kommentar:
-
Kan tillägga att en annan faktor jag läger stor vikt på är tillverkarens grad av specialicering. Jag finner det mer sannolikt att ett mer nischat företag som tillverkar i princip enbart spön skapar ett bra spö än ett företag som till exempel savage Gear som själva inte står för tillverkningen utan sätter sitt varumärke på allt från långkalsonger till tafsar. Med det vill jag inte ha sagt att Savage Gear är skit och inte kan producera bra prylar. Bara att ett företag som Tenryu eller Senaq förmodligen har väldigt mycket mer kunskap om hur ett riktigt bra spö skall göras, eftersom det är deras enda födokrok.
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
-
Jag brukar kolla på tillverkningsland och komponentinnehåll, såsom linförare, rullfäste mm för att få känsla för om slutproduktens pris rimligen motsvarar summan av komponenterna eller mer ett utslag av girighet. Ett set Fuji titan sic-ringar kostar typ en tusing. Så kostar spöt med dessa ringar 2500kr (ex frakt och tull) tycker jag det är bra prissatt i förhållande till komponentnivån. Är det sedan gjort i Japan eller Skottland klassar jag det som billigt, osv. Rent generellt tycker jag att det blir mindre och mindre skillnad mellan mellanprisklass och high end. Visst kan det vara stor skillnad. Men jag tycker även rätt billiga spön kan vara otroligt bra idag.Senast ändrad av barnmorskan; 2024-04-03, 12:03.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag har köpt på mig 2 olika Savage gear SG4 spön ett spinn för borre och gös samt ett haspel för gös, tycker för priset jag gav runt 1000kr var de prisvärda. Har även Daiwa AGS haspel 10-30g 8fot som är riktigt trevligt men en annan prisbild och värt de pengarna, mitt tycke är att det finns inget perfekt spö som fungerar bäst till allt.
Lämna en kommentar:
-
Bara för att ett spö har en dyr prislapp pga dyra komponenter betyder inte att spöt är bra & trevligt att fiska med, det gäller även att kunna sätta ihop så det blir bra.
Lite som att laga mat, dyra råvaror betyder inte att det blir behöver bli gott.
Några som jag tycker är duktiga på komponera ihop spön är
Daiwa, har bla haft ett 350kr spö till barn när dom har gästat båten, enklast möjlig komponenter men fantastisk trevlig & rolig känsla att fiska med, har stått många ggr själv med den när barnen inte har velat fiska, har även ett AGS Elite till borre med bland dom finaste komponenterna, fantastiskt spö som kastar & drillar kanon bra.
Mads på Savage Gear är fantastiskt duktig på komponera ihop spön.
St Croix Ledgend & Ledgend Elite tycker jag är svårslagen när det gäller gäddfiske, spöna laddar bättre än något jag har provat kastar det mesta & drilla små eller stora fiskar är kul.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
-
Det mesta är nog marknadsföring. Men dyrare komponenter och högre ton, moduls eller im klassning på grafitmaterialet som används till klingan ger dyrare spö. Men det finns inget som säger att du får 40 tons klinga bara för du betalar 3000+ för ett spö. Det är väldigt lätt att ta ett valfri spö och sätta en valfri prislapp på den. Då det är små skillnader i verkligheten och speciellt på mellansegmentet blir det svårt för de flesta att avgöra om ett spö verkligen är värt 1500 eller 3000 kr. Man går på design och marknadsföring.
Sen kan man fråga sig om högre modulus/ton alltid är bättre, vilket vi lätt vill tro. Båda är bara ett mått på styvhet förhållande till vikt. går att översätta klassificering dem i mellan också. Du får en lättare och styvare klinga, och allt blir den ofta känsligare. Men i visa metoder kanske det är bättre med en mjukare klinga. Glasfiber har ju tillochmed fått ett litet återsving.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
Idag, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 954 visningar
0 gillar