Jag funderar på att testa haspel för beten upp till 140 g, men kommer mest fokusera på 80–120 g. Har tidigare mest kört med spinn, så jag är riktigt nyfiken på hur det är att använda haspel i den här viktklassen. Är det praktiskt möjligt att fiska effektivt med spinning i 80–120 g, eller blir det alldeles för krångligt/ineffektivt? Tips på riggar, lina eller teknik tas tacksamt emot!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
haspel med tyngre beten: 80–140 g – tips?
Collapse
X
-
Fiskar endel gädda med haspel, tycker det kan vara effektivare på swimbeten typ westin swim, för man får en annan kraft med haspel & det går att få en annorlunda & livligare gång. Eller när man fiskar shad jiggar som man jiggar hem, då gör en tunnare lina det lättare att få betet att sjunka genom vattent.
Vid monotont invevande med typ gummi & tailar då fördrar jag multi.
Tunga beten & haspel funkar absolut, nackdelen är att det sliter på fingrarna att kasta tunga beten.
Savagear har flera spön som klarar beten i det vikt spannet, typ en SG4 https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...?variant=72214
Rulle i stl 4000/5000 är perfekt för ändamålet, personligen hade jag valt Shimano Miravel eller värre för att få en bra linuppläggning.
Lina en 8 trådig lina som är mjuk då det är snällare mot fingrarna & i dimension 0,28mm, jag väljer oftast Spiderwire i mitt fiske oavsett vad jag fiskar.
-
Man kan ha en lätt passande handske för att skona fingrarna.Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggFiskar endel gädda med haspel, tycker det kan vara effektivare på swimbeten typ westin swim, för man får en annan kraft med haspel & det går att få en annorlunda & livligare gång. Eller när man fiskar shad jiggar som man jiggar hem, då gör en tunnare lina det lättare att få betet att sjunka genom vattent.
Vid monotont invevande med typ gummi & tailar då fördrar jag multi.
Tunga beten & haspel funkar absolut, nackdelen är att det sliter på fingrarna att kasta tunga beten.
Savagear har flera spön som klarar beten i det vikt spannet, typ en SG4 https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...?variant=72214
Rulle i stl 4000/5000 är perfekt för ändamålet, personligen hade jag valt Shimano Miravel eller värre för att få en bra linuppläggning.
Lina en 8 trådig lina som är mjuk då det är snällare mot fingrarna & i dimension 0,28mm, jag väljer oftast Spiderwire i mitt fiske oavsett vad jag fiskar.
Kommentera
-
Nog funkar det det med haspel, kom en rapport idag från Vänern på en otroligt fin fisk129cm på över 18kg, den fångades på ett större gummibete, JIGGEN 25cm från Jiggar & med ett Westin W2 haspelspö, pratade med fångstmannen själv igår.Ursprungligen postat av SGPK42 Visa inläggTack för svaret! Låter som något värt att testa då jag föredrar haspel men inte kört tyngre beten innan. Ska beställa i veckan och återkommer efter lite test., så kanske kan det hjälpa någon annan som funderar på samma grej.
Kommentera
-
Fick min Abu Beast 3000 haspel nyligen, man fick valfri flätlina (tog då den dyraste för att testa Westin w10) hos Dogger. Men är riktigt nöjd med den, är för gös, grov borre samt havsöringsfisket. Balanserar perfekt till w4 finess shad 28 samt 38g.
För rent gäddfiske skulle jag köra med deras största haspel. Är sjukt imponerad, den är robust och nada frispel.Senast ändrad av Fjalen; 2026-04-11, 11:11.
Kommentera
-
Jag fiskade hela dagens fisketur med ett Westin W6 Powercast haspelspö 7'9" XXH 40-130 g och en Pigshad 23cm 90g. Det funkade väldigt bra. Jag tror inte att jag velat ha mycket tyngre bete om jag fiskat några timmar. Jag upptäckte efter en stund att jag helt automatiskt lät linan löpa mellan tumme och pekfingertopp i slutet av kasten då det fanns en tendens till att jiggen ville vända sig i luften.Senast ändrad av Kulfisk; 2026-04-11, 19:46.
Kommentera
-
Nu har jag testat en del och det finns otroligt mycket jag skulle kunna skriva om, men kortfattat så funkar det fint att fiska tyngre beten med haspel. Jag körde ett Westin W3 Powercast 3rd haspelspö 8'3" 40–130 g, tillsammans med en Shimano Nasci FD 4000 och Shimano Kairiki 8 flätlina Steel Gray 0.215 mm. Jag har faktiskt börjat gå över till haspel i den viktklassen.
Det är viktigt att nämna att det inte är för att haspel är mycket bättre än multi, utan för att jag personligen tycker det är roligare.
När det gäller betenas gång håller jag med Cosmoz man får en lite annorlunda gång, särskilt på swimbaits.
Den största och kanske mest läskiga nackdelen, alltså att man kan skära eller slita fingrarna i kast, har jag inte riktigt upplevt själv, inte ens efter längre pass. Det har varit lite obekvämt i kallt väder, men för mig har det inte påverkat själva fisket eller gjort att jag behövt sluta fiska. Jag kan dock se hur sådana skador kan hända, och det är definitivt något man inte riktigt tänker på med multi.
Det jag också har märkt är att det kräver lite mer teknik och känsla, Krokar kan fastna i tafsen och man får vara lite mer försiktig. Men när man väl fått till det är det inga problem.
Kastlängden skulle jag inte säga skiljer sig så mycket, men tekniken spelar stor roll. Det kan ta lite tid att få riktigt långa kast med tyngre beten på haspel.
Multi är fortfarande mer bekvämt och smidigt, men haspel är absolut inte omöjligt, och fiskar man tyngre med haspel gör man inte alls något fel.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 389 visningar