Utrustning för "Nybörjare" olika syften. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för "Nybörjare" olika syften.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för "Nybörjare" olika syften.

Hej, jag är inte helt ny till fiske men vill börja fiska mer och söker utrustning i instegs-mellanklass. Budget kanske runt 2000-2500 per spö och rulle?
    Jag behöver spö och rulle för dessa olika syften: All around fiske, fiske i fjäll och under camping (resespö/4 delat?), fiske efter gädda eller större predatorfisk (inte de största), fiske efter havsöring och lax i älv (kommer ske främst i lule älv boden).

Vill främst fiska efter aborre, regnbåge, öring, röding, mindre till medelstora gäddor och liknande.
    Helst haspelfiske.
    Fiske kommer ske från land, 8 fot känns bra men är öppen för rekommendationer.

Jag har kollat lite på Daiwas prylar som t.ex 4 delade spön som ninja x spin 8 fot 10-30g och 8 fot 5-25g, men vet inte om man kanske ska satsa på 2 delad trots att det kan vara svårare att ha med under backpacking/camping eller om man ska ha ett för varsitt syfte.
    Pendlar mycket mellan Stockholm och Luleå så det hade varit skönt med ett spö jag kan ta med fram och tillbaka,
    men det funkar även att ha olika spön och lämna kvar men ta rullen med mig.
    Kollat på Daiwa fuego och Shimano Nasci rullar också men jag söker rekommendationer och tips.

Prylar för gäddfiske undrar jag om man kan använda för havsöring/lax också, kanske inte samma spö men åtminstone samma rulle? vill helst köpa mindre utrustning än varsitt eget för alla olika syften om möjligt, laxfiske känns inte lika prio just nu dock men tar gärna emot tips på vad jag ska leta för rullar och spön samt tips på all annan utrustning, linor, beten,verktyg och förvaring etc.

Åttafotaren funkar perfekt till det lättare fisket efter abborre och öring etc. Till gäddfisket funkar ett spö för typ 20-60g om du kör med vanliga skeddrag, jiggar och vobbler. Men om du kastar det tyngre gardet så krävs det ett kralligare spö, och gärna 9 fot om du fiskar från land. Laxfisket likaså, kastar du spinnfluga så kan det ofta vara 100g eller mer som gäller och tafsarna är också långa så att spöt får gärna vara 10-11 fot långt.

Kommentera

Tjena! Har ganska bra koll på fiskeprylar så kan ge lite tips. Ett gäddspö kan fungera för att fiska lax med (värt att nämna är att laxfiske är ganska svårt, med lite action), ifall du har ett längre gäddspö - 8'5-9 fot, men det är inte helt optimalt. Om du vill köpa nya prylar så skulle jag nästan luta åt att köpa ett enda bra lite mer allround spö på ca 10-30gram 8fot som du nämnde då det funkar bra till abborre, röding och öring, och tål eventuella gäddor som bifångst. Lina: 0.13-0.14 blir nog bra, och köp 8-trådig. Lägger du hela budgeten på ett spö och rulle kommer det vara av mycket högre kvalitet, så blir en hel del roligare att fiska med än två halvdana set. Har en shimano nasci 2500 och är väldigt nöjd med den

Kommentera

Hej, tack för svaren!
        Hur ska jag göra då om jag ska ha ett allround spö för både Stockholm och Luleå, vill helst slippa hålla på med specialbagage om det inte får plats i en vanlig resväska.
        Ska jag satsa på ett enda 4 delat spö för allround från röding till gädda eller flera spön?

Kommentera

Själv skulle jag satsa på minst två spön, gärna tre. Ett 5-25g till abborren och öringen, ett lite styvare typ 15-40g till gäddfisket med lättare(under 50g) beten och ett tredje typ 30-80g för det tunga gardet. Alla fyrdelade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 438 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57