Hjälp mig beställa rätt jiggspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig beställa rätt jiggspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig beställa rätt jiggspö.

Hej, jag har svårt att bestämma mig om vilket jiggspö jag vill köpa. Äger idag ett crossfire gold rush 802mfs 7-28g som jag tycker är helt ok för att fiska med drag som är över 12 gram. Men jag har väl haft ganska högt intresse av att börja jigg fiska mer, men jag känner absolut inte alls när jiggen träffar bottnen med det här spöet. Har fiskat en del i levrasjön som är en klar sjö, med ganska branta djup runt hela sjön. Vill köpa ett jigg spö där jag kan jigga mellan 2-15m djup, eventuellt kunna fiska lite lätta wobblers på det dessutom. Är främst ute efter att fiska abborre och vill helst kunna känna jiggen från 5-27g. Försökt fråga chatgpt men får ångest över att jag ska göra fel val. Har väl tänkt mig en budget på runt 1500kr, men kan tänka mig att lägga lite extra om det är värt det. Är tacksam för alla råd som kan ges

Ska du dra fisk från 15m ?? Hmmmm
    Jag fiskar som allra djupast 11m, sen är det inget bra för fisken, såvida du inte havsfiskar.

Finns en hel uppsjö med spö beroende på vad du skall jigga med, 5, 10, 15, 20, 25g.
    Bästa råd jag kan ge är att besöka en lokal handlare och testa dig fram. Och säg vad du vill jigga efter :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Nu vet jag inte om du fiskar från land eller båt, ett sånt här spö kan jag tänka mig passar dig typ https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...nt=BOB-00-1894 men skulle jag fiska från land så ett 8" hade jag rekomenderat. känslig topp och ryggrad om du ska ner på 15m hade jag valt.

Kommentera

Sorry, glömde nämna det. Kommer fiska från båt och eventuellt fiskekajak i framtiden. Den sjön jag fiskar ifrån är medeldjupet runt 10 meter på med många djupkanter som kan bli upp till 10 meter djup 2 meter ut från vassen. Jag är väldigt nybörjare med det här. Som Classe69 sa är det säkert alldeles för djupt med 15m för abborre?

Har kollat på dessa här
        https://www.fiskejournalen.se/westin...2186#231=32186 antingen 5-20g eller 7-28g

Jag tror väl allt från 5-15g skallar med upp till 12cm jiggar skulle vara det jag siktar på mest.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
        24 svar
        2 472 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57