Bör man göra rent begagnade drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bör man göra rent begagnade drag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bör man göra rent begagnade drag?

Jag köper mycket begagnade drag på tradera men även från usa på ebay, dessa är mest sånt jag samlar på och inte fiskar med men frågan slog mig, om jag ska fiska med ett begagnat drag från USA ska man då göra rent det innan man doppar det i sjön? Isåfall hur på bästa sätt?

En klassiker är ju ett ”bad” i coca cola över natten, det brukar kunna göra susen.
    Men rekommenderar dig isf att testa med ett icke samlardrag så du får ett facit på hur det blir först.

Kommentera

Det rekommenderas ju att man ska rengöra både beten och båtar när man flyttar mellan olika vattendrag för att inte sprida ev smitta från det ena till det andra och i USA har de säkert saker i vattnet som vi inte har och inte vill ha heller så i mina öron låter det som en bra ide att tvätta de drag Du ska fiska med iaf, samlar dragen får Du ju välja om de ska ha patina och spår av användning eller om de ska se nya ut fast de är gamla och det valet kan bara Du göra.

För tips om tvätt skulle jag kolla med Din lokala fiskeri konsulent som bör ha koll på detta men varmt vatten och tvål kommer man långt med och så ett bad i tex ytdesinfektion eller liknande skulle jag testa med iaf men det är min gissning inget vetenskapligt belägg för det.

Kommentera

Såpa gjord i Sverige av tallbarr när fisken själv får välja :-)

Tror man på doftmedel för beten likt gulp och liknande så ska man nog vara försiktig med att kasta beten som är tvättade med kemikalier som kan ge dålig doft/smak och man ska nog inte ens ta i sina beten med sina bara händer då... ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Såpa gjord i Sverige av tallbarr när fisken själv får välja :-)

Tror man på doftmedel för beten likt gulp och liknande så ska man nog vara försiktig med att kasta beten som är tvättade med kemikalier som kan ge dålig doft/smak och man ska nog inte ens ta i sina beten med sina bara händer då... ;-)
          Doftmedel funkar utan tvekan, så kemikaliedoft på beten är nog bra att undvika, vår doft spelar nog ingen roll dock

Kommentera

Doppa skrotet i alkoholbaserad Spolarvätska eller T-sprit, borde ta kål på både baciller och virus.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 472 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57