Spinnfluga LAX-fiske. Abu 6500 pro rocket - Lina för kort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfluga LAX-fiske. Abu 6500 pro rocket - Lina för kort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfluga LAX-fiske. Abu 6500 pro rocket - Lina för kort?

Hej till er,

Jag har precis börjat med laxfiske dvs Spinnfluga vid Älvkarleby.

Jag tänkte köpa en Abu Garcia Ambassadeur 6500 pro rocket eftersom det är typ den enda största multirulle jag kan köpa som ny i dagsläget som är "Made in Sweden". Resten är tyvärr tillverkade i Kina.

Vid just Älvkarleby rekommenderar de kanske linor på 0.55 mm nylon.

Jag köpte precis en sådan här 0.55 mm lina:

Är detta en dum idé då det blir kanske tyvärr inte så mycket linor på den här spolen då det är inte 7000-storlek?

Eller behöver man ens så mycket linor? Skulle det inte kunna räcka med 6500-rulle och 0.55 mm nylon?

Vad tror ni?

Ska bara fiska vid Älvkarleby som sagt.

Tacksam för alla tips och svar!

Om du ska ha en utrustning dedikerad till laxfiske i älv, typ Älvkarleby, så hade jag lagt en slant på en begagnad 7000 Made in Sweden. Finns i ofta bra skickpå Tradera och Blocket, fortfarande mycket prisvärda. De rymmer den linmängden du kan behöva, tänk på att det är den grova linan som fiskar vid fiske med spinnfluga. Jag började karriären precis som du med en 6000, och 0.50 lina. Men tanken om vad som händer om det kliver på en stor lax som går nedströms gnagde. Den har fortfarande inte klivit på, men jag är så nöjd med min(a) 7000-rullar köpta till överkomligt pris begagnade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
      Om du ska ha en utrustning dedikerad till laxfiske i älv, typ Älvkarleby, så hade jag lagt en slant på en begagnad 7000 Made in Sweden. Finns i ofta bra skickpå Tradera och Blocket, fortfarande mycket prisvärda. De rymmer den linmängden du kan behöva, tänk på att det är den grova linan som fiskar vid fiske med spinnfluga. Jag började karriären precis som du med en 6000, och 0.50 lina. Men tanken om vad som händer om det kliver på en stor lax som går nedströms gnagde. Den har fortfarande inte klivit på, men jag är så nöjd med min(a) 7000-rullar köpta till överkomligt pris begagnade.
      Tack för tipset!

Men går det inte att tex köra med lång backing av tunnare 0.20 mm flät undertill och resten med 0.55 mm nylon så man kan det bästa av båda världarna?

Är riktigt sugen på den där Abu 6500 pro rocket då den är som sagt helt ny och då slipper jag tänka på begagnade marknaden.

Går det på något sätt att kompromissa lite grand så man kan ha kvar den här spolen så är jag överglad :p

Bara om det går att kompromissa lite.

Kommentera

I Älvkarleby är det väl förbjudet med flätlina? Så ha det som "backing" går isåfall bort. Vill du använda din 6500 så gå isåfall ner till 0,45mm lina istället

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          I Älvkarleby är det väl förbjudet med flätlina? Så ha det som "backing" går isåfall bort. Vill du använda din 6500 så gå isåfall ner till 0,45mm lina istället
          Ja, och kompensera med lättare sänken.

Kommentera

Finns ju den Svängsta tillverkade laxrullen 7000 C Compact som mig veterligt troligen fortfarande går att få tag i hos en del handlare.
            ”Stor”” som en 6500, men med spole som rymmer mer än 6500:an.

Edit:
            Några jämförande bilder mellan raket och compact.

Click image for larger version

Name:	IMG_2446.jpg
Views:	201
Size:	1,80 MB
ID:	2667948 Click image for larger version

Name:	IMG_2448.jpg
Views:	203
Size:	2,88 MB
ID:	2667946 Click image for larger version

Name:	IMG_2447.jpg
Views:	195
Size:	3,00 MB
ID:	2667947
            Senast ändrad av Piscantur stercore; 2026-06-30, 17:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
              Finns ju den Svängsta tillverkade laxrullen 7000 C Compact som mig veterligt troligen fortfarande går att få tag i hos en del handlare.
              ”Stor”” som en 6500, men med spole som rymmer mer än 6500:an.

Edit:
              Några jämförande bilder mellan raket och compact.

Name:	IMG_2446.jpg
Views:	201
Size:	1,80 MB
ID:	2667948 Click image for larger version

Name:	IMG_2448.jpg
Views:	203
Size:	2,88 MB
ID:	2667946 Click image for larger version

Name:	IMG_2447.jpg
Views:	195
Size:	3,00 MB
ID:	2667947

Problemet är att jag en av de få (kanske 5 procentare?) vänster-vevare så jag ska egentligen ha en 7001C Compact.

Jag kunde tyvärr inte hitta det. Om du eller ni ser något 7001C compact så tar jag tacksamt emot råd

Compact-serien ser verkligen ut som en perfekt rulle!

Kommentera

Den linan har en brottstyrka på 20 kilo... bromsen på en cs pro rocket klarar mindre. Anledningen till att många fiskar med grov lina är för att kunna dra loss kroken om man fastnat i skräp på botten... inte för att fisken drar av linan.

Med 0.55 trilene big game borde du få på dryga 100 meter lite beroende på hur mycket du vågar "överspola".

nu vet jag inte vilken kastvikt du siktar på men i beach casting kör man ibland runt 0.55 som "leader" för att inte linan ska gå av i kastet där leadern (tafsen) är två gånger spölängden (vilket du inte riktigt behöver) och sen har man en tunnare lina knutet till det på rullen.

Ponera att du är riktigt duktig på casting och att du kastar 100 meter med 100 gram... då tar 0.55 lina slut i stort sett.

Jag har i ärlighetens namn svårt att tro att fler än 20 som fiskar i Älvkarleby eller vid andra liknande lokaler kastar längre än 60 meter med monolina i cirka 0.50 så är du inte onödigt bra på att kasta tror ju jag att det räcker med en 6501 och 0.55.

Berkley trilene big game är så pass billig så du lika gärna kan köpa två spolar till... 0.45 och 0.50 så kan du testa dig fram.

Kommentera

[QU=Xerup;n2667950]Den linan har en brottstyrka på 20 kilo... bromsen på en cs pro rocket klarar mindre. Anledningen till att många fiskar med grov lina är för att kunna dra loss kroken om man fastnat i skräp på botten... inte för att fisken drar av linan.

Med 0.55 trilene big game borde du få på dryga 100 meter lite beroende på hur mycket du vågar "överspola".

nu vet jag inte vilken kastvikt du siktar på men i beach casting kör man ibland runt 0.55 som "leader" för att inte linan ska gå av i kastet där leadern (tafsen) är två gånger spölängden (vilket du inte riktigt behöver) och sen har man en tunnare lina knutet till det på rullen.

Ponera att du är riktigt duktig på casting och att du kastar 100 meter med 100 gram... då tar 0.55 lina slut i stort sett.

Jag har i ärlighetens namn svårt att tro att fler än 20 som fiskar i Älvkarleby eller vid andra liknande lokaler kastar längre än 60 meter med monolina i cirka 0.50 så är du inte onödigt bra på att kasta tror ju jag att det räcker med en 6501 och 0.55.

Berkley trilene big game är så pass billig så du lika gärna kan köpa två spolar till... 0.45 och 0.50 så kan du testa dig fram.

[/QUOTE]

Du har helt rätt att man kan inte kan kasta ut allt för lång lina för det är faktiskt lite omöjligt vid Hot Spot på den här älven.

Man ska ju helst kasta rakt ut och låta linan löpa med strömmen.

Skulle jag kastat ut 100 meter så kommer min krok att hamna i huvudet på killarna på andra sidan av älven som också står och fiskar, se bild:

Name:	IMG_8816.png
Views:	192
Size:	286,4 KB
ID:	2667953

Jag tror snarare folk som säger att man behöver en minst 150 m lina är för att fisken kan med rusa med strömmen och då uppstår det en situation som denna om jag endast har 100 m av 0.55mm lina:

Name:	IMG_8818.png
Views:	184
Size:	270,6 KB
ID:	2667956
                  Men då måste man ju korsa flera andra fiskare. Vet inte om det är teoretiskt möjligt att laxen kan dra 200 meter lina som här:

Name:	IMG_8817.png
Views:	185
Size:	272,9 KB
ID:	2667958

Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av HardProduction Visa inlägg

Problemet är att jag en av de få (kanske 5 procentare?) vänster-vevare så jag ska egentligen ha en 7001C Compact.

Jag kunde tyvärr inte hitta det. Om du eller ni ser något 7001C compact så tar jag tacksamt emot råd

Compact-serien ser verkligen ut som en perfekt rulle!
                    Jaha på det viset.
                    Gick på raderna i din första post.
                    Då blir det nog värre, har för mig att Compact endast tillverkades som högervevad.
                    Instämmer för övrigt i ditt tänk, en 7000 från Kina kan man med stor fördel klara sig utan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57