Spinnfluga LAX-fiske. Abu 6500 pro rocket - Lina för kort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfluga LAX-fiske. Abu 6500 pro rocket - Lina för kort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nila
    replied
    Ursprungligen postat av HardProduction Visa inlägg

Problemet är att jag en av de få (kanske 5 procentare?) vänster-vevare så jag ska egentligen ha en 7001C Compact.

Jag kunde tyvärr inte hitta det. Om du eller ni ser något 7001C compact så tar jag tacksamt emot råd

Compact-serien ser verkligen ut som en perfekt rulle!
    Jag var i Ljusne för en dryg vecka sedan. Efter en dags kastade med 7000-Syncron bytte jag under dag två till Compacten, med 0.60 påsplolad. Fick på en lax som drog ganska bra, det blev svettigt eftet en stund när jag märkte hur lite lina det var kvar på spolen. Började pressa hårt och fisken for. Senare på dagen fick jag på en till, då var jag tuff från början och den kom upp på land. Dag tre hade jag Syncron igen, kändes tryggare. Compacten är smidig, men den mindre spolen har begränsning med grövre lina.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av HardProduction Visa inlägg
    Måste bara fråga er nu när vi pratar om Abu-rullar.

Som sagt så köpte jag precis nyligen en helt fabriksny Abu 6501 pro rocket (två faktiskt för att den ena till mig och andra till min fru) och jag märkte att på den ena rullen så sitter den här spool-releasing-knappen extremt löst.

Den funkar ju men ska den verkligen vara så lös att man kan vicka fram och tillbaka den som helt splitterny?

Bör jag lämna tillbaka den och ta en annan istället? Sedan låter den också lite mer konstigt än den andra när man vevar på den och lite smala skrapmärken på ena sidan av rullen hmn..

Vad tror ni är bäst att göra? Eller bör man göra något?
    Click image for larger version

Name:	IMG_8839.jpg
Views:	198
Size:	146,4 KB
ID:	2668005
    Tyvärr så sänktes kvalitetskontrollen på samtliga märken för 10-12år sedan. Finns ju trådar här om shimano conquest och dess byggkvalitet. Tyvärr drabbade även detta abu. Och vi ska reklamera direkt. En ny rulle ska det inte finnas något på. Genom att vi inte reklamerar som vi borde behöver inte tillverkarna skärpa sig. Kan väl tillägga att jag köpt ett gäng Ambassadeurer från Japan och de har alla varit bra. Medan många som säljs här ofta har visat stora kvalitetsbrister.
    Accepterar japanerna inte defekter som vi gör?

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Tillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
    Peter b
    Klockrent!

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    En ny rulle är en ny rulle. Är förvisso petig, men jag hade inte ens accepterat några repor utan lämnat tillbaka och givetvis känt på utbytet innan jag accepterat den. Du ska ju känna förtroende för en ny rulle!

Lämna en kommentar:

• HardProduction
    replied
    Måste bara fråga er nu när vi pratar om Abu-rullar.

Som sagt så köpte jag precis nyligen en helt fabriksny Abu 6501 pro rocket (två faktiskt för att den ena till mig och andra till min fru) och jag märkte att på den ena rullen så sitter den här spool-releasing-knappen extremt löst.

Den funkar ju men ska den verkligen vara så lös att man kan vicka fram och tillbaka den som helt splitterny?

Bör jag lämna tillbaka den och ta en annan istället? Sedan låter den också lite mer konstigt än den andra när man vevar på den och lite smala skrapmärken på ena sidan av rullen hmn..

Vad tror ni är bäst att göra? Eller bör man göra något?
    Click image for larger version

Name:	IMG_8839.jpg
Views:	198
Size:	146,4 KB
ID:	2668005

Lämna en kommentar:

• Peter B
    replied
    Tillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
    Peter b

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Jodå det är samma här om inte nån del saknas och inte finns I lagret hemma - har inget överdrivet lager med delar till dom 4601/5601/4501/5501 som huserar på spön här hemma.
    att Svängsta blev nedlagt är snudd på kriminellt faktiskt med den servicen dom hade
    Instämmer med tilläggen att mina rullar har två nollor på slutet, och att det utöver ödet med den fina reservdels servicen, ju även är en världskänd finmekanisk Svensk industriepok med stolta anor som gått i graven.
    Ang stolthet så har de Amerikanska ägarna bevisligen ingen hum om innebörden av detta begrepp. Man kan ju nu t.o.m. se Penn Senator med Made in China märkning! Man skulle ju kunna tro att denna serie som ihop med Penns International ju formligen staplat IGFA rekord på höjd i en omfattning som inget annat fabrikat är i närheten av, att de på så sätt skulle vara fredade från detta öde.
    Men nejdå, girigheten vinner en klar seger över förståndet….
    Det var bättre förr!

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

Jag reder mig med Svenska Ambor under typ livet ut, men ”utvecklingen” som skett känns bedrövlig.
    Har fortfarande förbannat svårt att komma över att de lagt ner den ärevördiga fabriken i Svängsta.
    Jodå det är samma här om inte nån del saknas och inte finns I lagret hemma - har inget överdrivet lager med delar till dom 4601/5601/4501/5501 som huserar på spön här hemma.
    att Svängsta blev nedlagt är snudd på kriminellt faktiskt med den servicen dom hade

Lämna en kommentar:

• Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Finns snart inga ”riktiga svenska” rullar kvar om man börjar plocka i polska originaldelar vid service om man inte har ett stort lager delar liggande hemma redan
    Jag reder mig med Svenska Ambor under typ livet ut, men ”utvecklingen” som skett känns bedrövlig.
    Har fortfarande förbannat svårt att komma över att de lagt ner den ärevördiga fabriken i Svängsta.

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

Det är en tvättäkta Kines.
    Finns snart inga ”riktiga svenska” rullar kvar om man börjar plocka i polska originaldelar vid service om man inte har ett stort lager delar liggande hemma redan

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar
2 506 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57