ABU kommer att gå samma öde till mötes som MG inom bilvärlden, enbart namnet kommer att vara kvar medan produkterna inte har någonting med Svängsta att göra längre. Badge engineering som det heter. DAM är ett annat exempel på det. Och Mitchell.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pure Fishing - ABU köpt!
Collapse
X
-
Bahco har i viss mån gått samma väg, Volvo är väl på väg dit också. Tråkigt.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggABU kommer att gå samma öde till mötes som MG inom bilvärlden, enbart namnet kommer att vara kvar medan produkterna inte har någonting med Svängsta att göra längre. Badge engineering som det heter. DAM är ett annat exempel på det. Och Mitchell.
I min fantasivärld hade ABU möjligen tjänat på att fortsätta med det de gjorde bäst, alltså runda rullar tillverkade i Sverige.
Tyvärr blev relationen pris/kvalitet generellt sämre de sista åren och då inte enbart på grund av höjda priser.
När de stora drakarna tar över förstår jag att lågprofilare tillverkade i Asien blir ett lockande område att ge sig in på, både för att modet och marginalerna känns oemotståndliga.
- Gillar 1
Kommentera
-
I och med att ABU har en lång tradition av produktion av kvalitetsrullar så hade det nog kunnat funka om de hade koncentrerat sig på enbart rullar och eventuellt kvalitetsspön istället för att marknadsföra billigt skräp som dussintals andra gör. Lite typ som Morgan gör, för att åter komma med ett exempel från bilvärlden.
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag tror likadant Jester Burk II
Samtidigt förstår jag att det skulle ha krävts rejält mod från ägaren att satsa på de "föråldrade" runda Ambassadeurerna.
Har senaste åren hört i några olika fiskebutiker att "vi säljer inga runda Ambassadeurer, intresset är noll", samtidigt har just dessa rullar inte funnits på hyllan; inte marknadsförts det minsta.
Ganska självklart att de då inte säljs.
Tyvärr har också många nya(re) fiskare bilden av Ambassadeuren som ett gammalt tröskverk, svår att kasta, trög att veva och så vidare.
Detta kunde ju inte vara mer fel, själv har jag ägt och använt mängder av mer tekniskt "förfinade" japanska rullar men mina egenbyggda och/eller något äldre Ambassadeurer har inte varit märkbart sämre i någon kategori.
Det ska sägas att de senaste årens rullar från Svängsta, bland annat Svartzonker och nyaste JB, inte varit några under av kvalitet...
- Gillar 1
Kommentera
-
En epok i svensk industrihistoria och tillverkning av fiskerullar går nu i graven i o m den sista rullen är tillverkad på ABU, Svängsta. : (Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
Vad är det negativa?
Nu blir dom knappast svensk hovlevrantör heller längre för det har ABU varit så länge som jag minns.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 347 visningar