Bra betesknut till flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra betesknut till flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra betesknut till flätlina?

Har sökt här på forumet. Verkar som att Palomarknuten är den bästa till flätlinor enligt de flesta? Har hittat en bild av lite sämre kvalitet på hur man gör denna. Tror då att jag lyckades få till en jäkel. Den kan ju tyckas se en aning klen ut tycker man. Har en liten fråga, hur fan ska man minska mängden "överbliven" lina som blir? Dessutom, ska man fukta innan man ska dra åt, som man gör med nylon dvs? Något annat man ska tänka på med denna knut? Funkar den bra till wobblers också?

Jag vet inte riktigt vad du använder din flätlina till för fiske men för egen del upplever jag endast problemet med överbliven lina då jag knyter linan direkt i en stel tafs till jerkgrejerna. Detta är dock ett lättlöst problem då det bara är att knyta ett redigt beteslås i änden på linan för då slipper man att klippa bort 20-30 cm lina plus att det blir mycket enklare att växla mellan stel och mjuk tafs. Om det nu är som så att du får långa bitar över trots att du knyter fast beteslås/krokar/lekanden/mjuka tafsar så hänger nog det hela på träning. Första momentet i knuten är ju att vika linan en gång, vik inte mer än ca 10 cm lina så blir det inte så mycket svinn varje gång.

EDIT: Fukta bör man, annars dör man. Inte. Men knuten riskerar att brinna av.
    Senast ändrad av Gäddhängke; 2007-06-26, 23:59.

Kommentera

Grinner har funkat bra för mig !

Kommentera

Ursprungligen postat av LinusNilsson Visa inlägg
        Har sökt här på forumet. Verkar som att Palomarknuten är den bästa till flätlinor enligt de flesta? Har hittat en bild av lite sämre kvalitet på hur man gör denna. Tror då att jag lyckades få till en jäkel. Den kan ju tyckas se en aning klen ut tycker man. Har en liten fråga, hur fan ska man minska mängden "överbliven" lina som blir? Dessutom, ska man fukta innan man ska dra åt, som man gör med nylon dvs? Något annat man ska tänka på med denna knut? Funkar den bra till wobblers också?
        Palomarknuten är den näst säkraste flätlineknuten och samtidigt enkel att knyta och du bör fukta flätlinan innan du drar åt. Knuten med högst brottstyrka är "flätlineknuten" som är något krångligare att knyta och endast är lämplig för flätlina med en dimension på max 0,23 mm men har högst brottstyrka. Grinnerknuten är ej tillförlitlig. Jag har varit med om att den gått upp när grövre fisk rusat.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
          Grinner har funkat bra för mig !
          Grinnerknuten är ej tillförlitlig. Har själv varit med om att den gått upp när grov fisk huggit.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

den här e annars helt ok..
            http://www.animatedknots.com/rapala/...matedknots.com

Kommentera

Jag har alltid använt mig av denna knuten, lärde mig den när jag var runt 10 och har inte mer än någon gång varit med om att knuten gått upp. De gångerna har det säkert varit jag som gjort dålig knut.

---klickan för knut---

Brukar dock snurra linan mer än 5-6 gånger, vet inte om det har någon betydelse men det känns mer stabilt.

Kommentera

The Palomar Knot is a simple knot for attaching a line to a hook, or a fly to a leader or tippet. The Palomar Knot is regarded as one of the strongest and most reliable fishing knots.

Perfekt animation. Blir att köra på den! Kan man använda den till allt? Förutom till wobblers då man kanske föredrar någon som lämnar en öggla.

Kommentera

Jag använder mig av en halv blodknut ....har funkat än så länge

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Jag har alltid använt mig av denna knuten, lärde mig den när jag var runt 10 och har inte mer än någon gång varit med om att knuten gått upp. De gångerna har det säkert varit jag som gjort dålig knut.

---klickan för knut---

Brukar dock snurra linan mer än 5-6 gånger, vet inte om det har någon betydelse men det känns mer stabilt.
                    Samma här. Jag har dock alltid låtit linändan gå tillbaka och genom den sista "loopöppningen" som är precis innan animationen drar ihop knuten så att säga.

/Storfiskaren
                    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
                    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
                    Klickbara länkar följer nedan
                    Nattplockad mask
                    Gädda äter Sissy
                    Abborre vs mask
                    Abborre vs mört
                    Måånga gäddor samlade vid betet
                    Gädda äter gädda
                    Spännande fiskemetod efter gädda
                    FS SPARADE TRÅD
                    Laxhugg!

Kommentera

Foton