Börja fiska från land - novis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska från land - novis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Börja fiska från land - novis

    Fiskar gärna från båten. Eller rättare sagt, mest blir det att jag dörjar makrill eftersom jag nästan är den enda i familjen som uppskattar att få en hoppande skuttande fisk i sittbrunnen... Stillaliggande segelbåt uppskattas inte av övrig besättning.

    Mycket tid spenderar man ju dessutom i land och jag tänkte mig kanske passa på att lära mig fiska med spö från land. Jag har inte gjort det sedan jag var liten och har ingen utrustning. Jag inser att det ju inte gäller att köpa ett spö rätt och slätt... Det finns ju 711 olika sorter!!!
    Jag skulle alltså vilja fiska lite efter öring och torsk på den svenska västkusten. Båten ligger på Tjörn.

    Vad är en lämplig utrustning för mig? Spöt får gärna kunna bli litet så det är stuvbart i båten. Det skall tåla den marina miljön bra och kräva ett minimum av underhåll.

    Finns det någon bra bok att rekomendera som handlar om fiske på västkusten - såväl från land som från hav? Den får gärna behandla lite om den marina miljön, arterna och vara trevligt skriven och fotograferad.

  • #2
    Först ett boktips: kustfiske & fiskevård. Behandlar inte alla arter men täcker de 'viktigaste'. Intressant och välskriven.

    Spö, ja, det kan ju bli vad som helst. Själv har jag fallit för ett 3-delat 9-fotsspö med kastvikt 10-22g. Och man kan ju alltid skarva lite upp el ner utan att påverka kastandet alltför negativt. Gillar lätt utrustning och det är inte lika gott om 'monster' nu som det var förr. Själv är jag förälskad i haspel men det är ju en smaksak.

    Kommentera


    • #3
      själv kör jag med lågprofilrullar och 10-11fot spön. Men köpte ett lätt tredelat 9fot nu på båtmässan. Spöt bör tåla 40gr då kan man även kasta långt vid bottenmete om det är lite strömt. kolla på www.snajk.se dom har en del http://www.snajk.se/new/start3alt_detail.asp?index=18 här är ett paket men du kan gärna byta ut spöt och det är inga problem hos dom. Finns säkert i gbg också ett hyfsat paket ligger på 795-1195.- rullarna är lätta att öppna och smörja vid behov inte massa delar som behöver tas loss. Jag har kört med lågprofil i 2år har flera st och bara en har krånglat men det var fel på en kugg. går du till min hemsida så har säkert 95% av allt fångats med denna typ av utrustning från land.
      Kör du haspel så är ABU:s saltwaterrullar riktigt bra men ta inte den största kan bli klumpig vid landfiske.
      Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
      Nu även blog på gylta.blogspot.com
      Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

      Kommentera


      • #4
        Tackar! Jag skall genast kolla upp "Kustfiske och fiskvård". Det jag tyckte var svårt på biblioteket var att mycket handlade om flugfiske vilket jag med största sannolikhet inte kommer att utöva.

        Vad är egentligen skillnaden mellan Haspel och Spinnspön? Hm, undras om det finns en Sportfiske for dummies? Isåfall får jag nog ta och beställa den boken också...

        Är det något speciellt jag skall tänka på vad gäller spölängd? Man kommer kanske längre ut med ett längre spö? Blir det tyngre?

        ps. hobbyfiske.se - wow vilken rolig hemsida du hade, tack för att du delar med dig

        Kommentera


        • #5
          enda anledningen till att jag har långa böjliga spön är att det blir roligare när man får napp, man får kämpa lite mer utan att behöva ha jättefisken på kroken.

          Enklast att beskriva skillnad på haspel och spinn är att på spinn har du en knapp som styr när linan skall släppas. På haspeln styr du detta med fingret på linan.
          Dom flesta spinnrullar måste du bromsa rullen med tummen när betet slår i vattnet för att slippa trassel. Detta behövs inte på haspeln, sedan ser ju rullarna olika ut men gå till en butik och prova rullar så du hittar något som känns bekvämt att hantera.
          Tyngden på spöt beror mer på materialet än på längden.
          Vill du ha ett roligt sportfiske på kusten testa berggyltan den är stark och snabb och ger ibland riktigt bra fighter fast dom oftast är strax under kilot.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 497 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 833 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 659 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 669 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 550 svar
          229 678 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Tylön
          av Tylön
           
          Arbetar...
          X