Strippa ett spö och sätta om kork, fäste etc, hur svårt + är det nån som kan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strippa ett spö och sätta om kork, fäste etc, hur svårt + är det nån som kan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Strippa ett spö och sätta om kork, fäste etc, hur svårt + är det nån som kan?

    Klappar mig själv på axeln efter ännu en härlig rubrik *klapp,klapp*

    Nåväl, jag funtar lite på att bygga om ett spö. Tanken är att ta bort korken, eller iallafall den framför rullfästet, flytta fram rullfästet och sätta på ny kork framför fästet igen, dessutom skall det sättas kork bakom det flyttade krokfästet.

    Spöet är ganska grovt så jag inbillar mig att det kan vara svårt att få tag i kork som har rätt dimensioner, kan det stämma? Det är inte så viktigt att korken ser likadan ut som den som sitter på, men dimensionerna skall ju inte diffa särskilt mycket iaf.

    Hur svårt är det att lätta på rullfästet, sitter det limmat på oftast det också?

    Hur svårt är det att få loss korken? Kan inte tänka mig att det är särskilt lätt med tanke på att det sitter som berget idag...

    Om det skulle bli aktuellt att ta bort eller flytta en spöring, hur knepigt är det på en skala?

    Sist, är det nån som har lite erfarenhet av detta och kan tänka sig att hjälpa mig för betalning? Man vill ju inte gärna fiska med prylar som ser ut som skit.
    Är det blåål eller vralåk?

  • #2
    Tips.

    Hej Andreas, tycker nog du få bäst resultat om du byta hela handtag istället för att försöka matcha ihop delar. Det gamla tas bort med brytblads kniv längs med klingan. Görs helst utomhus för att det skräpa ner något enormt. Har du otur sitter rullfäste som berget med epoxi . Enklaste är att såga upp var sida och bryta upp det. Tänk på att inte skada klingan.
    Rullfäste och korkhandtag hittar du här. Sätter fast med PU trälim. Tänk på att det svälla under härdning.
    Korken och fästet ska monteras framifrån så ev. ringar måste plockas bort och sedan lindas på plats igen. Lacken kräver en apparat som roterar spö delen långsamt under några timmar.

    http://www.hsimport.se/products/byggnad/Cork.php?visa=k
    Senast ändrad av Kattman; 2009-05-12, 12:18.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
    2 svar
    2 478 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg TomHiddleston  
    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
    24 svar
    3 813 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg uffe62
    av uffe62
     
    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
    39 svar
    5 614 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg OGRudan
    av OGRudan
     
    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
    468 svar
    107 620 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Julle68
    av Julle68
     
    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
    3 545 svar
    228 107 visningar
    12 gillar
    Senaste inlägg Wilier75  
    Arbetar...
    X