Hjälp med haspelrulle ca 2-3000:- till G Loomis spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med haspelrulle ca 2-3000:- till G Loomis spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med haspelrulle ca 2-3000:- till G Loomis spö

Hej,

Försöker mig här på mitt första inlägg och hoppas på feedback.

Har just tagit hem ett G Loomis Steelhead STR1045S på cirka 9 fot och skall nu komplettera detta med en mycket bra haspelrulle och behöver era åsikter.

Är mycket sugen på Fireblood 2500 FA men har bara hittat 1000 och 4000 till reapriset runt 2500:-. Någon som vet var denna finns billigt?

Bäst till just nu ligger Aspire 2500 RA med 0.17 spunnen lina.

Kommer bl a (främst) använda den för havsöringfiske i Stockholms Skärgård. Behöver givetvis inte vara Shimano.

Tack / Sandhman

Vad får du betala för aspire rullen? och är det en 2500 storlek du är ute efter?
    sigpic

Kommentera

Har faktiskt hittat en för 1 395:- vilket verkar vara ett bra pris, och 2500 är den storleksklass jag hade tänkt mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sandhman Visa inlägg
        Har faktiskt hittat en för 1 395:- vilket verkar vara ett bra pris, och 2500 är den storleksklass jag hade tänkt mig!
        Aspire RA, alltså bakbromsad, är mycket billigare är den modell av Aspire som hette FA, frambromsad, och såldes tidigare i Sverige.

Köp för allt i världen en frambromsad haspel, de får bättre betyg både i känsla och jämnare broms i alla tester som jag sett iaf.

Hittar du inte det du vill ha i Sverige så kan du alltid vända blicken mot eBay, det gör jag. Tyvärr så lägger generalagenterna för vissa märken i Sverige på så mycket vinst att du ibland får 3 rullar till priset av 1 om man köper i t.ex. Malaysia. Frakt inräknat men inte ev moms.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Sandhman Visa inlägg
          Verkar var ett okej pris... jag ska egentligen inte uttala mig om bakbromsade rullar. Jag har gått från dem för länge sen. Senast jag hade en bakbromsad rulle var på 90-talet, en shimano aero gt.
          Jag tycker de är ganska klumpiga pjäser. Och de håller inte samma tekniska kvalitet som de frambromsade rullarna.
          Men om du kan tänka dig att prova en "riktig" haspelrulle så finns det många bra på marknaden som kan handskas med de stora havsöringarna.
          Nya stradic FI i 2500 storlek är en riktigt fin rulle till ett överkomligt pris. Då för du en mycket smidigare och bättre rulle till samma pris som en bakbromsad aspire.
          Jag har en 3000 storlek av stradic FI och kan rekommendera den varmt.
          Daiwa har en modell som heter SOL i samma prisklass som ska var bra men jag har aldrig testat den. Fast jag fiskar med en daiwa certate idag och har aldrig haft någon öring eller annan fisk som kunnat ställa till problem för den rullen. Så daiwas rullar i de högre prisklasserna är bra. Om du vill ha en riktigt fin rulle så får du hem en cerate för ca 3000 kr. Vill du ha en ännu lättare rulle med nästan samma prestanda så kan du välja en daiwa luvias, den ligger ca en 1000 lapp lägre än certaten.
          Men är det en shimano som du är ute efter så är stradic FI ett riktigt bra köp.
          Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-10-17, 18:20.
          sigpic

Kommentera

Shimano Twinpower FB alla dar i veckan

/Vicke.V

Kommentera

Har fortsatt att gå igenom djungeln och kommit fram till 3 andra intressanta rullval. Frågan är om dessa är för stora i förhållande till mitt spö G Loomis Steelhead STR1045S och syfte att fiska med beten runt 10-35 gr i salt efter t ex Havsöring, skärgårdsgädda mm? Var från början insnöad på storleksklassen 2500-3000 men dessa finns inte i utförande för just saltvatten.

Rullarna nedan är anpassade just för fiske i saltvatten vilket givetvis inte betyder att man inte måste ta hand om dem men de måste ha bättre förutsättningar. Rullarna är Shimano Twinpower SW 4000XG ($500), Stella SW 4000XG($750), samt till slut Stella SW 5000STL($600). Med den sistnämnda medföljer en massa lull lull edtra spole mm pga den nya Stella SW.

Vad tror ni skall jag hålla mig till storlek 2500-3000 eller har det ingen större betydelse?

mvh / Sandhman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 355 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson