Test på g, flugrulle, haspelrulle och flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Test på g, flugrulle, haspelrulle och flätlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Test på g, flugrulle, haspelrulle och flätlina

    Vet inte hur FS moderatorer ställer sig till detta men jag har fått chansen att provfiska lite utrustning under säsongen.
    Utrustningen kommer från Mickmek Fiske och Fritid i Sundsvall och det är importerat från asien. Det är utrustning som kan anses billig och det har varit en del diskussioner runt dessa rullar i någon tråd här på FS tidigare.

    Jag kände att jag ville ge grejerna en chans så jag kontaktade Mickmek och fick idag hem en haspelrulle Tokushima SJ 4000 (ungefär som min shimano 2500 i storlek) och en flugrulle klass 11-12 till lax och tungt gäddfiske.
    Dessutom spolade de på egen flätlina 0,14mm på haspeln.

    Dessa saker ska testas under säsongen som sagt och jag kommer att komma med recensioner av dem i höst eller vinter.

    Tänkte bara säga ett par ord om dem redan nu. Ett första intryck om ni vill.

    Vad gäller flugrullen kan jag börja med att säga att det är den i särklass största flugrulle jag haft (har inte börjat fiska lax än) och känns lite tung pga det. Passar kanske inte helt bra på mitt klass 8 spö. Tur är det då att jag ska köpa ett Guideline Lpxe #10 snart... Hur som, rullen tilltalar mig utseendemässigt, känns jämn i broms och stativ, känns solid och då jag redan plockat isär den och vänt på spolen så verkar den också ha ett bra skydd mot smuts och grus invändigt. Det enda jag nu kan anmärka på är nog att veven känns lite trög, men det kanske släpper efter några varvs vevande.
    Förhoppningsvis får jag snart nya spöt så jag kan känna hur rullen balanseras mot det och komma ut på ett par turer efter främst gädda. Jag ska dessutom testa laxfisket här i Forshaga i år så det kan ju bli en riktig genomkörare för rullen om något hakar på.

    Vad gäller haspelrullen så känns den robust och jämn, bromsen går jämnt med ett trevligt lågt metalliskt knarrande och överlag med tanke på det ringa priset, känns den helt ok. Linuppläggningen går riktigt fint utan större motstånd, återstår att se hur det blir med fisk på kroken. Trähandtag och aluminiumstomme gör att rullen känns mycket mer exklusiv än vad priset säger. Ser verkligen fram emot att bända gös, gädda och öring med denna.

    Flätlinan, en gul 0.14mm, kan jag inte säga så mycket om ännu, praktiskt fiske får föregå mina kommentarer.

    Tack för mig så länge, återkommer med bilder och omdömen efter praktisk hantering senare i år. =)
    Senast ändrad av greatdanne; 2012-02-22, 21:00.
    sigpic

  • #2
    Min personliga åsikt är att denna typen av "tester" skall ligga under annonsörs delen på forumet. Och är man inte villiga att betala för annonsplats så skall man heller inte få publicera denna typ av "test" på FS. Nu säger jag inte att TS inte kommer göra ett opartiskt test men tror ALDRIG det blir helt opartiskt när man får prylar från en leverantör eller butik.

    Kommentera


    • #3
      Jag kan bara säga att jag inte har något som helst förhållande till butiken mer än den kontakt vi haft på telefon och mejl nu. Utrustningen är inte min och jag har lovat dem att vara objektiv. Allt jag får fram av testandet ska lämnas ut.
      Personligen såg jag en chans att få göra något jag drömt om länge. Och jag ser det som en möjlighet för mig och alla andra att få lite info om prylarna, hur de fungerar när de använts ett tag. För vi har ju alla haft utrustning som inte hållt så länge, eller hur?
      Mvh Danne
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Har full förståelse för att du tycker det skall bli roligt att få testa lite utrustning och har inga som helst problem med det.
        Det handlar snarare om att jag inte tycker det borde publiceras här på FS för hur man än vrider och vänder på det så blir det reklam för butiken i fråga. Och skall man göra reklam så skall man oxå betala för sig. Och eftersom butiken inte verkar ha för avsikt att köpa reklamplats här på FS, skall dom heller inte få någon form av reklam vilket det trots allt kommer att bli från dina recensioner om du publicerar dom här.

        Så ifall dom inte vill köpa en reklamplats här på FS så är min åsikt att det skall publiceras på deras hemsida och ingen annan stans. Men det är ju helt upp till mod och framförallt Bergman vad han tycker om det hela.

        Kommentera


        • #5
          ok, får se vad moderatorerna säger isf. förstår hur du tänker iaf. =)
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            Jag gillar såklart recensioner och tycker det är kul när folk tar sig tid att skriva dem. Dock är jag inte helt klar med hur jag vill att det skall hanteras då iom det som "Testis" skriver. Jag tycker det är skillnad mellan att skriva oberoende recensioner på saker man själv köpt och skriva recensioner på saker man fått (låna) just i utbyte mot att skriva recensioner.

            Jag skall diskutera detta med moderatorerna så återkommer vi när vi pratat ihop oss. Kanske ska vi även ha en öppen tråd om det så ni får vara med och påverka hur ni vill ha det.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #7
              ok., det är ju förstås upp till er moderatorer. jag vill gärna tillägga att det i vissa fall kan vara svårt att få recensioner skrivna på okända märken då ingen vågar köpa dem utan just information.

              visst kan det bli en situation där den som testar känner sig "tvingad" att ge ett bra omdöme men samtidigt förlorar man möjligheten helt att få någon som helst info från någon annan än säljaren om inte testet får lyftas fram.

              vad gäller reklamdelen i argumenten mot detta så är det oundvikligt att det blir reklam för säljaren. saken är ändå den att den kan bli både bra och dålig, beroende på resultatet. och jag skulle inte vilja lura en massa fiskebröder här på fs bara för att hålla mig väl med en butik. och butiken är förhoppningsvis intresserad av att själva få reda på om det är något som inte är helt lyckat med det de säljer.

              så med det sagt hoppas jag att jag kan få genomföra detta här på fs, annars hamnar infon på säljarens hemsida framöver antar jag.

              sketfeske på er gubbar!

              danne
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                så är det oundvikligt att det blir reklam för säljaren
                Du var inte tvingad att berätta vem du lånat rullarna av och inte ens att du lånat dom, inte heller något om testen före den var färdig... men det är lätt att va efterklok

                Själv har jag 2 hasplar av samma märke (tokushima) och dom är varken bättre eller sämre en andra 500-600 kr rullar, ok lite stabilare i materialet men också tyngre,,, sedan finns det andra små plast-prylar ex den lilla ploppen på spolen som håller linan som är rent skit. av 4 spolar är det en som inte gick av vid första försöket all fästa linan där.... Dom har riktigt bra lin-uppläggning....

                Det var mina åsikter skall bli kul att höra dina....
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-02-26, 16:17.

                Kommentera


                • #9
                  Det borde väl inte vara så svårt för ett seriöst företag att köpa en reklamplats här på FS?
                  Annars håller jag med om att testet/recentionen hör hemma på butikens hemsida.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av greatdanne Visa inlägg
                    och butiken är förhoppningsvis intresserad av att själva få reda på om det är något som inte är helt lyckat med det de säljer.
                    danne
                    Tveksamt, många har försökt med olika argument, men det verkar liksom inte gå fram...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 557 svar
                    229 913 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Reekie
                    av Reekie
                     
                    Arbetar...
                    X