Vadare, problem med läckage vid fötterna. Kan det vara kängorna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare, problem med läckage vid fötterna. Kan det vara kängorna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vadare, problem med läckage vid fötterna. Kan det vara kängorna?

    Hej!

    Till förra vårens havsöringsfiske köpte jag mig ett par Vision Hopper att ha tillsammans med neoprenvadarna. Tidigare har jag kört med vanliga arbetskängor med gummisula. fungerade för övrigt kanon.

    Resultatet var att jag fick in lite fukt i vadarna på undersidan av foten och frös nått helt sjukt då isen låg kvar på vissa ställen, antog direkt att vadarna var dåliga. Har länge velat ha andasvadare och under sportfiskemässan slog jag till på ett par Guideline Alta. Polaren har kört dessa länge och de har fungerat kanon.

    Döm om min förvåning när jag fick samma problem igen med dom nya vadarna. Dock lite mindre vatten men helt klart fuktigt innanför neoprenet och satan så kallt.

    Funderar nu på om det kan bero på kängorna? Detta då jag aldrig haft problem med neoprenvadarna så länge jag körde de gamla kängorna samt att polaren ha likadana vadare och inte får något problem med andra kängor. Noterade att Vision Hopper har två hål längst ner vid sulan. Förmodligen för att släppa ut vatten när man kliver upp. Min teori är att dessa hål orsakar för stor genomströmning av nytt kallt vatten i kängorna och kyler ner foten och kondens bildas på insidan av neoprent. Om kängan är helt sluten nertill läcker visserligen vatten in ovanifrån men blir sedan kvar i kängan och värmas upp av fotens värme.

    Någon annan som kör med Vision hopper och har haft samma problem? Eller inget problem? funderar nu på att limma igen hålen i kängorna och se om det gör skillnad.

    mvh
    Lennart

  • #2
    Hej! Din teori låter trolig. Som du säger. Att ständigt få in kallt vatten genom hålen i kängorna måste ju påverka ned kylningen. Pröva med att sätta igen dränerings hålen i kängorna. Kan inte skada med att testa detta iaf.

    Finns ju t.om. de fiskare som klippt av själva sockan på vadarna och limmat på gummi stövlar för att få det helt tätt om fötterna.

    Men då gäller det verkligen att måtta rätt när man klipper så att vadar benens inre omkrets stämmer exakt med stövel skaftets yttre omkrets så att det inte blir några veck när man sedan limmar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-22, 13:33.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
    42 svar
    8 776 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg senzitivity  
    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
    11 svar
    729 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Gädd-jos  
    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
    4 svar
    306 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg efc__
    av efc__
     
    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
    1 svar
    212 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Adamp
    av Adamp
     
    Arbetar...
    X