Flytoverall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytoverall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flytoverall

    Hejsan alla goa glada! Håller på att kolla på en flytoverall och aldrig ägt någon innan så tänkte ta lite hjälp här ifrån. Har fastnat lite för westin w4 och tänkte fråga ifall det är någon som testat den?


  • #2
    Ingen?

    Kommentera


    • #3
      Hej!

      är långt ifrån någon expert men jag skulle köpt en som kan andas. Själv har jag en äldre och efter lite fiskande känns det ibland som att jag fiskar i en ångbastu. De är nya "andningsbara"även mycket smidigare i tyget. Skulle även satsa på en tvådelad.

      Det var mina tankar det:-)

      Mvh
      Fredrik

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av 10kgplattfisk Visa inlägg
        Hejsan alla goa glada! Håller på att kolla på en flytoverall och aldrig ägt någon innan så tänkte ta lite hjälp här ifrån. Har fastnat lite för westin w4 och tänkte fråga ifall det är någon som testat den?

        Hej Charlie Nilsson;

        Jag har idag både Helly Hansen och Sundridge röda flytoveraller. Helly Hansen flytoverallen är i motsats till Sundridge flytoverallen helt vattentät och dessutom mycket varmare under den kalla årstiden. Sundridgen är å andra sidan mycket billigare i inköp och betydligt rymligare. ...

        Tidigare ägde jag en blå Mullion X4 flytoverall som var i nästan samma klass som Helly Hansens flytoveraller. Den gav jag bort till Niklas Thölin som arbetade åt mig i Trumman Sportfiskes butik på Hornsgatan 78 åren 1997-2000.

        Får du tag på en Helly Hansen flytoverall... köp den!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand


        http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

        Kommentera


        • #5
          Överväg torrdräkt, beroende på vad du ska ha den till och under vilka förhållanden.

          Kommentera


          • #6
            Okej tack så mycket för all hjälp! En andningsbar overall lät jävligt bra faktiskt trodde att den var de som jag länka så tur att du sa det=) Har även kollat på Imax aquabreathe floatation 2 piece suit, tyckte de såg riktigt schysst ut. Behöver 2 delat också vara andningsbart eller blir det en helt annan sak?

            Old Firehand; Försöker hitta en prisklass runt 2000kr och har kollat in sundridgen också men den är klumpig i storleken eller?

            Sg: Torrdräkt skulle absolut vara det bästa och det lär de bli till slut men just nu ska jag ha den för 3 dagars fiske i rugen och de känns just nu rätt surt att betala 10 000 + resa. Visst att livet är mer värt men a du förstår nog=)

            Kommentera


            • #7
              Jag skulle personligen förvissa mig om att overallen är regnvattentät, finns inget j-are än att känna iskallt regnvatten sippra igenom. För om sanningen ska fram så är flytoverallerna egentligen bara regnkläder, att de håller fiskaren flytande hjälper inte långt mot hypotermi i kallt vatten.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Jag skulle personligen förvissa mig om att overallen är regnvattentät, finns inget j-are än att känna iskallt regnvatten sippra igenom. För om sanningen ska fram så är flytoverallerna egentligen bara regnkläder, att de håller fiskaren flytande hjälper inte långt mot hypotermi i kallt vatten.
                Nej, precis. Inte direkt någon överlevnadsdräkt om man säger så men är ute efter ett ställ som håller värmen samt vatten. Fick även syn på Tenson Gale? Är det någon som har prövat något av de ställen? Finns 24 tusen olika så detta kommer bli jävligt knepigt

                Men bara att komma med förslag det uppskattas !

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Jag skulle personligen förvissa mig om att overallen är regnvattentät, finns inget j-are än att känna iskallt regnvatten sippra igenom. För om sanningen ska fram så är flytoverallerna egentligen bara regnkläder, att de håller fiskaren flytande hjälper inte långt mot hypotermi i kallt vatten.
                  Hej Kai Anttila;

                  För ett antal år sedan var min dåvarande butikschef Stefan "Trumman" Trumstedt, fiskeguiden Mikael Puhakka, Normarks Scandinavias marknadschef Pär Lindberg och jag uppe i Hornavan, Tjeggelvas och Saltströmmen (Saltstraumen) och fiskade i två veckor med nästan ihållande ösregn. ...

                  Fisket var godkänt både i Lappland och Norge.. I min och Stefans Helly Hansen flytoveraller var vi helt torra innanför overallerna. Pär Lindberg som var så mallig över sin gula, ventilerade och "andningsbara" Sundridge flytoverall kunde man knappast vrida ur kläderna på under flytoverallen utan att dränkas av vattenflödet ....



                  Nothing is forever!


                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand


                  http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Måste bara tipsa om Ursuit MPS.
                    Har haft min i tre säsonger, funkar höst, vår och vinter - bara att anpassa värmeplaggen under. I och med att det är ett goretex material så transporteras fukten ut och man håller sig mycket torrare än i en flytoverall (vid arbete på isen t.ex). MPS'en kostar runt 5kkr och det tycker jag är prisvärt. Enda nackdelen jag hittat så här långt är att fötterna på "sparkdräkten" har en tendens att korvar sig i skorna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X