Flytoverall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytoverall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Många bra tips här.. följer tråden med intresse då jag också tänkt investera i en flytoverall i år.

    Fråga, finns det något märke som har overaller som som passar tjejer?
    Tänkte köpa en till min sambo också. Hon är 163 cm lång och smal.

    Jag har kollat på den tvådelade ABU som finns på XXL (900kr), kan den vara något att ha?
    http://www.xxl.se/fiske/isfiske/klad...095409_1_style

    /T

    Kommentera


    • #12
      Bara att köra vidare. Kan säga att jag slopade flytoverallen och köpte skalplagg istället. Har varit ute ett pass och måste säga att jag är grymt nöjd alltså.

      BassPro - byxor
      Tenson Gale - jacka

      Lycka till.
      Senast ändrad av 10kgplattfisk; 2014-11-01, 12:52.

      Kommentera


      • #13
        Jag är ute efter något som är varmt, säkert och praktiskt att ha på isen..

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Tyre Visa inlägg
          Måste bara tipsa om Ursuit MPS.
          Har haft min i tre säsonger, funkar höst, vår och vinter - bara att anpassa värmeplaggen under. I och med att det är ett goretex material så transporteras fukten ut och man håller sig mycket torrare än i en flytoverall (vid arbete på isen t.ex). MPS'en kostar runt 5kkr och det tycker jag är prisvärt. Enda nackdelen jag hittat så här långt är att fötterna på "sparkdräkten" har en tendens att korvar sig i skorna.
          Vet inte hur du använder din mps men så vitt jag förstår så är den väl att betrakta som ett underställ. Läste ett test där man konstaterade att den var utmärkt som torrdräkt men att man bör ha både flythjälp och en overall över. Har haft allvarliga funderingar på att skaffa en o ha under skalplagg eller vid riktig kyla under Fladenoverallen.

          Kommentera


          • #15
            Ursäkta sen återkoppling kring MPS.
            Dräkten är en torrdräkt med samma "torr egenskaper" som andra torrdräkter. Det den saknar är "slitskicktet", dvs man har någon form av ytterplagg över. Själv använder jag mina Rappala Pro eller Pinewoodbyxor och en lämplig jacka för säsongen. Inga torrdräkter har inbyggd flytförmåga utan de skall kompletteras med flytväst. Även om dräkterna inte har inbyggd flytkraft så är det i praktiken ändå så att du får bra flytkraft med enbart torrdräkten tack vare den luft som man har i dräkten ( jmf den ryggsäck med reservkläder i plastpåsar som skridskoåkande använd). När jag har MPSn vid isfiske använder jag ingen flytväst eftersom ett dopp från isen blir relativt kontrollerat (och mycket luft blir kvar i dräkten) däremot har jag alltid väst vid båtfiske. Ytterligare en anledning till att använda flytväst i kombination med torrdräkt är att för den ovana kan det bli svårt att få ett bra flytläge utan väst (har sysslat med dykning stor del av livet och sett många dråpliga incidenter med ovana torrdräktsdykare).

            Jag är inget fan av flytoveraller, tycker dom är otympliga, men givetvis funkar en sådan kombination som du nämnde. Det man bör ha i åtanke är dock att den tiden som man kan ligga i vattnet påverkas mer av den isolering man har under torrdräkten och därför tycker jag att det är bättre att kombinera MPSn ett schysst underställ och skalkläder utanpå istället för ett tunt underställ och flytoverall. I de flesta fall så blir detta av akademisk betydelse men för de som trollar på öppet vatten kan det faktiskt spela roll om olyckan är framme.
            Mitt råd är att om du funderat på att köpa en - gör det!!

            Anledningen till att jag började använda torrdräkt var ett tillbud där jag i januari föll i vattnet (+1grad) från en båt. Jag hade en då en flytoverall och befann mig ca 100m från land. Jag hade turen att bli upplockad av en passagerarbåt efter ett par minuter men har konstaterat i efterhand att jag nog inte klarat av att ta mig in till land simmandes i flytoverall i så kallt vatten. Så för mig är torrdräkten en billig livförsäkring.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
            42 svar
            8 745 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg senzitivity  
            Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
            11 svar
            725 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gädd-jos  
            Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
            4 svar
            292 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg efc__
            av efc__
             
            Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
            1 svar
            197 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adamp
            av Adamp
             
            Arbetar...
            X