Dags för bättre flytoverall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags för bättre flytoverall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dags för bättre flytoverall

    Tar tacksamt emot tips på bra flytoverall. gärna med länk till svensk butik.

    Min nuvarande overall gör mig dyblöt av svett..jag är en varm gubbe.
    Andasmaterial är således prioritera ett
    Prioriterat två får anses vara hållbarhet
    Prioriterat tre pris.
    Hoppas på tips..

  • #2
    Sunbridge Crossflow säger ju sig ha andasmaterial, men hur bra den andas i praktiken vet jag inte. Generellt andas nog inte klassiska flytoveraller särskilt bra.

    Annars är tvådelade flytoveraller bra på det vis att det är smidigt att ta av jackan om man blir för varm. Det är ett annat sätt att så att säga "andas".

    Alternativ tre är överlevnadsoveraller som Ursuit, som har bättre andningsegenskaper och är helt vattentäta, men det blir betydligt dyrare. Dessa bör även kompletteras med flytväst.

    Alternativ fyra är förstås "vanliga" fiske-/friluftskläder i goretex eller liknande, som saknar flytegenskaperna men ger bra vattentäthet och andningsegenskaper. Kan bli jättedyrt även detta men finns hyfsat billiga och bra alternativ.

    Kommentera


    • #3
      Att det skulle fungera med andasmaterial till oss varma gubbar o gummor är bara ett försäljningstrick.
      Fungerar icke, Kanske i teorin om man sitter blickstill.
      Vet av egen erfarenhet.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
        Att det skulle fungera med andasmaterial till oss varma gubbar o gummor är bara ett försäljningstrick.
        Fungerar icke, Kanske i teorin om man sitter blickstill.
        Vet av egen erfarenhet.
        Tjääna
        Kan bara instämma.
        Men står man och fiskar i en båt kalla vår och höstdagar, så funkar de bra. Jag har precis kommit hem från en veckas fiske på Åland och innan köpte jag en Ursuit Easy (andastorrdräkt). Jag använde den hela tiden och måste säga att jag tycker att det funkade utmärkt. Den är ju inte fodrad ,så man måste ha rätt mycket kläder under om det är kallt. Jag hade ull och fleece och det funkade bra som sagt. Sen måste man ju en "flytkorv" eftersom den inte flyter av sig själv. Sen är det ju priset (suck), kan bara hoppas att den kommer att hålla många år framöver.
        På dom igen
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av EM-skutt Visa inlägg
          Tar tacksamt emot tips på bra flytoverall. gärna med länk till svensk butik.

          Min nuvarande overall gör mig dyblöt av svett..jag är en varm gubbe.
          Andasmaterial är således prioritera ett
          Prioriterat två får anses vara hållbarhet
          Prioriterat tre pris.
          Hoppas på tips..
          Hej Jörgen;

          Om du ska använda flytoverallen som skyddsoverall och regnkläder ovanpå de vanliga fiskekläderna finns det en uppsjö av märken och modeller att välja bland: Baltic, Fladen, Helly Hansen, Kinetic, Mullion, Regatta, Shakespeare, Sundridge, Ursuit m.fl.

          Själv har jag använt Helly Hansen, Mullion, Shakespeare och Sundrige.

          Min gamla, blå Mullion flytoverall höll värmen bra, men läckte in vatten ganska mycket efter några år på sjön. Tvätt och siliconspray några gånger/säsong och den blev nästan som ny... men såphal att sitta i båten med.

          Shakespeare är varma och relativt vattentäta. De är dessutom vida och man får verkligen plats i en Shakespeare flytoverall om man är som jag mer lik en fotboll än en flaggstång.

          Sundridge har jag många röda kvar sedan butikstiden på Hornsgatan 78. De är rymliga, varma och sköna men tar snabbt in vatten vid blixtlåset nertill om det börjar regna häftigt. De röda Sundridge flytoverallerna har jag upplevt som betydligt tätare mot regn och stänkvatten än de gul/svarta. Sundridge gillar jag som skyddsoveraller under dagligt fiske från båt under senvår, sommar och tidig höst.

          Blåser det upp till storm, himlen öppnar sig eller blir riktigt kallt och börjar närma sig 0-strecket då ser jag ingenting som är mer säkert som flytoverall och varmare att ha på sig än Helly Hansen Offshore eller Helly Hansen Ocean Racing jackets & Trousers.

          Flytoverallen är förutom skyddskläder en billig livförsäkring! Är man i motsats till mig ung och har hela livet framför sig bör man tveklöst köpa den bästa flytoverall som finns att få för de pengar man har. Är man så gammal som jag att mossan nästan växer på ryggen, då är man för feg för att i tufft och hårt väder använda något annat än en Helly Hansen Offshore, speciellt när vattentemperaturen sjunker under +8 gr.C.

          Nobody is for ever!

          Old Firehand

          www.trumman.com

          Kommentera


          • #6
            Jag som är 190cm har svårt att sitta i både Fladen-, Mullion- och Sundridgeoveraller. Det blir väldigt obekvämt i grenen.

            Vid fiske i dåligt väder så använder jag oftast andasbyxor från Swedmount och en Goretexjacka från Marmot.

            En overall som däremot är lång i kroppen som jag gillar är Ursuits entimmesdräkt. Denna använder jag vid uppdrag med Ssrs och ska köpa en egen så fort plånboken tillåter.

            Till detta har jag alltid flytväst. En Baltic SAR vid sjöräddning och en Baltic Race på fritiden.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • #7
              Tack för alla svar jag fått hittills !

              Alltså plånboken tål inte en överlevnadsdräkt....
              ovanpå flytoverallerna har "naturligtvis " både 13 årige sonen o jag självuppblåsande västar me möe reflexer o lyftsele..man e ju säkerhetsnörd på gränsen till överdriven..men det känns självklart då vi inte tvekar många väder inomskärs med vår 4 meters gäđdracer
              Goretexkläder med hög prislapp från peak har jag haft många på den tiden lönen räckte till nåt extra och för mig var det fantastiska plagg..
              Men nu som sagt är det flytoverall i sin renaste form som sökes och används med flytkorv ovanpå...tror dom tillsammans lyfter 300n. ..
              Av era kommentarer har jag lärt mig mycket och kommer söka den bästa jag kan under min budgetgräns på 3000kr.
              Nuvarande overall som jag svettas i heter Regatta coastline 953...

              Kommentera


              • #8
                O fisktutte. ... tack för allt ni gör ! Självklart är jag stödmedlem o ärligt talat borde varje fiske idiot som i likhet med mig har mer fiske prylar än vad som anses sunt skämmas om inte ssrs märket sitter på fiske båten. ..

                Skitfiske på er !

                Kommentera


                • #9
                  Tar tacksamt emot fler synpunkter då overallen skall inköpas inför våren..

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag är oxå ute efter en flytoverall och har sneglar på en westin w4 overall, någon som använder en sån?
                    Bara ett kast till...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X