Vadarbyxor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadarbyxor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vadarbyxor

    Tja

    Då jag funderar på köpa ett par vadsrbyxor så har jag några funderingar. När man har "kollat" av lite så säger de flesta att köp inte neopren och köp inga vadarbyxor under 3 000kr för de går sönder i sömnarna. Jag är ute efter ett par vadarbyxor enbart för havsfisket. Jag kommer endast gå så vattenpelaren kanske står vid knähöjd och strax ovanför. Spelar de då roll vilka man köper? Skall ju bara vara vattentätt nedtill och massa grenar mm som flyter runt i sjöar kommer jag nog förmodligen inte stöta på så ofta. Skulle ni kunna rekommendera några för mitt lilla behov som inte kostar mer en 2 000kr? Lägger hellre de pengarna på annat kring fiskeutrustning

    Mvh
    Johan

  • #2
    Vad har du för storlek ? Huntyards har ju utförsäljning av Loop men dock endast xxl kvar. 795 kr.
    Och dom går inte sönder :-)
    Neopran är väldigt bra vintertid, men jobbiga sommartid :-)

    Finns massa bra vadare för betydligt mindre peng än 3000 kr.
    Guidelines Laxa vadare med skor 2600 kr ungefär :-)

    Kolla här http://www.huntyardberras.com/vadarpaket

    PS. glömde skriva att jag haft dessa Loop vadare i många år. dom håller jävligt bra.
    Senast ändrad av Classe69; 2016-01-27, 09:10.
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Har storlek xl-xxl. Skall in och kolla. Hittade ett par ifrån Guideline midjevadare men de låg på strax över 2 000kr

      Kommentera


      • #4
        Hej Johan,

        Om du som jag främst är ute efter ett par vadare som skall användas vid havsöringsfisket, så skulle jag föreslå ett par neoprenvadare. Vid premiären är det oftast inte mer än 4-5 grader i vattnet och då funkar neopren kanon tycker jag. Köpte ett par Kinetic för 700 pix från El-Ge för några år sedan och dom funkar fortfarande bra. Inga läckage, inget som gått sönder. Inte så sexiga kanske, men billiga

        Kommentera


        • #5
          Instämmer med Lejnestrand. Har själv inte haft några problem med mina. Andasvadare är måhända bekvämare om man mest går omkring på land men står man i vattnet ser jag ingen fördel. Det är svårt, om man inte har gälar, att andas under vatten.

          ABU Garcias anser jag vara prisvärda. Filtsulan är ett plus.

          Kommentera


          • #6
            Jag har erfarenheter av både dyra och billiga andasvadare, samt neopren.

            Jag tycker det är betydligt bekvämare att använda andasvadare. När det är kallt i vattnet har jag tjocka lager under, men kan sedan använda samma vadare hela året. Havsöringsfisket är bra på sommaren också. Går man längre sträckor upplever jag stor skillnad på andasvadare och neopren. Andasvadarna tillåter mer rörlighet och håller en torrare(inifrån). Efter en längre vandring med neopren är det svårt att avgöra om vadarna läcker eller inte, för du badar i ditt eget svett. Alla mina billigare andasvadare har börjat läcka relativt snabbt. Mina dyra som har de rätta förstärkningarna och kraftigare sömmar har hållt i många år. Alla dyrare andasvadare är inte förstärkta eller har speciellt bra sömmar. Välj vadare utan fast sko/stövel. Tycker du skall ha normala vadare. Vågorna kan slå upp över midjan fast det bara är knädjup. Plötsligt vakar fisken lite längre ut och du frestas att vada djupare. Inget fel på neopren till rätt bruk dock, men det är inte så mångsidigt.

            Hoppas detta hjälper något.

            Kommentera


            • #7
              Jag fastnade lite över ett par midjevadare ifrån Guideline. Diver Sonic. Kan dock ej utläsa ifall dom andas eller ej. Någon som har erfarenhet om dom?

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
              42 svar
              8 745 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
              11 svar
              725 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gädd-jos  
              Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
              4 svar
              292 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg efc__
              av efc__
               
              Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
              1 svar
              197 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adamp
              av Adamp
               
              Arbetar...
              X