Vad använder ni som lager 2 i klädval när ni fiskar i kylan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad använder ni som lager 2 i klädval när ni fiskar i kylan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad använder ni som lager 2 i klädval när ni fiskar i kylan?

    Halloj!

    Jag är uppe i typ 30 flikar nu i min webbläsare vad som skulle vara bra klädval som "lager 2" när jag är ute och fiskar i kylan.

    Som lager 1 använder jag Aclima Doublewools underställ (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...nderstall.html) och som lager 3 ett set med byxa/jacka från Savagegear.

    Vad använder ni? Skulle vara skönt med lite tips och förslag på bra produkter.

    Min resa till Rugen avgår 4 december så jag har lite tid kvar att finna något nice!

  • #2
    Primaloft eller merinoull

    Kommentera


    • #3
      Ullunderställ - Primaloft - Gore-Tex eller torrdräkt beroende på hur jag fiskar.

      Kommentera


      • #4
        kängor. Jörnkängan antifrys. Varmare finns nog inte. Försvarets yllesockar.
        Brallor. Merinoull långisar. Fältbyxa M/58. Vadmal. Riktigt varm. Skidbyxor som överdrag.
        Merinoull undertröja. Flanellskjorta. Fleecejacka. Lite för stor jaktjacka.
        Varm mössa. Varma vantar.
        Men detta är så varmt så det är eg för isfiske i seriös kyla.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #5
          1-2 isolationsjackor beroende på kylan, inte just primaloft utan Haglöfs/Itab. Hellre två tunna än en tjock, då funkar de separat fint som värmeplagg året runt. Ylle under, skal ovanpå om det behövs på överkroppen.

          Kommentera


          • #6
            Hej! Jag kör alltid en ulltröja över understället. Jag kan inte ha ull direkt mot kroppen blir tokig då, inte ens de finaste och bästa/dyraste plaggen.

            Hur som helst, kör följande om det är riktigt kallt. Syntetunderställ craft, tjockt ullunderställ Helly Hansen, M90 tröja, buff och sedan Geoff Andersson jacka och byxa!

            Har testat primaloft, istället för M90-tröja... Funkade inte bättre! Fick känslan av att jag blev fuktig som tusan på överkroppen och frös sedan rejält!
            Senast ändrad av Grävlingen; 2016-11-15, 05:30.
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Emil_Grönvall Visa inlägg
              Halloj!

              Jag är uppe i typ 30 flikar nu i min webbläsare vad som skulle vara bra klädval som "lager 2" när jag är ute och fiskar i kylan.

              Som lager 1 använder jag Aclima Doublewools underställ (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...nderstall.html) och som lager 3 ett set med byxa/jacka från Savagegear.

              Vad använder ni? Skulle vara skönt med lite tips och förslag på bra produkter.

              Min resa till Rugen avgår 4 december så jag har lite tid kvar att finna något nice!
              Hej Emil;

              Nu när du ska åka till Rugen och fiska stor Gädda bör du inte sakna varma, vattentäta handskar och en godkänd flytoverall exempelvis en Helly Hansen ..

              Skicka gärna några Rugen-bilder till FiskeSnack på nyfångade Monster- Gäddor

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              www.trumman.com

              Kommentera


              • #8
                Brukar köra följande:
                lager 1, Helly Hansen merino-underställ
                lager 2, Swedteam fleece-underställ (vid behov kompletterar jag med en softshell-jacka som ytterligare lager).
                Lager 3, Geoff andersson urus/dozer 3 jacka/byxa.

                Är det riktigt jävligt byter jag ut Geoff mot en flytoverall.

                På fötterna kör jag Meindl-kängor eller powerboots, med icebreaker liner-strumpa som lager 1 och Icebreaker mountaineer heavy som lager 2.

                Kommentera


                • #9
                  Fleece eller Primaloft.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej!

                    En viktig sak är att man tar sig tid att justera/komplettera sina kläder när man är ute. Värdelöst att bli svettig när man packar båten osv. I boken Vintersoldat stod det "svettas du så dör du" (eller var de kanske en löjtnant som sa?) oavsett så är det en bra devis att gå efter. Har du svettats av någon anledning, då är det dags att byta ex. underställströja alternativt lager 2/3 beroende på vilket som håller fukten! Gör du detta ökar du förutsättningarna för att hålla dig varm avsevärt.

                    Justera dina kläder/lager löpande under fisketuren, minst lika viktigt som exakt vad man har på sig!
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X