Flytoverall för vinterfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytoverall för vinterfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flytoverall för vinterfiske?

    Hej!
    Förra vintern köpte jag mig ett par Viking Icefighter-stövlar som jag är mycket nöjd med(förutom att de var lite stora i storleken).
    Jag tänkte nu se till att även resten av kroppen är varm och go nu när man ska ge sig ut på isen i vinter och funderar därför på flytoverall.
    Hur är dessa att ha på sig om det är lite kallare ute? Säg minus 10-20 grader?
    De är ju dessutom heltäta så när man svettas lär man väl bli genomvåt efter att ha klafsat fram i blötsnö ett par timmar.
    Någon som kan dela med sig av erfarenheter?

    Mattias

  • #2
    Bättre med för stora stövlar än för små...

    Jag brukar köra flytoverall, dock aldrig testat kallare än -15... Blir man varm är de ju bara å hänga ner "överdelen" för hängslen hänger ändå å håller upp resten och man har bälte.

    Kör dock bara Sundridge Crossflow, vet inte hur andra är...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

    Kommentera


    • #3
      Ang. Sundridge Crossflow, det verkar finnas en Sundridge Crossflow Pro, 2-delad med. Frågan är om denna finns att köpa i sverige, och vad som isåfall skiljer sig mellan de olika förutom overall/2-delning?
      Andra som kör Sundridge Crossflow?

      Kommentera


      • #4
        Säljer en Fladen Maxximus XL under Säljes - bra overall, har bara gott o säga om den modellen.

        Kommentera


        • #5
          Länge sedan det var någon is i den här delen av landet (tack och lov) och länge sedan jag provade flytoverall och slutade med det lika snabbt. För att hitta fisk på dom sjöarna jag oftast fiskar på behöver jag röra mig över stora ytor. Tyvärr funkar flytoverall dåligt med sina bristande möjligheter till ventilation och dessutom tycker jag att dom oftast är j-ligt klumpiga.

          Jag har kört scooter-overall i alla år och jag tänker fortsätta med det. Det duger inte att man blir fuktig av svett när det är -10-20 grader och man ska vara ute i flera timmar...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
            Ang. Sundridge Crossflow, det verkar finnas en Sundridge Crossflow Pro, 2-delad med. Frågan är om denna finns att köpa i sverige, och vad som isåfall skiljer sig mellan de olika förutom overall/2-delning?
            Andra som kör Sundridge Crossflow?
            Jag körde Crossflow förra vintern och skulle gjort det i år oxå om den inte hade blåst av båten på väg hem efter en fisketur. Om det va nåt jag inte gillade med den så va det att benen kändes lite tunna i materialet och att den tog in lite fukt i röven om man trollade gädda i Göta älv i det värsta tänkbara västkust vintervädret du kan tänka dig med snöslask som piskar i ansiktet och flätlina funkar absolut inte pga av alla jävla isflak. Om lokala butiken kan ge mig ett bra pris på en ny kan jag tänka mig att köpa en för jag frös aldrig i alla fall, blir man lite köldstel är det bara till att göra massa armhävningar/ mvh

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kattman
              "Crossflow överallen blåste av båten på väg hem efter en fisketur?"

              Sjönk den, eller?
              Jävlar va jag skratta åt den haha.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kattman
                "Crossflow överallen blåste av båten på väg hem efter en fisketur?"

                Sjönk den, eller?
                nä, den sjönk nog inte men blev garanterat överkörd av bilar/sketfiske

                Kommentera


                • #9
                  Jag har en tvådelad Crossflow sedan ett par år tillbaka. Köpte den på Happy angler om jag inte minns fel. Mycket nöjd.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu på Black friday ska det bli en ny flytoverall om det finns nåt kvar i butiken efter jobbet. Annars sämsta skiten jag testat är Kinetic, hela sömmen i midjan där bak gick upp, ringarna som ska hålla bältet lossna och hela skiten kändes povert plus att den oxå va ful.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    293 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X