Flytväst från Biltema? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst från Biltema?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har båda två men inte samtidigt. Har inte prövat ngn av dem skarpt men tror att den förra medger bröstsim och du flyter men ligger lågt i vattnet och med blåslunga tvärtom
    s a s. Thermotic märks inte på kroppen.

    Fiske nära land: thermotic, fiske på frivatten , kust och hav: uppblåsbar räddningsväst?
    (min plan är dock att komplettera thermoticvästen med dito byxa samt, vid ensamfiske under kyla, en Ursuit MPS, vilket ger en långt bättre överlevnadstid i kallt vatten. Detta kostar dock en god slant...)

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Finns de som menar att de senare är säkrare för att de vänder en medvetslös men hur ofta händer det - dessutom visar tester att inte alla gör det... Tester har även visat att en medvetslös kan drunkna pga översköljande vågor även i vanliga uppblåsbara räddningsvästar... Men de är smidiga !
      Självupprätning är testat på en 75kilos man iklädd endast badbyxor. Hur det funkar på en fullt påklädd 100plus återstår att se. Men som sagt så går vändningen segt eller inte.

      En medvetslös person på rygg kommer av vågornas rörelse alltid att hamna med ansiktet mot vågorna. Därför är det viktigt att på öppet vatten dra på sin sprayhood så fort man druttar i. På exempelvis Baltic Race finns det sprayhood och jag köpte den västen av just den anledningen.

      Utöver självupprätning och vågor i ansiktet så måste man även hålla koll på datummärkning på patronen och utlösaren. En gammal utlösare kan ta upp till 10 sekunder i vattnet innan den löser ut.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Fiske nära land: thermotic, fiske på frivatten , kust och hav: uppblåsbar räddningsväst?
        (min plan är dock att komplettera thermoticvästen med dito byxa samt, vid ensamfiske under kyla, en Ursuit MPS, vilket ger en långt bättre överlevnadstid i kallt vatten. Detta kostar dock en god slant...)
        Ursuit är jättebra entimmesdräkter, använder dem mycket då jag är ute med Ssrs. Men det finns billigare alternativ exempelvis Imax Nautech: http://www.ofc.nu/klader-skor/flytov...-foot-4243-758

        Det är en hyfsat dyr investering, men det kan även vara en prisvärd livförsäkring.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
          Ursuit är jättebra entimmesdräkter, använder dem mycket då jag är ute med Ssrs. Men det finns billigare alternativ exempelvis Imax Nautech: http://www.ofc.nu/klader-skor/flytov...-foot-4243-758

          Det är en hyfsat dyr investering, men det kan även vara en prisvärd livförsäkring.
          Ja jag har spanat in den där Nautech men storlek 44-45 (bra för fötterna) sades vara ganska kall om fötterna samt rymlig även för en person på tja 190 cm/90kg och då lär den se rolig ut på mig som är något kortare i rocken...

          Har du prövat den? (din och dräktens storlek?)

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
          42 svar
          8 776 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg senzitivity  
          Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
          11 svar
          729 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
          4 svar
          305 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg efc__
          av efc__
           
          Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
          1 svar
          211 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adamp
          av Adamp
           
          Arbetar...
          X