uppblåsbar flytväst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

uppblåsbar flytväst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • uppblåsbar flytväst

    Jag är inte så hajj på detta med dom här fina lagoma kragarna som man hänger runt halsen o sen i sele o automatiskt uppnlåsbara... Är inte ett dugg i cägen...Men vissa sånna har rem för grenen och vissa verkar inte ha några eller så går dom att ta loss. Står oxå integrerade på dom. Är det så att man kan vara utan o den uppfyller sin funktion ändå för man har ju selen på sig armarna i den juh o midje remmen.
    Hade ju vart najs o slippa gren remmen om det går bra eftersom vissa inte har sån o ser lika ut ändå som dom andra som inte har.

  • #2
    Om du ligger på rygg i vattnet så spelar grenbandet ingen roll. Om du har fötterna nedåt i vattnet så vill gärna flytvästen krypa upp över huvudet på dig om du inte spännt övriga stroppar utav bara f-n.

    Personligen har jag inget emot grenband men dom är oftast för långa och måste kapas av för att man inte skall ha en extrastropp hängande.

    Kommentera


    • #3
      För att ha full säkerhet ska du använda remmen i grenen , i praktiken är det nog få som gör det för den är obekväm & känns mest som den är i vägen .

      Ett annat alternativ är Thermotic efter att jag köpte min väst har jag inte använt den uppblåsbara .
      http://thermotic.se/webshop/float-un...ermo-innervast

      Kommentera


      • #4
        Men på vissa uppblåsbara fins det ingen rem för grenen alls juh, hur tänker dom där då? Jag blir lite kluven just när det gäller den. den här thermotic är inte den jädrigt varm o ha på sig på en het varm sommardag då?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
          Men på vissa uppblåsbara fins det ingen rem för grenen alls juh, hur tänker dom där då? Jag blir lite kluven just när det gäller den. den här thermotic är inte den jädrigt varm o ha på sig på en het varm sommardag då?
          En varm sommar dag är Thermotic inte optimal , men alla andra dagar på året mkt trevlig .

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
            Men på vissa uppblåsbara fins det ingen rem för grenen alls juh, hur tänker dom där då? Jag blir lite kluven just när det gäller den. den här thermotic är inte den jädrigt varm o ha på sig på en het varm sommardag då?
            Ja, man kan verkligen undra hur de tänkte där.
            För mig framstår det som självklart att utan grenband kommer västen att "dras upp" när man är i vattnet med den.

            - men spelar det nån roll?
            Har funderat på det och jag tror ju att man "simmar" klart sämre då. Men är det så? Man lär ju iaf simma ryggsim, välan? Så, jag vet inte, men tror ju det.

            Har faktiskt tänkt på detta själv och då "insett" en svaghet med uppblåsbara västar; man kan inte (enkelt) testa dem.
            Inte som med flytväst där man t.ex. låter småbarn bada med flytvästen först för att de ska vänja sig och faktiskt pröva på. Men att hoppa i plurret med en uppblåsbar för att testa är det inte många som gör, av förklarliga skäl. Jag har aldrig gjort det. Men tror det skulle var bra.

            För väl i plurret en dag kan det va för sent.

            - Jag har alltid grenselen på. Dock inte "jättehårt" åtdragen av enkelt insedda skäl...

            /// uppblåsbara västar i passagerarflygplan saknar ju också grenband. Där är det väl en praktisk orsak, det skulle troligen strula mer (stjälpa) att folk försöker få runt det bandet än vad det skulle hjälpa i vattnet. Kanske finns bra tester på det?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
              Ja, man kan verkligen undra hur de tänkte där.
              För mig framstår det som självklart att utan grenband kommer västen att "dras upp" när man är i vattnet med den.

              - men spelar det nån roll?
              Har funderat på det och jag tror ju att man "simmar" klart sämre då. Men är det så? Man lär ju iaf simma ryggsim, välan? Så, jag vet inte, men tror ju det.

              Har faktiskt tänkt på detta själv och då "insett" en svaghet med uppblåsbara västar; man kan inte (enkelt) testa dem.
              Inte som med flytväst där man t.ex. låter småbarn bada med flytvästen först för att de ska vänja sig och faktiskt pröva på. Men att hoppa i plurret med en uppblåsbar för att testa är det inte många som gör, av förklarliga skäl. Jag har aldrig gjort det. Men tror det skulle var bra.

              För väl i plurret en dag kan det va för sent.

              - Jag har alltid grenselen på. Dock inte "jättehårt" åtdragen av enkelt insedda skäl...

              /// uppblåsbara västar i passagerarflygplan saknar ju också grenband. Där är det väl en praktisk orsak, det skulle troligen strula mer (stjälpa) att folk försöker få runt det bandet än vad det skulle hjälpa i vattnet. Kanske finns bra tester på det?
              Mycket mycket intressant skrivet detta, är det andra som vet eller tror eller kan detta eller kanske till o med testat i vattnet? Jag har läst till mig o sen testat clasohlsons Baltic winner 165 och den var så underbart najs o ha på sig än t.ex biltemas och den är mycket större klumpigare än den på clas. Det är ett grenband på baltic winner 165 som man lätt kan plocka av i remmen om man nu vill det så det är kombinerat. Fleece i nacken oxå mycket mjuk o behaglig så den får det bli 849:- för jag har sån kroppshydda så inte många vanliga flytvästar som passar på mig tyvärr. Men ni som testat i vattnet eller detta med grenband hör av er ändå jag e nyfiken.

              Kommentera


              • #8
                Grenbandet kan väl kanske vara lite i vägen ibland och man spänner den inte speciellt hårt som förklarats innan av "insedda skäl"
                Men det känns dock som att funktionen säkras upp med grenbandet knäppt.
                Det är dock en fröjd i övrigt att bära dessa jämfört med traditionell flyväst.

                Kommentera


                • #9
                  Ja jag har nu köpt en Baltic winner 165 och den sitter som perfekt känns det som. får ut snart o testa den på sjön o fiska med den

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                  42 svar
                  8 776 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                  11 svar
                  729 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                  4 svar
                  305 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg efc__
                  av efc__
                   
                  Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                  1 svar
                  211 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adamp
                  av Adamp
                   
                  Arbetar...
                  X