Basspro goretex fiskestäl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Basspro goretex fiskestäl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Basspro goretex fiskestäl

    Tjena!
    Någon som har detta fiskeställ? Är det värt pengarna? Vad är fördelar/nackdelar m.m.? Tack

  • #2
    Jag har ett Basspro ställ och är ruskigt nöjd med det, ink priset.

    / Skitfiske

    Kommentera


    • #3
      Jag har haft mitt i ett par år nu och det har funkat över förväntan. Om du tycker det är dyrt kan du ju jämföra med vilket fullt Gore-Tex ställ som helst från en större tillverkare och då framstår det helt plötsligt som billigt...

      Enda man ska tänka på är storlekarna, som är ganska amerikanska. Jag anser mig vara "normalbyggd" (187 cm, 83 kg) och ett ställ i stl. XL är lagom på längden med väldigt "baggy"...Jag skulle önska mig "tall storlekar", då skulle jag nog kunna ha typ "medium tall".

      Kommentera


      • #4
        Jag har jackan och är mkt nöjd med den. Håller med Lejestrand om storlekarna. Min var extremt tight i neoprenmuddarna vilket väckte frågan hur jänkarna kan bli så feta om de har så små händer?
        När man jämför med andra Goretexplagg skall man tänka på att de flesta av dessa är gjorda för att vara lätta. Detta är inte helt självklart en fördel vid fiske eftersom det går ut över stryktåligheten.
        Jag fiskar uteslutande från båt och hade kanske i nuläget kollat på Grundens galonplagg om jag skulle byta jacka, har idag deras byxor och är extremt nöjd. Största fördelen med Goretex är ju vid mer fysiskt aktiva sysslor.

        Kommentera


        • #5
          Säkery kanon bra! Men skulle även kolla andra även om du ej efterfrågade andra tips. Xxl har 30% på alla jackor nu, detta set är helt sanslöst bra. https://www.xxl.se/search?q=norröna+...Brands=norrøna
          https://www.xxl.se/norrona-dovre-dri...114506_2_style
          https://www.xxl.se/norrona-dovre-dri...114509_1_style

          Kommentera


          • #6
            Jag håller mig till billigare kläder och slänger pengarna på utrustning istället
            Kläderna är garanterat värt pengarna, men inte för mig personligen
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Kan inte säga ngt om Basstället men håller med cyaneus, ull, mellanplagg och lättvikts"galon" så blir man inte våt, varken från insida eller utsida. Hellre att jackan är i goretex och byxan helt tät om man som jag sitter på våta ytor till och i från en hel dag i båt, vid rörligt fiske kan gortex vara bekvämare. Jakt- och skidkläder har ofta för få, bra placerade fickor och huvan är inte jättebra vid båtkörande.

              Kommentera


              • #8
                Vill man ha ett regnställ är gallon nog snäppet vassare, jag har varit ute med folk som kör basspro ställ eller liknande och dom har blivit pisseblöta om det varit ihållande regn. Själv kör jag biltema ställ för 200 kr och har klarat mig bra mycket bättre än goretexkillarna. Det är ju dock trevligt med goretex om det är små regnskurar så man slipper sätta på sig ytterskalet. I övrigt behövs ju dock inte goretex riktigt när man fiskar, så fyskiskt ansträngade är det inte så att plaggen behöver andas.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
                  Vill man ha ett regnställ är gallon nog snäppet vassare, jag har varit ute med folk som kör basspro ställ eller liknande och dom har blivit pisseblöta om det varit ihållande regn. Själv kör jag biltema ställ för 200 kr och har klarat mig bra mycket bättre än goretexkillarna. Det är ju dock trevligt med goretex om det är små regnskurar så man slipper sätta på sig ytterskalet. I övrigt behövs ju dock inte goretex riktigt när man fiskar, så fyskiskt ansträngade är det inte så att plaggen behöver andas.
                  Nja.
                  Goretex är extremt vattentätt så att ställen skulle ha läckt genom membranen är inte särskilt troligt om inte plaggen var väldigt slitna.
                  Oftast handlar det om att det rinner in i halsen om man inte har vett på att fälla upp huvan eller att det suger upp på insidan av ärmarna. Det sistnämnda är inget problem i Basspros jacka, liksom Grundens dito, eftersom de har neoprenmuddar.

                  (Eller så har jackorna varit av hybridmodell med paneler av membran mixat med delar av icke-membrantyg. Som min hundjacka från Haglöfs där vattnet rinner fint över membrandelarna för att sedan forsa in vid bröstfickorna där det bara är stretchtyg... Oklart hur de tänkte när de konstruerade den jackan...)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Kan inte säga ngt om Basstället men håller med cyaneus, ull, mellanplagg och lättvikts"galon" så blir man inte våt, varken från insida eller utsida. Hellre att jackan är i goretex och byxan helt tät om man som jag sitter på våta ytor till och i från en hel dag i båt, vid rörligt fiske kan gortex vara bekvämare. Jakt- och skidkläder har ofta för få, bra placerade fickor och huvan är inte jättebra vid båtkörande.
                    Huvan på Basspro är bra när den är helt uppfälld och stängd. Har man den uppfälld men har flärparna som stänger framför munnen lösa fladdrar de omkring på ett jäkligt störigt sätt. Det är tex omöjligt att käka en macka med huvan uppe utan att tugga på flärparna!

                    För övrigt anser jag att byxorna helst är i tungviktsgalon. Jag har dessa https://itaboutdoor.se/varumarken/gr...-206-2787.html

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X