ny höst ny tråd! Undrar lite om klädesval igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny höst ny tråd! Undrar lite om klädesval igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ny höst ny tråd! Undrar lite om klädesval igen

    Tjena, är här igen då jag sålde min flytoverall tidigare.. vill ha lite mer flexibla kläder! och då menar jag något jag kan ha vid isfiske, höst och vår. Kanske om det regnar på sommaren med?

    Tittat på lite olika och orolig att det blir problem under vintern..
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...acka-byxa.html.

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...aterproof.html

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...nite-bibs.html

    Är väl dom 3 seten jag tittat mest på! Är ju inte billiga kläder kan nog knappt sälja min båt för det priset. så vill veta lite mer vad dom klarar av. men säger absolut inte nej till något billigare om det finns nåt som duger till det jag gör! självklart planerar jag att köpa nå dyrare bättre underställ med kanske ett ull närmast kroppen och något annat material utanpå ullet! Tips på det mottages gärna.

  • #2
    Jag personligen hade nog inte sattsat på ursuit,även om det säkert är skit bra kläder,men byxorna är lite för låga ser det ut som för min smak.
    Jag har endel problem med ryggen,och det är väldigt skönt å ha höga hängslebyxor så man slipper (glipan) i svanken när man böjer sig ner.
    Jag kör underställ i lite tjockare ull,sen en vanlig långärmad,sen både jacka och byxa i primaloft och sisst skalkläder.
    Funkar väldigt bra och det är lätt å reglera värmen med å ta av sig ett lager.
    Värst tycker ja personligen är händer och fötter.
    Fötterna har jag dubbla ullstrumpor och ett par buffin kängor,dom bästa kängorna jag haft just för värmen iaf.
    Tunnare handskar och ett par rejäla tumvantar vid transporter lr för att då upp värmen.
    Hoppas du blir nått klockare

    Kommentera


    • #3
      Svårt att lösa en sommar/vinteruppgift med ett kit, jag fixar inte det, det blir för varmt eller kallt eller tight eller bylsigt.
      Vad som funkar beror dessutom på preferenser och hur/var du fiskar. Jag kör från båt och behöver egentligen inte sånt som är både vattentät och andas kanon, det förra räcker ganska långt, knallar man på kusten i november så krävs annat...

      Om bara ett kit, så det första. Goretex lovordas och räcker långt och kit 1 är nog lättare/smidigare än kit nr 3, som är ett kraftigt ställ för mer stilla övningar höst, vinter, vår.

      Köper du stort nog så kan du få plats med flera lager för värme under vintern men på sommaren lär det se ut som om du lånat pappas (alltför) stora ställ...

      Kit 3. Finns ju andra "andasmaterial" än goretex men jag skulle nog välja ett kit med 20 000 mm vattenpelare i så fall, t ex mina bibs Tenson Loke. Funkat hittills men om det regnar hyfsat redan när jag ger mig ut så väljer jag hellre en helt vattentät byxa (strechgummi) som inte andas för att vara på den säkra sidan, jag sitter mellan varven i båten och då får många, (alla?) andasbyxor problem förr eller senare...

      Flytoverallen har jag inte använt på många år, tung, bylsigt, svårreglerad värme och stramar här och där även om den är generös som en poncho i snittet...
      Senast ändrad av anteman; 2017-09-28, 20:53.

      Kommentera


      • #4
        Jag hade då aldrig sålt flytoverallen, den är värd sin egen vikt i guld!
        Regn blåst o snö står den emot bra, inte bäst men åtminstonde bra.
        Håller med att den är bökig o bylsig men jäkligt gött o inte bry sig.

        Vår höst o kalla sommardagar kör jag geoff Andersson ställ urus 3.
        Med olika underställ beroende på hur kallt de är.
        Grymt tåliga mot regn o väta, och lätta och fina som dem är på sommaren.

        Kommentera


        • #5
          Hej!

          Hade jag varit du hade jag kikat på Grundens Dark and Stormy.

          Underställ i syntet som transporterar fukt snabbt, kan börja lukta efter att de använts några dagar utan tvätt men brukar vara skönast för de flesta mot kroppen. sedan grovt underställ i ull oslagbart håller värmen även lite fuktigt, luktar i regel inte ens efter flera dagars användning utan tvätt. Slutligen en tjock ulltröja. Jag kör Geoff Anderson Urus 4, inte helt nöjd med det men funkar. Fundera på en ex. Primaloftväst (finns olika namn men syntetfiber) som lager 2, inte dun som är fullkomligt kass om det blir blött.

          För att inte frysa om fingrarna är det oerhört viktigt att skydda handleden och ovansida hand så ett par handledsvärmare från houdini är bra. Eller be någon sticka handledsvärmare i ull.

          Jag körde precis som du flytoverall tidigare, här inte ångrat en sekund att ja slängde den! De flyter ju kass dessutom!
          Senast ändrad av Grävlingen; 2017-09-28, 20:59.
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

          Kommentera


          • #6
            @ Kimmen. Är Geoff Andersson verkligen så täta för dig? ser ut att vara genomtänkta i design men...

            Läst flera som på FS sagt att de funkar dåligt i regn och de första 10 åren hade väl plaggen en angiven vattenpelare på, tja 5000mm, som en 299 kronorsjacka från Itab ungefär fast för 1999:- typ... Skulle aldrig våga Geoff A efter vad jag läst här på FS...

            Kör för övrigt med underställ i ylle närmast kroppen, finns flera tunna/mellantjocka fabrikat som inte kliar mig i alla fall och de funkar som sagt även lite fuktiga utan att kyla eller lukta...

            Ovanpå det en eller två lager isolationsjacka innan skalplagg beroende på kylan...
            Dessa är så prisvärda att man kan köpa minst två:
            https://itaboutdoor.se/klader/lattviktsjacka.html

            Har en "föregångare" från Itab som använts i 7 år till jobbet på cykeln nästan dagligen vår/höst (lätt överdrift) och till fisket... Inga sömmar har gått upp och blixtlåsen funkar än, använt den många 100-tals gånger.... 150:- på rea, lite tyngre/kraftigare yttertyg än många liknande jackor i dag men den håller än...
            Senast ändrad av anteman; 2017-09-28, 21:25.

            Kommentera


            • #7
              Westin Wintersuit när det är kallt ute och Haglöfs friluftsbyxor med en softshell jacka till när vädert tillåter
              Detta kör jag med och det funkar sketabra
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                @ Kimmen. Är Geoff Andersson verkligen så täta för dig? ser ut att vara genomtänkta i design men...

                Läst flera som på FS sagt att de funkar dåligt i regn och de första 10 åren hade väl plaggen en angiven vattenpelare på, tja 5000mm, som en 299 kronorsjacka från Itab ungefär fast för 1999:- typ... Skulle aldrig våga Geoff A efter vad jag läst här på FS...

                Kör för övrigt med underställ i ylle närmast kroppen, finns flera tunna/mellantjocka fabrikat som inte kliar mig i alla fall och de funkar som sagt även lite fuktiga utan att kyla eller lukta...

                Ovanpå det en eller två lager isolationsjacka innan skalplagg beroende på kylan...
                Dessa är så prisvärda att man kan köpa minst två:
                https://itaboutdoor.se/klader/lattviktsjacka.html

                Har en "föregångare" från Itab som använts i 7 år till jobbet på cykeln nästan dagligen vår/höst (lätt överdrift) och till fisket... Inga sömmar har gått upp och blixtlåsen funkar än, använt den många 100-tals gånger.... 150:- på rea, lite tyngre/kraftigare yttertyg än många liknande jackor i dag men den håller än...

                Jag har en polare som kört slut på två uppsättningar geoff Andersson kläder.
                Nu snackar vi galet mycket fiske, på gränsen till orimligt i alla väder!
                Han lovordar de kläderna och har fler kompisar som änvänder geoff,
                Själv har jag tyckt de varit alldeles för dyra, men jag slog till på rea för 2 år sedan och är galet nöjd.
                Jag har då aldrig vart med att de läckt in regnvatten!
                Efter en ordentlig regnskur så torkar kläderna dessutom riktigt snabbt, jag har bara bra o säga om geoff.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  Jag har en polare som kört slut på två uppsättningar geoff Andersson kläder.
                  Nu snackar vi galet mycket fiske, på gränsen till orimligt i alla väder!
                  Han lovordar de kläderna och har fler kompisar som änvänder geoff,
                  Själv har jag tyckt de varit alldeles för dyra, men jag slog till på rea för 2 år sedan och är galet nöjd.
                  Jag har då aldrig vart med att de läckt in regnvatten!
                  Efter en ordentlig regnskur så torkar kläderna dessutom riktigt snabbt, jag har bara bra o säga om geoff.
                  Vill man vara torr då köper man geoff a!

                  I mitt läge som är lång som en flaskhals så finns inte jättemycket o välja bland tyvärr, jag kör geoff i stl 3xl.

                  Varken Savage Gear, Rapala eller westin har ställ som passar en 2m Karl.

                  Jag har tidigare och använder ibland även fortfarande ett fodrat jakt ställ från itab, rejäla kläder som tål att vara ute i regn o rusk men tar lång tid på sig att torka o väger mycket.
                  Men sköna.

                  Kommentera


                  • #10
                    Får tacka för alla bra svar! Hoppar nog sommarn och anpassar mina köp för höst/vinter/vår! Sommarn bör nåt enklare regnplagg funka för dem få regniga dagar jag fiskar!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X