ny höst ny tråd! Undrar lite om klädesval igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny höst ny tråd! Undrar lite om klädesval igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Grundens borde ju kunna en del om regnkläder och Dark & Stormy har många fina detaljer men huvan ser ut att vara ganska basic och baggy på alla bilder jag sett... Kör man på sjön i 25 knop eller mer vill man kunna spänna ihop och dra samman både här och där - funkar det på D&S?

    Click image for larger version

Name:	IMG_0301.JPG
Views:	1
Size:	46,0 KB
ID:	1785664
    Så här ser min huva ut när man spänt ihop. Den har även ventilation i huvans bakkant för att förhindra ballongeffekt vid fartvind och en snodd i bakkant på den inre kragen för att kunna dra åt mot glipor...

    Kommentera


    • #12
      Har kört MC i över 25 år i alla väder & årstider & inga kläder har funkat så bra som Goretex , att få till kombinationen tätt & andas har jag inte hittat något likvärdigt .
      Samma sak gäller det fiske kläder , idag har jag ett bassproställ & är jätte nöjd , den använder jag året runt .
      Ihop med float underwear ställ slår det en flytoverall alla dagar i veckan när det gäller värme samtidigt som det andas .

      Kommentera


      • #13
        Jag har lurat lite på en Ursuit MPS men misstänker att den är för varm att röra sig i och jag har ingen lust att stå på bryggan och byta om innan varje pass. Tanken är då att ha den under tvådelat flytställ.

        Kommentera


        • #14
          Var faktiskt i kontakt med söders tidigare i veckan ang just ursuit stället. Jag snokade överallt efter info om vattenpelare och hur det andas osv men hittade inte ens på ursuits hemsida. Svaret från söders var iaf att det inte är helt vattentätt, och för det priset tycker jag inte det var värt det då. Så kommer satsa på gore-tex istället.

          Kommentera


          • #15
            Vill ni ha helt vattentätt så köp Galon, som man köper till barnen haha
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #16
              Göm inte de klassiska seglarkläderna.
              Seglare kryper runt och sitter ner i väta mer än de flesta. Framförallt byxor är förstärkta på rätt ställen.
              Kör själv ett par Musto MPX byxor (GoreTex). Listar samma som ett Usuit ställ ungefär i SE men GB har bra priser och nu på hösten kan man göra fynd. Seglarjackor är tyvärr ofta lite för klumpiga för fiske och har gärna "utanpå" fickor på framsidan där linan lätt hakar i. Sjukt störigt, speciellt när det blåser.
              För mig var det viktigt att inte bli blöt i baken så prio var bra byxor. Finns massor med vettiga prisvärda jackor. Köpte själv en lite längre vadarjacka. Viktigt för mig var avsaknaden av "utanpåfickor" samt bra tätningar i ärmsluten så att regn inte rinner in bakvägen!
              Lycka till med letandet.

              Musto Sverige verkar ha bra rea just nu.
              http://musto.se/rea
              Senast ändrad av Gösmeister; 2017-09-29, 09:59.
              http://gosmeister.blogspot.com/

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
              42 svar
              8 745 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
              11 svar
              725 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gädd-jos  
              Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
              4 svar
              293 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg efc__
              av efc__
               
              Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
              1 svar
              197 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adamp
              av Adamp
               
              Arbetar...
              X