Inköp av ny flytoverall - Råd och synpunkter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inköp av ny flytoverall - Råd och synpunkter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Kolla detta, det gäller att hålla värmen i kallt vatten:

    https://www.youtube.com/watch?v=XhTqIvOWeRc

    Kommentera


    • #22
      Mitt absoluta råd är att köpa en torrdräkt istället för en flytoverall om anledningen till att du köper en är av säkerhetsskäl.
      /En som "badat" både med flytoverall och torrdräkt under vintern.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Köpte flytkläder från Floatunderwear , bästa köp jag har gjort .
        Det är smidigare , säkrare & andas kommer aldrig köpa någon flytoverall
        Samma här. Köpte en väst från dem, och efter rekommendation från företaget så behöver jag inget mer än just västen. Känns jättebekväm och värmer med. Under har jag ett ullunderställ och ytterst en Imax ARX 20. Jättetrevlig combo.

        Kommentera


        • #24
          Kläderna från Floatunderwear är dock inte torra när du väl hamnat i vattnet? om jag förstått det rätt. Du flyter men blir iskall med kläder på om du hamnar i iskallt vattnet.
          http://aspecimen.blogg.se/

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Zolwikus Visa inlägg
            Kläderna från Floatunderwear är dock inte torra när du väl hamnat i vattnet? om jag förstått det rätt. Du flyter men blir iskall med kläder på om du hamnar i iskallt vattnet.
            Det är nog så. Men det är ju inte dåligt att man slipper drunkna iallafall. Hade jag jobbat på sjön så hade jag helt säkert skaffat torrdräkt. Förhoppningsvis kommer jag aldrig att gå igenom isen.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
              Det är nog så. Men det är ju inte dåligt att man slipper drunkna iallafall. Hade jag jobbat på sjön så hade jag helt säkert skaffat torrdräkt. Förhoppningsvis kommer jag aldrig att gå igenom isen.
              vet inte om det är bättre att frysa ihjäl än att drunkna om nu olyckan är framme och går du genom isen önskar du nog att du hade en torrdräkt även om det skulle vara enda gången,sedan om du jobbar eller är ute på fritiden är väl helt egalt....jag har själv åkt igenom ett par gånger och dyngsur i kyla är det ett rent he---te
              att bara ta sig till bilen eller göra en eld....vis av erfarenhet är det nu torrdräkt som gäller...trots allt är det en ganska billig "livförsäkring"...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #27
                Kan någon förklara för mig var "kapacitet" betyder när det kommer till flytoveraller. Jag kan pendla i vikt mellan 71-77 kg. Väldigt få producenter lägger upp exakt vikt kapacitet på sina overaller. Storlek brukar inte vara problem att välja men att veta om just storleken är anpassad är vikt är inget som man kan läsa sig till. Jag har bara sätt det på Fladens och Baltics overaller än så länge. Mycket möjligt att fler tillverkare anger kapaciteten. En tilläggs fråga, vad menar vissa producenter när de t.ex skriver; Storlek M , 75 - kg .
                http://aspecimen.blogg.se/

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
                  Kolla detta, det gäller att hålla värmen i kallt vatten:

                  https://www.youtube.com/watch?v=XhTqIvOWeRc
                  Bra video! Fint!
                  Tight lines!
                  CDan

                  Proffs på att lära masken att simma.

                  Kommentera


                  • #29
                    Vad tycker ni om Mullion X5000/X5/1MG9? Flytoverallen har och har haft olika namn men det är samma sak. Det är en andasflytoverall som har en värmeisolering också. Alltså den är byggd på torrdräktprincipen men har gummimuddar vid alla öppningar.
                    Senast ändrad av CDan; 2017-11-29, 11:31.
                    Tight lines!
                    CDan

                    Proffs på att lära masken att simma.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Zolwikus Visa inlägg
                      Kläderna från Floatunderwear är dock inte torra när du väl hamnat i vattnet? om jag förstått det rätt. Du flyter men blir iskall med kläder på om du hamnar i iskallt vattnet.
                      Om man jämför floatunderwear mot en flytoverall så ser jag bara fördelar , enligt tillverkaren ska floatunderwear hålla värmen längre , kläderna blir inte lika tunga som med flytoverall , med en flytoverall kommer man knappt upp ur vattnet själv . Har själv aldrig provat så jag går på vad tillverkaren säger
                      Det andas & håller värmen grymt bra .
                      Använder floatunderwear nästan året runt , på sommarn när det är varmt då blir det uppblåsbar flytväst .

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      42 svar
                      8 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                      11 svar
                      729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                      4 svar
                      306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                      1 svar
                      212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adamp
                      av Adamp
                       
                      Arbetar...
                      X