Inköp av ny flytoverall - Råd och synpunkter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inköp av ny flytoverall - Råd och synpunkter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag använder västen från float underwear under torrdräkten, Ursuit har en snarlik variant. Tycker inte den är särskilt varm om man inte rör sig mycket s.k. Thermal insulation, står man i båt krävs det 7-8 lager kläder så här års, har dock inte provat Ursuits tjocka och svindyra underställ med sk Finnfill.
    Senast ändrad av holden; 2017-11-29, 15:34.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Om man jämför floatunderwear mot en flytoverall så ser jag bara fördelar , enligt tillverkaren ska floatunderwear hålla värmen längre , kläderna blir inte lika tunga som med flytoverall , med en flytoverall kommer man knappt upp ur vattnet själv . Har själv aldrig provat så jag går på vad tillverkaren säger
      Det andas & håller värmen grymt bra .
      Använder floatunderwear nästan året runt , på sommarn när det är varmt då blir det uppblåsbar flytväst .
      Vattnet tränger sig i Floatunderwear. Ingen snack om det. Att dessa håller värmen bättre kanske det är sant. Men i vintersammanhang vilken praktisk betydelse har detta: att man kan vara i kallt vatten 2 minuter istället för 30 sek? När jag kollar på filmen publicerat tidigare i tråden (https://www.youtube.com/watch?v=XhTqIvOWeRc) tror jag inte att Floatunderwear hjälper att hålla värmen så jätte långt. Det gäller att hålla kroppen torr för att kunna hålla emot kylan. Ramlar man i vattnet och blir blöt och vattnet är kallt då blir man kyld ganska snabbt. Oavsett vad någon säger.
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
        Vattnet tränger sig i Floatunderwear. Ingen snack om det. Att dessa håller värmen bättre kanske det är sant. Men i vintersammanhang vilken praktisk betydelse har detta: att man kan vara i kallt vatten 2 minuter istället för 30 sek? När jag kollar på filmen publicerat tidigare i tråden (https://www.youtube.com/watch?v=XhTqIvOWeRc) tror jag inte att Floatunderwear hjälper att hålla värmen så jätte långt. Det gäller att hålla kroppen torr för att kunna hålla emot kylan. Ramlar man i vattnet och blir blöt och vattnet är kallt då blir man kyld ganska snabbt. Oavsett vad någon säger.
        Klart man blir blöt , men sen beror det på hur vattnet cirkulerar i kläderna & hur snabbt värmen leds bort .
        Om jag har förstått det rätt så leds inte värmen bort lika snabbt med floatunderwear , hoppas jag slipper få ta reda på det .

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Klart man blir blöt , men sen beror det på hur vattnet cirkulerar i kläderna & hur snabbt värmen leds bort .
          Om jag har förstått det rätt så leds inte värmen bort lika snabbt med floatunderwear , hoppas jag slipper få ta reda på det .
          Kommer det in iskallt vatten under västen, vilket det gör, spelar det nog ingen roll vad man har på sig. Torrdräkten löser det problemet, men man måste ha rejält varma kläder under ändå.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
            Det är nog så. Men det är ju inte dåligt att man slipper drunkna iallafall. Hade jag jobbat på sjön så hade jag helt säkert skaffat torrdräkt. Förhoppningsvis kommer jag aldrig att gå igenom isen.
            Om du aldrig kommer gå igenom isen är det väl rätt meningslöst med en flytväst?

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Om man jämför floatunderwear mot en flytoverall så ser jag bara fördelar , enligt tillverkaren ska floatunderwear hålla värmen längre , kläderna blir inte lika tunga som med flytoverall , med en flytoverall kommer man knappt upp ur vattnet själv . Har själv aldrig provat så jag går på vad tillverkaren säger
              Det andas & håller värmen grymt bra .
              Använder floatunderwear nästan året runt , på sommarn när det är varmt då blir det uppblåsbar flytväst .
              tycker testet minuten in i denna film säger en del om hur thermotic håller värmen i vattnet....
              https://www.youtube.com/watch?v=_vEJN1K3XPw
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #37
                Ja den ja! Nej inte bör man köpa den som ett värmande flytställ i vattnet inte! Men som allmän, smidig flytväst (som jag använder den) eller ffa under en torrdräkt, som Holden kör, är den smidig och i det senare fallet med riktigt hög säkerhet, lång bättre än en flytoverall ger vid kallfisket.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Om du aldrig kommer gå igenom isen är det väl rätt meningslöst med en flytväst?
                  "Förhoppningsvis" var ordet sa Bull...Läs först, gör dig lustig sedan.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    tycker testet minuten in i denna film säger en del om hur thermotic håller värmen i vattnet....
                    https://www.youtube.com/watch?v=_vEJN1K3XPw
                    Precis den video såg jag oxå. "Vek av honom" ha, ha. Exakt det jag sa tidigare: släpper plagget det kalla vattnet intill kroppen blir det kalt jätte fort. Om fibrerna håller värmen i torrt tillstånd kan inte hålla värmen i våt tillstånd.

                    Men som anteman säger, under en torrdräkt funkar det perfekt.
                    Tight lines!
                    CDan

                    Proffs på att lära masken att simma.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                      "Förhoppningsvis" var ordet sa Bull...Läs först, gör dig lustig sedan.
                      Jag gör mig inte lustig. Du skrev ju att du inte behöver en torrdräkt för att du förhoppningsvis inte kommer gå igenom isen men ändå vill du ha en flytväst det var det jag tyckte såg konstigt ut

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      42 svar
                      8 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                      11 svar
                      729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                      4 svar
                      305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                      1 svar
                      211 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adamp
                      av Adamp
                       
                      Arbetar...
                      X