Inköp av ny flytoverall - Råd och synpunkter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inköp av ny flytoverall - Råd och synpunkter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Inköp av ny flytoverall - Råd och synpunkter

    Någon som kan rekommendera en flytoverall? blivit blind av alla jag sett.


    Westin W4
    Westin W3
    Imax CoastFloat - 2 delad
    Kinetic Wavecruiser X2

    Dessa 4 har jag tittat på. Skriv gärna för och nackdelar med de ni har erfarenhet av.

    Användning:
    Båtfiske Öresund¨
    Isfiske

    Den ska vara varm och så smidig den kan vara ( tar hänsyn till att flytoveraller inte är kända för att vara smidiga ) .

    Imaxen är jag mest inne på men vill gärna ha era synpunkter och erfarenhet av dessa modeller eller övriga flytoveraller.
    http://aspecimen.blogg.se/

  • #2
    Delad kan ju innebära drag i midjan. Men smidigt om man blir varm o kunna ta av jackan.
    Har du en sunridge. Minns ej modell men den gör sitt jobb på sundet. Aldrig blivit blöt igenom heller. Mycket tunnare o smidigare än tex billiga abuoveraller på jula.. Men fortfarande varm

    Kommentera


    • #3
      Har en billig odelad från ABU som gör sitt jobb och om jag skulle köpa en ny idag skulle det definitivt bli en delad. Skönt att kunna ta av jackan om man t.ex. går en bit och blir svettig. Dock inget fel på ABU:s billiga om odelad är ett alternativ. Den håller en varm.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #4
        Jag hade abus delade innan jag skaffade Ursuit, som sagt en klar fördel att kunna ta av jackan för att ventilera om man blivit för varm. Byxorna är höga med hängslen så ingen risk för drag kring midjan.
        Senast ändrad av holden; 2017-11-25, 09:18.

        Kommentera


        • #5
          Hur ser ni på risken att med en odelad öppnar man sig för att ventilera överskottsvärmen och då tappar man av flytförmågan om man ramlar överbord?
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Zolwikus Visa inlägg
            Någon som kan rekommendera en flytoverall? blivit blind av alla jag sett.


            Westin W4
            Westin W3
            Imax CoastFloat - 2 delad
            Kinetic Wavecruiser X2

            Dessa 4 har jag tittat på. Skriv gärna för och nackdelar med de ni har erfarenhet av.

            Användning:
            Båtfiske Öresund¨
            Isfiske

            Den ska vara varm och så smidig den kan vara ( tar hänsyn till att flytoveraller inte är kända för att vara smidiga ) .

            Imaxen är jag mest inne på men vill gärna ha era synpunkter och erfarenhet av dessa modeller eller övriga flytoveraller.
            Helly Hansen Ocean Racing använder jag som flytoverall sedan många år tillbaka både i båten och vid vinterfiske...
            Som stövlar duger lite större Power Original.. Stövlarna får inte vara för små. Då fryser du om fötterna. För att undvika fukt- och köldvandring från is/snö till fot kan man först stoppa foten i strumpan och sedan dra en plastpåse över foten och därefter stoppa ner foten i stöveln... .

            Man lever bara en gång!

            Old Firehand

            www.trumman.com

            Kommentera


            • #7
              Jag köpte en Kinetic på Sportfiskegiganten för några år sedan. Den var så in i helvete dåligt sydd. Sömmar som gick upp och dragkedjor som var felvända. Lämnade tillbaka den och köpte en Sundridge istället.
              Jag kör tvådelat och tycker det är bra. Hade en hel overall tidigare som var lagom i storleken när man stod upp men där ryggen var lite för kort vilket gjorde att huvan satt dåligt om man satt ner.

              @Cdan: Så länge man inte tar av sig jackan bör det ju inte vara ett problem.

              Överväger att köpa en Ursuit torrdräkt och komplettera med flytväst istället för Sundridgen. Extremt mycket säkrare.

              Kommentera


              • #8
                Hur ser ni på val av storlekar . Jag provade en Imax och där får jag bära storlek S för passformen men tydligen är flytförmågan bara 70 kg. Provade en Westin i S som var för liten och L Som var för stor. Så förmodligen en storlek M skulle passa mig bra.
                http://aspecimen.blogg.se/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                  Flytförmågan minskar för att vattnet kommer in i overallen! Hur annars?! Det är Arkimedes lag!
                  Om flytoverallen hade varit tät med dragkedjan stängd hade jag hållit med dig. Nu är den inte det utan vattnet kommer in ändå, det är skillnaden mellan flytoverall och torrdräkt. Flytkraften i flytoverallen kommer från de inbyggda flytelementen. Naturligtvis flyter man bättre en stund innan luften pressats ut ur overallen men det lär vara en rätt kort stund.
                  Senast ändrad av Cyaneus; 2017-11-26, 10:59. Anledning: Flyttad från annan tråd.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kolla dessa TIPPS innan köper

                    https://www.fiskesnack.com/forum/sho...-Skälderviken-!

                    https://www.fiskesnack.com/forum/sho...-på-säkerheten

                    Rätt utrustning hjälper i alla vatten och väder!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X