Välja ny jacka. Basspro 100mph. Ursuit märket. Vision Vene. Leech tactical.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja ny jacka. Basspro 100mph. Ursuit märket. Vision Vene. Leech tactical....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Bass pro är gjord i Goretex. Det är inte de andra. För mig hade det avgjort valet. När det gäller fiske vill jag ha rejält vattentätt. Galon eller Goretex.
    Gores patent har väl gått ut?
    Det handlar om ett membran och dess funktion, inte nödvändigtvis om ett känt namn.
    Själv har jag använt brittiska militärens vattentäta jacka (Soldier 95 DPM) och byxor med likadan eller liknande teknik som Gore-Tex och dessa kläder håller torrt minst lika bra som diton med Gore-Tex
    Har dessutom slitit ut två jackor från Haglöfs (hål i tyget/läckande sömmar) med Gore-Tex som jag köpte nya, medan den begagnade militärjackan som jag ägt lika länge är vid liv fortfarande.

    Med det sagt, kvalitétskläder i Gore-Tex är klockrent att använda i skogen, på sjön och i andra krävande miljöer. Har man pengar att lägga på kända märken får man ofta bra grejor.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Gores patent har väl gått ut?
      Det handlar om ett membran och dess funktion, inte nödvändigtvis om ett känt namn.
      Själv har jag använt brittiska militärens vattentäta jacka (Soldier 95 DPM) och byxor med likadan eller liknande teknik som Gore-Tex och dessa kläder håller torrt minst lika bra som diton med Gore-Tex
      Har dessutom slitit ut två jackor från Haglöfs (hål i tyget/läckande sömmar) med Gore-Tex som jag köpte nya, medan den begagnade militärjackan som jag ägt lika länge är vid liv fortfarande.

      Med det sagt, kvalitétskläder i Gore-Tex är klockrent att använda i skogen, på sjön och i andra krävande miljöer. Har man pengar att lägga på kända märken får man ofta bra grejor.
      I princip har du rätt. Min erfarenhet av membran som inte är Goretex är dock att de inte lyckas balansera täthet/andningsförmåga lika bra som GT. Har tex skor från Keen med något membran som är så tätt att jag svettas floder.
      När det kommer till fiskejacka är inte andningsförmåga någon stor sak för mig som båtfiskare, därav tanken på galonjacka (som troligen är mer miljövänlig dessutom) nästa gång jag behöver byta.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        I princip har du rätt. Min erfarenhet av membran som inte är Goretex är dock att de inte lyckas balansera täthet/andningsförmåga lika bra som GT. Har tex skor från Keen med något membran som är så tätt att jag svettas floder.
        När det kommer till fiskejacka är inte andningsförmåga någon stor sak för mig som båtfiskare, därav tanken på galonjacka (som troligen är mer miljövänlig dessutom) nästa gång jag behöver byta.
        Enig!

        Keens membran är inget att hänga i julgranen, likadant med flera andra jag provat. Sensmoralen är kanske att med Gore-Tex vet man vad man får.
        Det finns dock andra guldkorn men är man ute efter bra prylar har man troligen inte lust att prova potentiellt dåliga för att hitta rätt.

        Kommentera


        • #14
          Tycker folk snöar in lite för mycket på just basspro,ursuit,leech etc.. Kolla på 3 lagers gore-tex-jackor från märken som haglöfs,norröna,north face,fjällräven istället. Ligger ungefär i samma prisklass men du får så mycket mer för pengarna..

          Har själv kört basspro förut och tycker det var överhypeat..

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av sharky Visa inlägg
            Tycker folk snöar in lite för mycket på just basspro,ursuit,leech etc.. Kolla på 3 lagers gore-tex-jackor från märken som haglöfs,norröna,north face,fjällräven istället. Ligger ungefär i samma prisklass men du får så mycket mer för pengarna..

            Har själv kört basspro förut och tycker det var överhypeat..
            Basspro är inte på något sätt fantastisk. Det är en rätt medioker tvålagersjacka med en huva som är hästlängder sämre än de flesta jackor för tex alpint bruk. Poängen med Basspro jämfört med många andra är att den är anpassad för fiske. Den har neoprenmuddar och handvärmarfickor tex, något jag uppskattar mycket. Prismässigt är den helt ok ställd i jämförelse med andra jackor med goretexmembran. Passformen är synnerligen rymlig.
            Jag har haft GT jackor från flera av de stora tillverkarna i friluftsbranschen och tycker att problemet med dem är att de ofta prioriterar låg vikt. Man skalar bort tex fickor för att spara några gram vilket kan vara bra på berget men inte i båten.

            Kommentera


            • #16
              Har fiske & MC som hobby , kör MC i alla väder nästan året runt & provat diverse olika kläder men INGET har varit lika bra som goretex , kombination vattentät & andning har jag inte hittat något som är lika bra .

              Till fiske har jag Basspro Qualifier & för den pengen är det riktigt bra kläder , har haft mina allt ifrån Rugen i pissväder till varma dagar . Fördelen med Qualifier är att byxorna går att öppna upp på sidorna så även varma dagar funkar dom . Sen är dom stora i storlekarna (American Style) så man kan ha massor med kläder under

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Basspro är inte på något sätt fantastisk. Det är en rätt medioker tvålagersjacka med en huva som är hästlängder sämre än de flesta jackor för tex alpint bruk. Poängen med Basspro jämfört med många andra är att den är anpassad för fiske. Den har neoprenmuddar och handvärmarfickor tex, något jag uppskattar mycket. Prismässigt är den helt ok ställd i jämförelse med andra jackor med goretexmembran. Passformen är synnerligen rymlig.
                Jag har haft GT jackor från flera av de stora tillverkarna i friluftsbranschen och tycker att problemet med dem är att de ofta prioriterar låg vikt. Man skalar bort tex fickor för att spara några gram vilket kan vara bra på berget men inte i båten.
                Hear, hear...precis exakt skulle jag vilja säga. Vi pratar om en jacka för 3000 pengar och det får du inte mycket 3-lagers Gore-Tex för. Sedan är tyvärr inte kläder från Haglöfs, Norröna etc. ofelbara heller. Jag har precis fått pensionera en Haglöfs Spitz (en jacka som i dagsläget kostar 5 papp) för att i princip samtliga dragkedjor har gett upp...

                Precis som Cyaneus skriver så prioriterar man på jackor för skidåkning och klättring vikt och rörlighet, vilket är kanon med tanke på användningsområdet de är gjorda för. När man ska fiska mitt i vintern och behöver dubbla prima-loft jackor under för att inte frysa ihjäl, då är det inte lika optimalt längre...

                Kommentera


                • #18
                  Gore-Tex och dessa kläder håller torrt minst lika bra som diton med Gore-Tex
                  Gore-Tex är väl ett av dom jäkligaste miljögifterna som finns för tillfället ?
                  Antagligen därför många företag tar fram andra material med kul namn.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Gore-Tex är väl ett av dom jäkligaste miljögifterna som finns för tillfället ?
                    Antagligen därför många företag tar fram andra material med kul namn.
                    Direkt från Wikipedia:

                    I januari 2014 meddelade Gore Fabrics, tillverkarna av Goretex, att de slutfört sitt mångåriga arbete med att fasa ut PFOA (perfluoroktansyra) från alla råvaror som används i tillverkningen av funktionella textilier för kläder, skor och accessoarer.[3] 2017 fastställde Gore Fabrics nya långsiktiga miljömål. Till 2020 kommer Gore Fabrics att eliminera miljömässigt problematisk PFC från cirka 85 % av leveranserna av konsumentprodukter. Detta inkluderar jackor, skor, handskar och tillbehör. Mellan år 2021 och år 2023 kommer Gore Fabrics eliminera miljömässigt problematisk PFC från den återstående delen av levererade konsumentprodukter

                    Kommentera


                    • #20
                      Till 2020 kommer Gore Fabrics att eliminera miljömässigt problematisk PFC från cirka 85 % av leveranserna av konsumentprodukter. Detta inkluderar jackor, skor, handskar och tillbehör. Mellan år 2021 och år 2023 kommer Gore Fabrics eliminera miljömässigt problematisk PFC från den återstående delen av levererade konsumentprodukte
                      Då får man köra med andra material fram till 2023 för miljöns skull

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      42 svar
                      8 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                      11 svar
                      729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                      4 svar
                      305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                      1 svar
                      212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adamp
                      av Adamp
                       
                      Arbetar...
                      X