Vilka kläder för höstens kajakfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka kläder för höstens kajakfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka kläder för höstens kajakfiske?

    Känns onekligen lite avlägset just nu, men snabbare än man anar så är hösten här igen med gråmulet väder, kalla vindar och avkylt vatten. Jag har därför så smått redan nu fundera lite på lämpliga kläder för höstens kajakfisketurer. Vad har ni andra kajakfiskare för kläder och skor under de kallare årstiderna?

  • #2
    Många säger torrdräkt är ett måste när temperaturen är låg. Jag har själv kört med thermotic dräkt tidigare men ska införskaffa en torrdräkt för kajakfiske. Skulle man väl hamna i vattnet när det är bara ett par plusgrader i vattnet är det nog en bra försäkring. Vad du än väljer välj något som har en hög rörelseförmåga så du kan ta dig upp i kajaken om dy trillar i plurret

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
      Många säger torrdräkt är ett måste när temperaturen är låg. Jag har själv kört med thermotic dräkt tidigare men ska införskaffa en torrdräkt för kajakfiske. Skulle man väl hamna i vattnet när det är bara ett par plusgrader i vattnet är det nog en bra försäkring. Vad du än väljer välj något som har en hög rörelseförmåga så du kan ta dig upp i kajaken om dy trillar i plurret
      Ja, torrdräkt är faktiskt något jag funderar lite på, det jag dock är lite orolig för är om det kan bli väldigt svettigt? Men jag har också sett att det finns dräkter i Goretex som tydligen ska andas rätt bra...

      Kommentera


      • #4
        https://www.xxl.se/norrona-dovre-dri...p/bp/1142262_b

        Denna skall nästan vara nästan vattentät. Jag skall testa den i Norge när flytoverall är för varmt

        Kommentera


        • #5
          Varken ett superregnställ eller flytoverall är i närheten eller ens samma sak som en torrdräkt... Är ju snarare vattentemperaturen än den i luften som ska styra säkerhetsnivån. Finns torrdräkter som kostar mindre än Norröna ställ.

          Fiskar man själv vilket kan antas vanligare från relativt sett rank kajak så är säkerheten än viktigare. Att man flyter är ett grundkrav men flyter du våt (=regnställ/flytoverall) i 5-10 grader orkar de flesta inte simma nån länge sträcka innan simförmågan är utslagen och så småningom hypotermin slår till. https://www.sjoraddning.se/holmsund/...lge-brandstrom

          Och du kan dö långt innan hypotermin slår till om du är våt och utsätts för det kalla vattnet, dvs om du inte har en torrdräkt http://sjoraddning.blogspot.com/2009...atten.html?m=1

          (lite synd att skribenten refererar till en US coastguard, hur många har den fysiken, närvaron och erfarenheten om de ramlar överbord, dessutom ofrivilligt, ensam i en sjö, inte en kyld bassäng med hjälp nära, psykologiska omständigheter som säkert påverkar vår rationella förmåga...?)


          Funderat på ett Ursuit MPS själv till höst/vårfisket från båt.
          Senast ändrad av anteman; 2018-08-08, 13:41.

          Kommentera


          • #6
            Vill självklart lägga till att flytväst är ett måste.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
              Vill självklart lägga till att flytväst är ett måste.
              Ja absolut det var underförstått i mitt inlägg men det gör ju inte att man håller värmen längre, men i badvarmt vatten kan det funka om man snart får hjälp eller tar sig upp själv...

              Kommentera


              • #8
                Som med så mycket annat handlar det om kompromisser tänker jag, i detta fall om att hålla värmen å ena sidan och å andra sidan att inte bli plaskvåt av svett när man paddlar. Kläderna ska vara bekväma att paddla i och inte strama åt i sittade ställning. Och säkerhet är förstås en mycket viktig aspekt. Ju mer jag funderar och googlar, desto mer blir jag inne på att en torrdräkt anpassad för att röra sig i (t ex för paddling eller segling) är rätt väg att gå. Jag har sett att det också finns torrdräkter särskilt anpassade för kajakfiske (bl a från Kokatak).

                Kommentera


                • #9
                  Tror du väljer rätt.Visst svettande kan säkert bli en konsekvens.

                  Jag har inte paddlat i torrdräkt, undra om man kan ta på sig ett yttre värmeplagg när man fiskar som man kan ta av när man ska paddla en längre distans för att minimera svettning? Viss isolering behöver man dock även under torrdräkten för att hålla viss värme i händelse av ett dopp...

                  Jag tror jag skulle välja En torrdräkt med muddar i neopren före latex, verkar bekvämare och åldras inte lika fort...
                  Senast ändrad av anteman; 2018-08-08, 20:48.

                  Kommentera


                  • #10
                    Torrdräkt och flytväst.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X