Vilka kläder för höstens kajakfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka kläder för höstens kajakfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Efter lite funderande och besök i olika butiker så slog jag för ett tag sedan till på en Neilpryde Elite Curve torrdräkt. Den kostade strax under 5 000 spänn på extrapris och när jag kände på den i butiken kunde jag inte känna eller se någon större skillnad mot andra dräkter jag kollade på som kostade nästan 3 ggr så mycket.

    Idag testade jag dräkten för första gången och jag är otroligt nöjd. Den är lätt att ta på och väldigt smidig att röra sig i och paddla. Neoprenmuddarna i hals och ärmar tyckte jag funkade bra, jag kände inget obehag av dem. Dräkten har fastsydda sockor i samma material som dräkten, vilket jag tycker är en fördel. En annan sak jag gillar med dräkten är att den är ilsket gul, man kan aldrig synas för väl i en kajak.

    Under dräkten hade jag som första lager ett underställ och sockor i merinoull. Utanpå detta ett par fritidsbyxor och en tunn fleecetröja. Utanpå dräktens fötter körde jag med ett par paddlingsskor i tjock neopren.

    Det var svag vind och -3 grader när jag paddlade ut och senare under dagen ökade vinden något och temperaturen steg till c:a +5 grader. Det visade sig att jag hade chansat rätt vad gäller klädsel, jag höll mig varm hela tiden, utan att svettas. Som avslutning på turen så hoppade jag i vattnet när jag närmade mig land för att kolla om dräkten håller tätt och det gjorde den.

    Summa summarum så känns dräkten så här långt som ett fynd. Kvaliten på längre sikt kan jag förstås inte uttala mig om, men den känns rejäl samtidigt som den är smidig.

    Kommentera


    • #22
      Intressant. NP gjorde bra grejor när jag höll på med brädsegling på 90t. Borde ju ha en del erfarenhet nu så det är nog ett bra ställ.

      Kommentera


      • #23
        Ja bra att fler vågar prövat annat än dyra gortexplagg. Redig krage men ingen huva eller? Vilken storlek/längd/vikt funkade för dig? Är din storlek generös allmänt och runt midjan (intressant för oss som endast är "atletiska" i midjan) och lagom i ben-/armlängd eller åt det andra hållet?

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja bra att fler vågar prövat annat än dyra gortexplagg. Redig krage men ingen huva eller? Vilken storlek/längd/vikt funkade för dig? Är din storlek generös allmänt och runt midjan (intressant för oss som endast är "atletiska" i midjan) och lagom i ben-/armlängd eller åt det andra hållet?
          Ingen huva men, som du skriver, en rejäl krage som är lätt att dra åt kring halsen. Jag är 1,88 lång och väger runt 95 kg med en kroppstyp mer åt det atletiska hållet. Jag provade både L och XL och den senare passade mig perfekt. Jag har väldigt långa armar och ben och kort överkropp och jag gissar att om man är mer proportionerligt byggd än jag så kan L vara lagom. (Jag kan tillägga att jag provade bl a en Ursuitdräkt där XL var lite för kort i benen när jag satte mig ned i "paddelställning".)

          Dräkten är lite mer åt det slimmade hållet så jag kan tänka mig att om man bär på många extra "välfärdskilon" så kan den bli trång om man inte går upp i storlek. För min del är den smalare passformen en fördel eftersom dräkten inte blir så bylsig då.

          Kommentera


          • #25
            Tack för kommentaren, slimmad låter bra då jag själv är ganska gänglig med endast "lagom" av överflödskilon så med 182/80 kanske M funkar...

            Ett möjligt problem som jag sett när jag tittat på andra dräkter är att du måste gå upp rejält i storlek (L,XL) om du vill ha t ex 44 på stövlarna (för de modeller som har stövlar) De verkar sydda för nån slags normalrund person och om man har 43 och vill ha plats med raggsockar i foten så får man en massa byls i övrigt....

            Kommentera


            • #26
              Inser att jag kommer lite sent in i tråden men bättre sent än aldrig.

              Jag lade upp ett test här på Fiskesnack av min torrdräkt för att hjälpa till om man hade lite funderingar (se länk nedan). Mina erfarenheter är att det går utmärkt att paddla i soligt och halvvarmt väder och det går lika bra att bada i kallt vatten. En annan bra grej med dräkten är ju att man kan ha den som vadarplagg också, så det är ju inte enbart ett livräddningsplagg. Dessutom gillar jag att man inte behöver åka hem om man ramlat i utan bara kan klättra tillbaka och fortsätta fiska som om inget hänt.

              https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ewsaver-phase2

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                Inser att jag kommer lite sent in i tråden men bättre sent än aldrig.

                Jag lade upp ett test här på Fiskesnack av min torrdräkt för att hjälpa till om man hade lite funderingar (se länk nedan). Mina erfarenheter är att det går utmärkt att paddla i soligt och halvvarmt väder och det går lika bra att bada i kallt vatten. En annan bra grej med dräkten är ju att man kan ha den som vadarplagg också, så det är ju inte enbart ett livräddningsplagg. Dessutom gillar jag att man inte behöver åka hem om man ramlat i utan bara kan klättra tillbaka och fortsätta fiska som om inget hänt.

                https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ewsaver-phase2
                Instämmer med dig! Nu har jag skaffat mig en kokatat supernova angler och det enda jag ångrade var att jag inte skaffade en tidigare.

                Om vi bortser från det faktum att dräkten håller dig vid liv om man plumsar i så är det ju också ett otroligt bra sätt att hålla sig varm utan att behöva sätta på tjugo lager kläder

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                42 svar
                8 745 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                11 svar
                725 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                4 svar
                292 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg efc__
                av efc__
                 
                Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                1 svar
                197 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adamp
                av Adamp
                 
                Arbetar...
                X