Tips på torrdräkt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på torrdräkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Klämmer man bara ur all luft är den rätt smidig även en varm dag, en kall dag däremot får man som sagt ha många lager under som bylsar sig så jag funderar på att investera i det svindyra finnfill understället som i princip är en torrdräkt i sig självt. MPS är ju inte så mycket dyrare än bara ett underställ så det är ju klart smartare ekonomiskt i vart fall.

    Kommentera


    • #12
      Jag velar mycket fram och tillbaka mellan en MPS och regelrätt torrdräkt. I mitt fall kommer jag i princip enbart att använda dräkten till kajakfiske och då är det förstås viktigt att dräkten funkar att paddla i och inte spänner över olika kroppsdelar när man sitter ned.

      En viktig aspekt för min del är också att det ska vara smidigt att hoppa ur kajaken på knädjupt vatten för att gå i land.

      Fördelen med MPS tänker jag är att man bättre kan anpassa klädseln efter temperatur, nackdelen är väl att om man har vanliga kläder utanpå så kommer jag konstant att sitta med ett blött textillager utanpå dräkten (jag blir alltid blöt i kajaken bl a av paddeldropp och när jag lägger i/tar upp ankaret/drivankaret).

      Fördelen med torrdräkt är att jag inte behöver fundera på vätan alls vare sig i kajaken eller när jag vadar i land. Problemet är att hitta en optimal storlek som tillåter tillräckligt med värmande "underkläder" utan att bli för bylsig.

      Hösten närmar sig så snart får jag bestämma mig....

      Kommentera


      • #13
        Tänk på att du har extremt lite värmeläckage i en torrdräkt, luften som du värmt upp kommer ingenstans. Så det krävs relativt lite under för att hålla sig varm. Med det sagt så vill jag samtidigt säga att kläder man sätter utanpå blir ju mer flexibelt naturligtvis. Skulle jag vinterfiska från kajaken skulle jag nog ändå slänga på en täckjacka utanpå torrdräkten. Vill inte ha för mycket under.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
          Tänk på att du har extremt lite värmeläckage i en torrdräkt, luften som du värmt upp kommer ingenstans. Så det krävs relativt lite under för att hålla sig varm. Med det sagt så vill jag samtidigt säga att kläder man sätter utanpå blir ju mer flexibelt naturligtvis. Skulle jag vinterfiska från kajaken skulle jag nog ändå slänga på en täckjacka utanpå torrdräkten. Vill inte ha för mycket under.
          Bra poäng! Vilken ungefärlig nedre utetemperatur skulle du säga att man klarar med ett varmt underställ under torrdräkten (under förutsättning att det är svaga till måttliga vindar)?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
            Tänk på att du har extremt lite värmeläckage i en torrdräkt, luften som du värmt upp kommer ingenstans. Så det krävs relativt lite under för att hålla sig varm. Med det sagt så vill jag samtidigt säga att kläder man sätter utanpå blir ju mer flexibelt naturligtvis. Skulle jag vinterfiska från kajaken skulle jag nog ändå slänga på en täckjacka utanpå torrdräkten. Vill inte ha för mycket under.
            Torrdräkter avsedda för dykning är givetvis helt täta, men s.k. Immersion suits som den Ursuit easy jag har blåser det rakt igenom när det är kallt.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Torrdräkter avsedda för dykning är givetvis helt täta, men s.k. Immersion suits som den Ursuit easy jag har blåser det rakt igenom när det är kallt.

              Immersion suits är vad jag förstår överlevnadsdräkter. Om jag förstår dig rätt så behöver man alltså plats med rätt mycket kläder under dessa dräkter för att klara kyla? Vilka temperaturer menar du när du skriver "kallt".

              De dräkter jag funderar på är främst sådana avsedda för paddling, frågan är om de mer liknar "dyktorrdräkter" eller överlevnadsdräkter vad gäller värmehållning?

              Kommentera


              • #17
                Immersion suits är inte trycktestade på djupt vatten utan som du säger överlevnadsdräkter, klarar att hålla tätt om man ligger i ytan och plaskar. Absolut ingen värme i dessa, men istället bra andasförmåga. Med kallt menar jag 0-5 grader och snålblåst.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                  Bra poäng! Vilken ungefärlig nedre utetemperatur skulle du säga att man klarar med ett varmt underställ under torrdräkten (under förutsättning att det är svaga till måttliga vindar)?
                  I filmen där jag testar den är det +5 i vattnet. Då har jag bara ett lager kläder under och är helt varm. Kör oftast med microunderställ under eftersom det är smidigast. Har tyvärr inte testat när det varit minusgrader så jag har inget besked där men skulle jag ut i -5 och lätt blåst skulle jag kompletterat microunderstället med ett fleeceunderställ och en varm mössa. Vet dock inte om det räcker men det "känns" som om det borde fungera.

                  Flytvästen ger ju lite värme också.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                    I filmen där jag testar den är det +5 i vattnet. Då har jag bara ett lager kläder under och är helt varm. Kör oftast med microunderställ under eftersom det är smidigast. Har tyvärr inte testat när det varit minusgrader så jag har inget besked där men skulle jag ut i -5 och lätt blåst skulle jag kompletterat microunderstället med ett fleeceunderställ och en varm mössa. Vet dock inte om det räcker men det "känns" som om det borde fungera.

                    Flytvästen ger ju lite värme också.
                    +5 låter mer än tillräckligt för mig, är vatten- och lufttemperaturen kallare än det, och det dessutom blåser, så stannar jag ändå hemma framför brasan med en stor Lagavulin 😁

                    Har varit runt och testat lite olika dräkter nu och det lutar starkt åt en Ursuit Easy, den passar mig perfekt och är lätt att ta på och av. Med ett microunderställ under är jag övertygad om att jag klarar alla väder jag kommer att vara ute i....

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag hoppas det Tiso, men att jag själv skulle klara +5 en hel dag med endast ett microunderställ under skalet är uteslutet! Fast man kan ju köra med två...

                      Nu har jag inte prövat en torrdräkt men när jag är ute på fjärden i tufft väder i november-december så har jag ett lite tjockare ylleunderställ, termobyxa och skalbyxa på det...

                      Men jag står och kör i en öppen båt och sitter inte skyddad från midjan i en kajak och paddlar mig varm... Vi båtåkare är tuffa!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      42 svar
                      8 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                      11 svar
                      729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                      4 svar
                      306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                      1 svar
                      212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adamp
                      av Adamp
                       
                      Arbetar...
                      X