Tips på torrdräkt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på torrdräkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på torrdräkt

    Hallå gott folk. Tänkte införskaffa en torrdräkt. sneglat på Ursuits modeller bla. Vill ha en ganska tålig som fixar både båtfiske på vintern, isfiske samt ev framtida kajakfiske vid kall väderlek. Vad får man för de extra pengarna man lägger på en ursuit. Är det top of the line eller köper man en del märke. Finns ju skräddarsydda torrdräkter på kajaksidor från ca 6000 och uppåt. Är de lika bra och säkra?

  • #2
    Jag köpte en Typhoon PS330 Extreme. Den känns väldigt kraftig og rejäl, och framför allt säker. Rätt praktiskt att kunna öppna den för att kunna kissa också, för det är ändå lite jobb att få på sig den. Testade några billigare också, men tyckte inte dem motsvarade det jag sökte.

    Kommentera


    • #3
      Ska du ha någon form av kombinationsdräkt både till kajak och isfiske så skulle jag slå ett slag för Ursuits MPS. Använder den både i kajaken samt under en traditionell flytoverall vintertid. Det är den allra tunnaste och smidigaste torrdräkten du hittar.

      Kommentera


      • #4
        Har faktiskt en sådan som jag kört under flytoverall. Men nu har overallen gjort sitt och tänkte att man llika gärna kan köpa en till mer rejäl torrdräkt.

        Kommentera


        • #5
          Jag gjorde en liten recension av min Crewsaver Phase2 här på Fiskesnack, kolla gärna:
          https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ht=torrdr%E4kt
          Jag är nöjd med den som kajakdräkt och har även badat i den (se video i länken). Även om den modellen inte passar dig så vill jag tipsa om sidan jag köpte den på wetsuitoutlet, riktigt trevliga priser.

          Kommentera


          • #6
            Gött. Bra tips!!!

            Kommentera


            • #7
              Lite av ett vägval om man vill ha en tjockare/stelare/varmare/tåligare eller smidig/tunnare/andningsförmåga/kallare. Jag har en Ursuit easy och den är av den tunnare varianten, fiskar endast från båt och på isen i den så hur den funkar från kajak vet jag inte. Känns inte supertålig om man skulle skava mot något vasst.

              Kommentera


              • #8
                Jaså är Ursuit Easy som ser så redig och kraftigt ut på bild tunn i tyget?

                Kanske bättre med en MPS ändå? Jag tänker att med den så kör jag alltid med en för vädret anpassad byxa och jacka över MPS-stället. De ”Skalplaggen” tar då första smällen där det river, skaver och nöter och eftersom MPS är tunn så kan den användas en halvvarm vårdag med en tunnare jacka/byxa över...?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Jaså är Ursuit Easy som ser så redig och kraftigt ut på bild tunn i tyget?

                  Kanske bättre med en MPS ändå? Jag tänker att med den så kör jag alltid med en för vädret anpassad byxa och jacka över MPS-stället. De ”Skalplaggen” tar då första smällen där det river, skaver och nöter och eftersom MPS är tunn så kan den användas en halvvarm vårdag med en tunnare jacka/byxa över...?
                  Den har förstärkningar på utsatta ställen men dräkten är väldigt lätt totalt sett. Vilket är bra vad gäller andningsförmåga, man får dock ha rejält med kläder under när det är kallt och jag försöker vara noga med att inte skrapa emot grejer i båten, särskilt där det inte är förstärkt. Det är ju inbyggda strumpor så osäker på hur dessa slits över tid om man går mycket ute på isen, kör ytterligare strumpor utanpå som skyddande lager mot stövlarna för säkerhets skull.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ok, tack, har ju funderat på MPS och sen snarare en redig variant som Easy eller Gemino men nu funderar jag än mer...

                    Det borde vara enklare att bygga värmande lager ovanpå en MPS (med max 1-2 underställ under) än att bygga lager innanför en Easy ... En sen kall höst så blir det många lager och en stor Easytorrdräkt... Som blir väldigt stor om man en varmare dag kör med få lager...?

                    Skulle precis som du köra med sockor både innanför och utanför för värme och slitageskydd.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X