Ullunderställ eller fleece? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ullunderställ eller fleece?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ullunderställ eller fleece?

    Vad värmer mest?, ullunderställ (tunt) eller fleece underställ som är lite tjockare?

  • #2
    Fleece närmast kroppen är ingen höjdare så det är väl inte riktigt jämförbart? Ull underst, sen fleece över det, fleece varken andas eller suger åt sig fukt som ull.

    Kommentera


    • #3
      Tjockare värmer vanligen bäst men svett plockas upp av yllen bättre så svettas man mellan varven så kan fleecen nog upplevas kallare mot huden. Kör alltid tunn eller lite tjockare ylle först under kallare del av året.

      Kommentera


      • #4
        Underställ i merinoull är helt underbart. Kommer aldrig köpa något annat.

        Kommentera


        • #5
          Ull alla dagar i veckan - ull värmer även om det är fuktigt så fleece underst är helt uteslutet. Bomull överhuvud taget är ett aber som möjligen kan bäras i ettt mellanlager om alls. Annars skulle jag säga naturfibrer hela vägen till yttre lagret där man kan köra goretex eller liknande.

          Kommentera


          • #6
            Har aldrig upplevt fleece som ett problem. Ska köpa ett merinoställ och ett microfiber, köra båda och sedan ett tredje lager.

            Kommentera


            • #7
              Woolpower 200 underst sen 400 överdel utanpå funkar grymt för mig

              Kommentera


              • #8
                Bambu is tha shit! Så mjukt, kliar inte, luktar inte. Enda nackdelen är att de slits fort.

                Kommentera


                • #9
                  "Woolpower 200 underst sen 400 överdel utanpå funkar grymt för mig"
                  Med den där combo klarar man av 40 minusgrader.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej!

                    Jag föredrar syntet mot kroppen dvs. "superunderställ" primärt för att jag läst att dessa är bäst på att transportera bort fukt från kroppen vilket är oerhört viktigt då du är en heldag på sjön i kallt väder. Har tyvärr ingen källa på detta men följ länken så finns en antydan till det jag beskriver. Välja underställ. Läser man skriften "Vintersoldat" så framgår det tydligt hur viktigt det är att hålla sig torr direkt mot kroppen. Vid överlevnadsutbildningar i vintermiljö får man ofta höra begreppet "Svettas du så dör du", vilket kanske inte är fallet när man fiskar, men fisketuren kan bli klart oangenäm om du ska "huttra" dig igenom den.

                    Ull har fördelen att det inte luktar lika mycket som syntet om man ska använda det under flera dagar, dessutom värmer det när det ä blött. Syntet transporterar som sagt fukt något bättre, vilket jag värderar högt, är slitstarkare men kan lukta mumma efter några dagar. En viktig parameter är att det plagg som sitter närmst kroppen skall sitta relativt "tight" annars funkar inte fukttransporten som den ska.

                    Över superunderstället har jag precis som många säger ull i olika former, är det kallt så har jag ett tjockare merinounderställ och sedan en ulltröja över det. Fördelen med att ha ull som mellanlager är att det transporterar fukt helt ok i alla fall minst lika fort som mina skalplagg hinner ventilera (den förmågan kan ju diskuteras), dessutom så värmer ull även om det är lite fuktigt/blött vilket nämnts tidigare. Bambu har jag dålig koll på tyvärr och är väll det enda jag inte testa ordentligt i skog och på sjö.

                    Gillar inte alls fleece, vilket är en smaksak givetvis, då jag upplever att det blir som att ta på sig ett galonställ, börjar man svettas lyckas man inte göra sig av med fukten och börjar därmed frysa efter en stund. Nästan som en plastpåse full av kondens.

                    Ytterligare en viktig aspekt är att man lär sig anpassa klädseln över dagen, det är bättre att frysa lite när du packar båten på morgonen och därmed inte svettas för att sedan förstärka klädseln då du blir mer stillasittande. Eller vilken fiskare har inte börja dagen med full mundering för att sedan fram mot lunch stå i understället och toksvettas? Klädseln måste gå att anpassa, dvs. lager på lager principen.

                    Jag svarar nog egentligen inte på din fråga vad värmer mest, det är nog ett tjockt ullunderställ, men det beror helt på vilken typ av aktivitet/fiske du skall bedriva och vilken årstid. Man måste ju hitta något som är lagom, för tar du något för varmt kommer du svettas och sedan frysa. Jag prioriterar alltid att få bort fukten från kroppen (syntet värmer inte bäst) och har sedan de värmande lagren över det, Ull!

                    Hoppas detta hjälper någon, saknar lite källor men det finns säkert någon här som kan tillrättavisa mig i mina antaganden, har testat klädsel i utemiljö under många år och för olika aktiviteter men vad som är bra/bäst är klart subjektivt, lycka till!

                    Skitfiske!
                    Senast ändrad av Grävlingen; 2018-09-18, 06:56.
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X