Ullunderställ eller fleece? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ullunderställ eller fleece?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Hej!

    Jag föredrar syntet mot kroppen dvs. "superunderställ" primärt för att jag läst att dessa är bäst på att transportera bort fukt från kroppen vilket är oerhört viktigt då du är en heldag på sjön i kallt väder. Har tyvärr ingen källa på detta men följ länken så finns en antydan till det jag beskriver. Välja underställ. Läser man skriften "Vintersoldat" så framgår det tydligt hur viktigt det är att hålla sig torr direkt mot kroppen. Vid överlevnadsutbildningar i vintermiljö får man ofta höra begreppet "Svettas du så dör du", vilket kanske inte är fallet när man fiskar, men fisketuren kan bli klart oangenäm om du ska "huttra" dig igenom den.

    Ull har fördelen att det inte luktar lika mycket som syntet om man ska använda det under flera dagar, dessutom värmer det när det ä blött. Syntet transporterar som sagt fukt något bättre, vilket jag värderar högt, är slitstarkare men kan lukta mumma efter några dagar. En viktig parameter är att det plagg som sitter närmst kroppen skall sitta relativt "tight" annars funkar inte fukttransporten som den ska.

    Över superunderstället har jag precis som många säger ull i olika former, är det kallt så har jag ett tjockare merinounderställ och sedan en ulltröja över det. Fördelen med att ha ull som mellanlager är att det transporterar fukt helt ok i alla fall minst lika fort som mina skalplagg hinner ventilera (den förmågan kan ju diskuteras), dessutom så värmer ull även om det är lite fuktigt/blött vilket nämnts tidigare. Bambu har jag dålig koll på tyvärr och är väll det enda jag inte testa ordentligt i skog och på sjö.

    Gillar inte alls fleece, vilket är en smaksak givetvis, då jag upplever att det blir som att ta på sig ett galonställ, börjar man svettas lyckas man inte göra sig av med fukten och börjar därmed frysa efter en stund. Nästan som en plastpåse full av kondens.

    Ytterligare en viktig aspekt är att man lär sig anpassa klädseln över dagen, det är bättre att frysa lite när du packar båten på morgonen och därmed inte svettas för att sedan förstärka klädseln då du blir mer stillasittande. Eller vilken fiskare har inte börja dagen med full mundering för att sedan fram mot lunch stå i understället och toksvettas? Klädseln måste gå att anpassa, dvs. lager på lager principen.

    Jag svarar nog egentligen inte på din fråga vad värmer mest, det är nog ett tjockt ullunderställ, men det beror helt på vilken typ av aktivitet/fiske du skall bedriva och vilken årstid. Man måste ju hitta något som är lagom, för tar du något för varmt kommer du svettas och sedan frysa. Jag prioriterar alltid att få bort fukten från kroppen (syntet värmer inte bäst) och har sedan de värmande lagren över det, Ull!

    Hoppas detta hjälper någon, saknar lite källor men det finns säkert någon här som kan tillrättavisa mig i mina antaganden, har testat klädsel i utemiljö under många år och för olika aktiviteter men vad som är bra/bäst är klart subjektivt, lycka till!

    Skitfiske!


    Det blir ju ganska subjektivt när det gäller sådana här saker, man testar en sak som fungerar och så upplever man något annat som att det fungerar på ett annat sätt, men vissa saker kan man ju konstatera - som att fleece som underställ inte fungerar så bra eftersom bomull (jag utgår från att det är bomullsfleece som avses här) binder fukt snarare än att transportera bort det från kroppen, när fukten sedan dunstar så kyls kroppen ned vilket ju inte är det man är ute efter.
    Det finns en hel del olika syntetmaterial och vissa av dom är säkert lite bättre än ull att transportera bort fukten, men bara det faktum att ullen värmer även när det är fuktig är ett plus som nog smäller lite högre tycker jag.
    Att syntetmaterial skulle hålla bättre än ull håller jag inte med om personligen, men nu blir det förstås subjektivt igen, mina syntetunderställ tycker jag tappar elasticiteten, blir noppriga och allmänt sladdriga ganska fort (dom luktar också som nämnts skunk ganska fort också) medan mina ullställ och strumpor knappt behöver tvättas mellan utflykterna.

    Strumpor förresten, glöm inte riktiga strumpor eftersom kalla fötter gör dig kall i resten av kroppen rätt fort. Först en tunn ullstrumpa och så en lite tjockare ullstrumpa på den och så ett par bra skor som inte släpper igenom fukt.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
      Det blir ju ganska subjektivt när det gäller sådana här saker, man testar en sak som fungerar och så upplever man något annat som att det fungerar på ett annat sätt, men vissa saker kan man ju konstatera - som att fleece som underställ inte fungerar så bra eftersom bomull (jag utgår från att det är bomullsfleece som avses här) binder fukt snarare än att transportera bort det från kroppen, när fukten sedan dunstar så kyls kroppen ned vilket ju inte är det man är ute efter.
      Det finns en hel del olika syntetmaterial och vissa av dom är säkert lite bättre än ull att transportera bort fukten, men bara det faktum att ullen värmer även när det är fuktig är ett plus som nog smäller lite högre tycker jag.
      Att syntetmaterial skulle hålla bättre än ull håller jag inte med om personligen, men nu blir det förstås subjektivt igen, mina syntetunderställ tycker jag tappar elasticiteten, blir noppriga och allmänt sladdriga ganska fort (dom luktar också som nämnts skunk ganska fort också) medan mina ullställ och strumpor knappt behöver tvättas mellan utflykterna.

      Strumpor förresten, glöm inte riktiga strumpor eftersom kalla fötter gör dig kall i resten av kroppen rätt fort. Först en tunn ullstrumpa och så en lite tjockare ullstrumpa på den och så ett par bra skor som inte släpper igenom fukt.
      Helt rätt!

      Det är subjektivt!

      Skulle nog gå att argumentera en stund fram och tillbaka, uppenbarligen prioriterar vi olika i frågan gällande fukt. Men vad som är rätt och fel här är ju som vi är överens om subjektivt.

      Jag föredrar precis som nästan alla andra Ull då det värmer när det är blött/fuktigt, men inte närmst kroppen. det är inget som säger att det måste sitta närmst kroppen för att fortsätta isolera/värma.

      Ni kan läsa lite på Crafts hemsida om de olika materialen https://www.craftsportswear.com/sv/u...de-understall/

      Samtidigt skulle jag inte säga att Craft rekommenderar syntet som jag förespråkar närmst kroppen vid ex. fiske utan snarare en blandning av de båda, men det är ju en tolkning jag gjort utifrån det de skriver.

      Det du skriver om strumpor är bra, riktigt bra! Ytterligare en sak man kan tillägga där är att det är bra med höga strumpor. Fotleder/smalben är ställen man ofta glömmer som göra att man börjar frysa om fötterna. Samma sak gäller för handlederna om man fryser om fingrarna, man har så mycket ytliga blodkärl där. Så tröjor med "muddar" är bra eller varför inte handledsvärmare från ex. Houdini, ej ull tyvärr men det har min kära svärmor fixat åt mig

      Skitfiske!
      Senast ändrad av Grävlingen; 2018-09-18, 08:15.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

      Kommentera


      • #13
        Jag köper inte fleece för miljöns och för våra fiskars skull. Fleece släpper mikroplaster som till slut hamnar i fiskarnas magar och ställer till problem
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
          Bambu is tha shit! Så mjukt, kliar inte, luktar inte. Enda nackdelen är att de slits fort.
          Intressant!
          Jag kör med bambustrumpor från ITAB till vardags och gillar det skarpt. Köpte ett par långkallingar av bambu, också från ITAB men de var kassa. Tyckte inte de värmde alls jämfört med motsvarande i syntet från Craft.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Intressant!
            Jag kör med bambustrumpor från ITAB till vardags och gillar det skarpt. Köpte ett par långkallingar av bambu, också från ITAB men de var kassa. Tyckte inte de värmde alls jämfört med motsvarande i syntet från Craft.
            Kör också med topeco bambustrumpor till vardags, minimal lukt (garanterar inte allas pedal-syra )

            Mitt underställ kom från HiSport, "Stormy Whether" tror jag de hette. Den största fördelen är att dom är så mjuka och lena och fastnar inte i skäggstubb eller nariga händer dess utom jobbar dom inte upp statisk elektricitet vid på/av-tagning. Gällande värmen på just benen har jag sällan problem att få behaglig, fryser inte mest där.

            Försöker hitta ngt nytt favoritunderställ i bambu men har inte hittat ngt som verkar bra enligt mina specifikationer. Jag vill inte ha half zip eller turtle neck. Vill ha en vanlig rund hals. Gärna svarta med nån ljusare söm på för det estetiska.

            Vad jag har förstått så kan bambu växa väldigt snabbt i slutna kretslopp vilket gör det till en riktig ekoprodukt. Fattar bara inte varför det inte har slagit igenom hårdare. Googlar man får man typ fem att välja på.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Intressant!
              Jag kör med bambustrumpor från ITAB till vardags och gillar det skarpt. Köpte ett par långkallingar av bambu, också från ITAB men de var kassa. Tyckte inte de värmde alls jämfört med motsvarande i syntet från Craft.
              Bambu underst här med. Oslagbart.
              Bör poängteras. Drar man på sig bambu underställ inne och vandrar runt i, även i rumstempratur så är dom väldigt kall. Men med ett lager utanpå så märker man dess effekt.

              Strumpor har jag dock inte testat. Långkalsongerna slits ju otroligt mycket.

              Kommentera


              • #17
                Jag kör i princip alltid med detta stället underst: https://www.blaklader.se/sv/produkt/...byxa-dry#16620

                Också ett sk. "bambu-ställ". Det är extremt följsamt så det sitter som ett extraskinn på kroppen. Nu sitter iofs de flesta kläder lite väl tight på mig för tillfället men ändå...

                Det är grymt på att hålla en torr och perfekt att ha under när man ska vara aktiv. När det sedan blir kallare får man komplettera med ytterligare ställ. Har haft Blåkläders olika ställ i många år nu och är grymt nöjd.
                Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                Kommentera


                • #18
                  Nu var dock inte frågan om vilket ställ som är mest skönt mot kroppen, vilket som inte lämnar statisk elektricitet mm även om jag är glad för allas synpunkter! Dessa bambiställ på pappret och i tester ser ju rätt kassa ut i värmande egenskaper jämfört med merinoställ?? Kanske kan köra ett bamnuställ närmast, sen ett lite för stort ylle efter?

                  Kommentera


                  • #19
                    Håller med om att merinoull är väldigt bra. Kör Woolpower som nämnts tidigare i tråden. Kostar en del men det är det värt för ett vettigt ställ. Håller värme väldigt bra och funkar att tvätta utan att förstöra det. Använder det vid dykning, utförsåkning osv osv..

                    Kommentera


                    • #20
                      @stahre87

                      Helt rätt, tråden spårade lite och jag uppfattade frågan som att det gällde just vilket lager man ska ha närmst kroppen. Ska du bara ha ett lager så ska du absolut inte ha bambu, då hade jag helt klart kört merino. Men vill du ha en grym uppsättning så köper du båda. Då täcker du in allt från lite småkyliga tillfällen till riktigt råkalla dagar.

                      Detta ställ har jag som mitt "varma" ställ: https://www.blaklader.se/sv/produkt/...erinoull#16625

                      Har ett mellanvarmt ställ också som med är merino. Jag tycker zipen är skön men det är såklart en smaksak. Vad man bör ha dock är förläng tröja. Helkasst när man böjer sig fram i båten och tröjan glider upp.
                      Senast ändrad av Geronimo; 2018-09-19, 13:20.
                      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      42 svar
                      8 745 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                      11 svar
                      725 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                      4 svar
                      292 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                      1 svar
                      197 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adamp
                      av Adamp
                       
                      Arbetar...
                      X