Andasvadare till tjej storlek 38 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andasvadare till tjej storlek 38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Vad gäller de där med skärp så kan jag väl säga från egen erfarenhet att de går snabbt att få in vatten i vadarna om man ramlar eller kliver ner i ett hål. Man får välja lite på om man vill fylla vadarna med vatten och sjunka som en sten eller om man vill flyta som en kork upp och ner.. lite pest lr kolera! Med de sagt så kan jag bara instämma med att en vadarstav är bra, bra polariserade glasögon som sagts och ett sundare förnuft än man vanligtvis har. Vada aldrig mer än till knäna om man är själv lr långt ifrån en kamrat. Glöm de där med en kniv för när man hamnar under vattnet om så bara för en sekund så kan jag säga att en kniv inte är de första man tänker på. Då är de bättre att man har ett rep som man kan kasta lr knutit mellan varandra. Men som sagt, ta inga risker - säkra före de osäkra!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg

      Såklart! De är bara att fråga!
      Det absolut bästa är ju givetvis att testa vadarna först tsm med skor, men det kanske inte är de lättaste om man inte har nära till nån fiskebutik som har flugfiskeutrustning på hyllan. Skorna är ju gjord för att ha en neoprensocka i så strl 42 på vadarskorna ska funka bra. Har man halvstorlekar på fötterna typ 42.5 osv då är de bättre att ta en storlek för mkt. Man knyter ju åt skorna så de gör inget om man har lite glapp i tårna, snarare positivt. Skorna trycks ju ihop duktigt när kliver ner under tryck. Det är svårt dedär med strl på vadarna för dels skiljer de på de olika märkena och sen finns de en miljon olika storlekar känns de som. Jag är 185 lång och väger 90kg och jag kör på strl L. Min vän är lika lång som mig men väger 10 pannor mindre och han kör strl ML om jag inte missminner mig.. ML är alltså Medium Long och krast kan man säga att dom har samma längd som L fast tightare runt ben och midja. Berätta gärna hur lång du är och kroppsform/vikt.
      Skysst av dig att svara på mina frågor här! så ja får tacka så mycket för den hjälp jag får..
      Har föressten halvstorlek, precis 42,5. fast 42 passar ibland med. Skall jag då helst ta storlek 43 till 44 istället för storlek 42 till 43? Eller menar du att jag skall ta storlek 42 till 43 istället för 41 till 42.. ? hoppas ja inte krånglade till det nu här..

      Enligt tabellen jag kollade på scierra så verkar det ju som att ja skall ha M eller ML.. Men de enda som skiljer dem 2 åt verkar vara längden och innersömmen på byxorna. så storlek M verkar vara det rätta enligt den.. Tar jag L borde de väl bli lite för pössigt. fast å andra sidan jag har inte stått i dem.

      Är 178 lång
      Väger 80 kg

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
        Vad gäller de där med skärp så kan jag väl säga från egen erfarenhet att de går snabbt att få in vatten i vadarna om man ramlar eller kliver ner i ett hål. Man får välja lite på om man vill fylla vadarna med vatten och sjunka som en sten eller om man vill flyta som en kork upp och ner.. lite pest lr kolera! Med de sagt så kan jag bara instämma med att en vadarstav är bra, bra polariserade glasögon som sagts och ett sundare förnuft än man vanligtvis har. Vada aldrig mer än till knäna om man är själv lr långt ifrån en kamrat. Glöm de där med en kniv för när man hamnar under vattnet om så bara för en sekund så kan jag säga att en kniv inte är de första man tänker på. Då är de bättre att man har ett rep som man kan kasta lr knutit mellan varandra. Men som sagt, ta inga risker - säkra före de osäkra!

        Hur gör du själv, knyter du åt skärpet? verkar vara omtvistad diskussion kring det där. men om man utgår från säkerhet och videos jag sett kring det hela så skall man alltid knyta åt skärpet och pressa ut luften.. De bästa är väl att använda flytväst.. Duger det med en vanlig sådan? Jo precis som du säger, ingen ide att vara dumstridig på något sätt. jag kan säga det att jag har en jävla respekt för vatten, min mormors pappa drunknade på det viset då han var ute och fiskade.. Förvisso på fyllan, men ändå! Vi kommer nog inte ens vada längre ut än till knäna till en början och vi resonerade som så att vadarstövlarna kändes lite för osäkra ändå i längden där. Där borde ju vadarset vara betydligt säkrare... Kommer titta in på de här med vadarstav och polariserade glasögon med.

        Med andasvadare blir det den där korkeffekten som på neopren? såg i videos attt man skall lägga sig på ett visst sätt om det råkar ske att man plurrar i.. har du själv hamnat i ett hål och plurrat i sådär så att vadarna har fyllts?

        Kommentera


        • #14
          Jag säger bara så här. tur man inte hade vadare då man var i 15 års ålders. för då hade det varit livsfarligt.. inte alls samma säkerhetstänk.. risken att drunkna skulle vara stor då

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
            Vad gäller de där med skärp så kan jag väl säga från egen erfarenhet att de går snabbt att få in vatten i vadarna om man ramlar eller kliver ner i ett hål. Man får välja lite på om man vill fylla vadarna med vatten och sjunka som en sten eller om man vill flyta som en kork upp och ner.. lite pest lr kolera! Med de sagt så kan jag bara instämma med att en vadarstav är bra, bra polariserade glasögon som sagts och ett sundare förnuft än man vanligtvis har. Vada aldrig mer än till knäna om man är själv lr långt ifrån en kamrat. Glöm de där med en kniv för när man hamnar under vattnet om så bara för en sekund så kan jag säga att en kniv inte är de första man tänker på. Då är de bättre att man har ett rep som man kan kasta lr knutit mellan varandra. Men som sagt, ta inga risker - säkra före de osäkra!
            Fick en del hjälp nu via edgeflyfishing forumet... Det blev ett par vision keeper vadar med vadarskor.. tog större skor så vi får in neoprensula/raggsocka..återstår att se hur storlek small passar tjejen, men lät som på fiskebutiken att xtra small inte alls skulle passa henne och vara för liten.så de trodde på en S... får hoppas grejjerna funkar.. nåväl..vela bara säga tack för all hjälp och så jag fick av dig här! Hjälpte mig mycket faktiskt ! så en eloge till dig där

            Kommentera


            • #16
              M tror jag kmr passa dig perfekt! Och bra val! Jag ville inte vara den som prackar på folk märken osv, man ska skapa sig en egen uppfattning men nu när du valt så kan jag meddela att jag också kör på Vision. Jag klämmer ur luften och har bältet lagom åtdraget. Och ja, jag har varit å simma fjäril i ström med vadare och de gick från att ja gick på en ås så jag hade vatten till fotknölarna, sen tog ja ett steg åt sidan och träffa kanten på åsen och rullgrus så man dala ner i en grop, obehagligt att vara så hjälplös men tur att de bara var en grop så de blev grunt direkt så ja kunde ställa mig upp.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
                M tror jag kmr passa dig perfekt! Och bra val! Jag ville inte vara den som prackar på folk märken osv, man ska skapa sig en egen uppfattning men nu när du valt så kan jag meddela att jag också kör på Vision. Jag klämmer ur luften och har bältet lagom åtdraget. Och ja, jag har varit å simma fjäril i ström med vadare och de gick från att ja gick på en ås så jag hade vatten till fotknölarna, sen tog ja ett steg åt sidan och träffa kanten på åsen och rullgrus så man dala ner i en grop, obehagligt att vara så hjälplös men tur att de bara var en grop så de blev grunt direkt så ja kunde ställa mig upp.
                Vi fick hem vadarna nu, och M passade mig mycket bra, inte för stora och inte för små! så jag är nöjd, ej dock varit ut och fiskat med dem än dock. och jag hahaha hoppas jag slipper ut och simma med vadarna som du beskriver här i tråden. låter inte kul! tur det gick bra för dig! skall tänka på det här med att pressa ut luften och så... Hoppas det är ok att jag droppar en fråga/fundering här. Du har säkert koll. Det gäller fruns vadare, neoprensockan kopntra skon! vi är lite osäkra på hur vi skall göra... Vi köpte ju större skor för att få plats med extra neoprensocka som skydd.. Själva vadarna i sig passar henne perfekt. Men den fastsydda neoprensockan är lite för stor för skon.. Hon har i vanligt fall skostorlek 38. här har vi valt storlek 40 i skon, Hennes vadarset är storlek Small.. Till problemet då, Själva Skon hennes den passar bra och är rymmlig, men själva neoprensockan som är fastsydd i vadarna är för stor för själva skon, korvar sig vid hälen/ankeln.. men hon säger det ändå känns helt ok och som att det går att ha det. men vi undrar hur hållbart det är egentligen. va tror du, bör hon gå upp ytterligare en skostorlek, alltså till 41 eller va vet jag kanske 42? tänkte hur bra är de egentligen att sockan skaver så i skon? men de skall ju av bekvämt ochså. hmm....

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Nigredo Visa inlägg

                  Vi fick hem vadarna nu, och M passade mig mycket bra, inte för stora och inte för små! så jag är nöjd, ej dock varit ut och fiskat med dem än dock. och jag hahaha hoppas jag slipper ut och simma med vadarna som du beskriver här i tråden. låter inte kul! tur det gick bra för dig! skall tänka på det här med att pressa ut luften och så... Hoppas det är ok att jag droppar en fråga/fundering här. Du har säkert koll. Det gäller fruns vadare, neoprensockan kopntra skon! vi är lite osäkra på hur vi skall göra... Vi köpte ju större skor för att få plats med extra neoprensocka som skydd.. Själva vadarna i sig passar henne perfekt. Men den fastsydda neoprensockan är lite för stor för skon.. Hon har i vanligt fall skostorlek 38. här har vi valt storlek 40 i skon, Hennes vadarset är storlek Small.. Till problemet då, Själva Skon hennes den passar bra och är rymmlig, men själva neoprensockan som är fastsydd i vadarna är för stor för själva skon, korvar sig vid hälen/ankeln.. men hon säger det ändå känns helt ok och som att det går att ha det. men vi undrar hur hållbart det är egentligen. va tror du, bör hon gå upp ytterligare en skostorlek, alltså till 41 eller va vet jag kanske 42? tänkte hur bra är de egentligen att sockan skaver så i skon? men de skall ju av bekvämt ochså. hmm....
                  Inga problem alls, sockan ska ju inte precis sitta tight på foten så då är de givet att de kan bli lite knöligt i skon. På så vis finns de ju utrymme för ullsockor i neoprensockorna när de är kallt också. Så länga hon inte får ont i fötterna och känner att de glappar och känns konstigt på land så är se lugnt.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag skulle nog pröva med en (extra) ullsocka innanför neoprenfoten för att fylla ut och släta till och om det kräver en större känga, så varför inte...? Det kan bli lite varmare om foten men yllestrumpor binder fukt och man kan ta med ett utbytespar och skifta andra halvlek...

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg

                      Inga problem alls, sockan ska ju inte precis sitta tight på foten så då är de givet att de kan bli lite knöligt i skon. På så vis finns de ju utrymme för ullsockor i neoprensockorna när de är kallt också. Så länga hon inte får ont i fötterna och känner att de glappar och känns konstigt på land så är se lugnt.
                      Alright, du menar att vi kan behålla denna storlek då? är det inte större risk att sockan pajjar om den är för stor för skon? tanken var ju att få in ytterligare en socka ovanpå denna, en raggsocka . sorry alla frågor här, men känner mig rätt newbie på detta

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      42 svar
                      8 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                      11 svar
                      729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                      4 svar
                      305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                      1 svar
                      212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adamp
                      av Adamp
                       
                      Arbetar...
                      X