Torrdräkt +stövlar/kängor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torrdräkt +stövlar/kängor??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Torrdräkt +stövlar/kängor??

    Hej! jag skulle behöva tips på stövlar/kängor som fungerar bra ihop med torrdräkt(med tanke på sockan). Jag fiskar från trampkajak och har fram tills nu använt mig av 3 nummer för stora Powerboots, senaste turen gav dom dock upp på grund av ålder...
    Nu funderar jag på vad jag ska ha i stället, mina gamla var lite små när man hade torrdräkten på så jag skulle behöva en storlek större men det känns inte optimalt att trampa runt i ett par 48:or!! Det måste väl finnas någon bättre lösning eller?

    Länka gärna om ni har några tips!

  • #2
    Är det tillräckligt varmt kör jag billiga vandringsskor typ Merrell eller Salomon, ett par storlekar för stora så man får plats med varma sockor. Annars är det powerbootsen som gäller, gått över till låga skaft vilket gör känslan av månpromenad något mindre påtaglig. Jag fiskar inte från kajak, annars skulle jag kika på Ursuits mfl märkens neoprenskor, funkar ju inte att gå särskilt långt med men för kajak borde det göra jobbet.

    https://www.seapax.se/klader/torrdra...gkedja-6-5mm-5

    Kommentera


    • #3
      Ja dom såg ju bra och smidiga ut, borde ju hålla värmen med .
      Det blir till att testa ett par sådana för alternativet stora Powerboots el liknande tar ju bort mycket av smidigheten i en kajak. Det blir bara stelt och krångligt, svårt att ta sig i och ur och vill ju helst ha på mig torrdräkten för säkerhets skull nu när det är kallt i vattnet.

      Kommentera


      • #4
        Kör inte kajak men båt och har då ett par otympliga belgiska Bekinastövlar str 47 i skummad polyuretan (PU, som Power tror jag) de funkar men kolla på ett par Igloo, Lemigo eller liknade i EVA, kanske inte så mycket tympligare men EVA är i vart fall lättare.

        Kommentera


        • #5
          Jag körde vadarskor till min torrdräkt. De är ju gjorda för att rymma vadare som tar än mer plats dessutom dränerar de ut vattnet bra ifall du vill hoppa i.

          Kommentera


          • #6
            Min torrdräkt (Ursuit) har på tok för stora "fötter" för min storlek på dräkt eftersom jag har ganska små fötter (41). Men jag kör Polyvear stövlar storlek 45 med tjocka Helly-Hansen sockar och viker in överskottet från torrdräkten under foten i stöveln och fryser aldrig plus att det skyddar torrdräkten när jag går utan stövlarna på. Fast jag kör bara isfiske och inte kajak så det kanske blir för klumpigt med så pass för stora stövlar...?

            Kommentera


            • #7
              Jag har ju testat med fodrade stövlar str 46, har 44 i vanliga skor, men det blev för trångt med de tjocka torrdräkt sockorna i så det är ju str 47-48 som är aktuellt då. Men det blir väldigt trångt och klumpigt i trampkajaken tycker jag!
              Jag har beställt Ursuit skorna som #holden tipsade om, så får jag testa om det funkar!

              Kommentera


              • #8
                Ursuitskorna ser ganska tunna ut och luft, bundet i lager (eller elsula/-socka) är det som värmer så jag är tveksam, neoprene har inte varit en "hit" för fingervantar i vart fall, men jag hoppas naturligtvis att de funkar för dig!

                Se till att fylla torrdräktsfoten så mycket du kan med fluffiga strumpor utan att det blir trångt med neopreneskon på så kan det nog funka.

                There is no substitute for cubic inch, dvs volym... ( Except turbo or batteries...)
                Senast ändrad av anteman; 2019-11-09, 23:21.

                Kommentera


                • #9
                  Testade Ursuitskorna på en kvällspass efter gös i går. Dom är RIKTIGT smidiga och går inte jämföra med stora stövlar. Man rör sig riktigt smidigt i kajaken samt vid i och urstigning, så nu behöver man inte känna sig som en astronaut på månen längre!
                  Dom höll även värmen bra tycker jag, jag var ute 4 timmar mellan kl 15-19 och temp på 3-4 grader och hade bara ett par tunnare sockar under men jag får platts med ett par tjockare om jag skulle behöva.
                  Sammanfattningsvis så är jag mycket nöjd, tack holden för tippset!!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                  42 svar
                  8 776 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                  11 svar
                  729 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                  4 svar
                  305 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg efc__
                  av efc__
                   
                  Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                  1 svar
                  211 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adamp
                  av Adamp
                   
                  Arbetar...
                  X