Stövlar vs. Kängor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stövlar vs. Kängor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stövlar vs. Kängor

    Hej,

    Går i tankar om att införskaffa mig ett par nya stövlar/kängor... Vet dock inte om man skall satsa på just stövlar eller kängor?
    Jag skall använda dessa i stort sett enbart till båtfiske i kallare förhållanden, så att de håller fötterna varma en hel dag är prio ett (men gärna om de funkar även till tidig vår och höst utan att bli för varma heller, men kanske svårt att kombinera). Sen ska de ju gärna vara goa att stå i en hel dag och ett plus för vattentäthet såklart.

    Jag lägger här fram två alternativ som jag kikat på. Någon som har några bra funderingar kring dessa eller andra alternativ?

    Känga: Salomon Toundra PRO CSWP
    https://www.lannasport.se/sv/article...SABEgL8t_D_BwE

    Stövel: Muck Boot Arctic Sport
    https://shop.jakt.se//muck-arctic-ta...SABEgJ3vvD_BwE


  • #2
    Står man still blir man kall oavsett.. Hur tjocka stövlar/kängor du än har
    Men tips är flera lager ull på fötterna och väldigt rymliga skodon.

    En klassiker är ju P. Orginal varma och goa.
    Allt beror ju på egna preferenser och vad du skall göra.

    Själv har jag Tjocka vandrarkängor i goretex, P. orginal, tunna vandrarkängor, sandaler, stövlar osv osv. Det finns liksom olika miljöer och väder.
    lycka till!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Jag kör med Igloo vinterstövel under tidig vår och sen under hösten och vintern.Lätt och skön stövel att ha på sig och väldigt varm och go.Men smaken är som baken så det där måste du klura ut själv. Ha det gott.

      Kommentera


      • #4
        Powerboots skönaste & varmaste stövlar jag har provat, använder dessa när det börjar bli kallt som nu. Ser klumpiga & tunga ut men förvånansvärt smidiga & lätta.
        Förstår att det är en favorit bland många isfiskare

        Kängor använder jag när tempen ligger runt 10 gr

        Stövlar i Neopren funkar inge bra, provat några olika modeller som man har blivit rekommenderad i butik som ska ha klara temp ned till -40gr, dom blir kalla om man svettas lite,

        Kommentera


        • #5
          Är det finramp med brygga skulle jag välja känga, men är det natur ramp med vadningskrav när man ska i med båten och grislera runtomkring typ såhär
          Click image for larger version

Name:	E0A5CC8A-FF93-47C1-A171-EE325B9D22D4.jpeg
Views:	470
Size:	3,44 MB
ID:	2534205
          som det såg ut för mig igår,då har lättvättade stövlar fördel tycker jag/ trevlig helg

          Kommentera


          • #6
            Stövlar ger mer värme per krona och till riktigt kallt båt-/isfiske anser jag dem som bäst. En känga är skönare att vandra i men knappast varmare och dyrare.
            Har ett par Bekina Thermolite stl 47 (normal 46:a) utan tillhörande urtagbara foder men med 2-3 yllesockor, den yttre grov och rejäl iläggssula som suger fukt därtill, så värmer och sitter de bra på mina 43:or...

            Bekinastöveln finns nog inte nu, idag skulle jag pröva en kraftig stövel i EVA, ett lätt och värmande material och strumpor/iläggssula i ylle/filt som binder fukt, då håller sig foten torrare och därmed varmare. T ex Lemigo Vermont, ser ut att vara lik mina Bekina å kapabel.

            Powerboot har sina anhängare... har aldrig prövat då jag inte vill ha fast foder som ofta tar evigheter att torka, hellre en urtagbart foder eller en socka extra som, likt iläggssulan kan tas ut och bytas/torkas om så behövs.

            jäklar nu skrev jag något jag skrivt om förr ändå.... fast jag nyss sa annat i annan tråd...
            Senast ändrad av anteman; 2020-01-31, 23:16.

            Kommentera


            • #7
              Jag kör med försvarets gamla m90 stövlar tillverkade av Nokia... mina är tillverkade 1992 och håller än men dom utbytbara fodren börjar bli slitna nu. Jag kör med en tunn syntetstrumpa innerst och ullstrumpa över det och sen det medföljande fodret.

              Jag har försökt byta till kängor många ggr men inte hittat nån som är lika smidig som en gummistövel.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
              42 svar
              8 776 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg senzitivity  
              Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
              11 svar
              729 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gädd-jos  
              Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
              4 svar
              305 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg efc__
              av efc__
               
              Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
              1 svar
              211 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adamp
              av Adamp
               
              Arbetar...
              X