Vadare nybörjare - Vad behövs egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare nybörjare - Vad behövs egentligen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vadare nybörjare - Vad behövs egentligen?

    Hej,

    Har aldrig fiskat med vadare men är oerhört sugen på att testa.

    Vad rekommenderas som helt färsk på detta fisket? Var bör man lägga sig prismässigt på, Finns det "färdiga set" ?

    Tack på förhand!

  • #2
    Kolla på Wittlocks hemsida de har en kanonbra kombo från Simms som är riktigt prisvärd.
    Peter b

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Fiskemedfiske Visa inlägg
      Hej,

      Har aldrig fiskat med vadare men är oerhört sugen på att testa.

      Vad rekommenderas som helt färsk på detta fisket? Var bör man lägga sig prismässigt på, Finns det "färdiga set" ?

      Tack på förhand!
      Patagonia vadarbyxor köpte jag hos Karpens Flugfiske för många år sedan och de fungerar perfekt än idag...
      Om inte minnet sviker mig helt vill jag minnas att det var min vän Johan Abelsson som tipsade mig om vilka vadare jag skulle köpa...https://www.abelfishing.com/ ...
      Old Firehand
      Leif Engström

      http://fiskelust.se/forum/index.php?...7869#msg257869
      Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-12, 16:33.

      Kommentera


      • #4
        Kommer du fiska i lite kyligare temperaturer- billiga neopren (700-1500kr)
        Kommer du fiska mycket i närområdet och vill komma billigt undan samt skyggar inte för eventuella reklamationer- köp ”billiga” andasvadare (1500 till 3000kr ) i en lokal butik med bra service.
        Kommer du fiska avlägsna platser och värderar nåt som håller lägg mycket pengar och köp Simms eller Patagonia. Med det sagt kan även dessa gå sönder såklart.

        Kommentera


        • #5
          Tror att Simms kombon, andasvadare o kängor ligger på 2.900, riktigt bra pris . Vet att de har sålt riktigt många så vet inte hur lagersaldot ser ut utifrån storlek.
          Peter b

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Tror att Simms kombon, andasvadare o kängor ligger på 2.900, riktigt bra pris . Vet att de har sålt riktigt många så vet inte hur lagersaldot ser ut utifrån storlek.
            Peter b
            Letar verkligen, Men hittar verkligen inte en Simms kombo för 2900?

            Kommentera


            • #7
              Peter B, du som vadar oftare än jag badar vad kör du nu (och förr) och är nöjd med? Hur är Vision nu för tiden? Vision Extreme var väl väldigt populär (å bra) för 10 år sedan...

              Kommentera


              • #8
                Jag övergav neopren för många år sen , men jag är inte särskilt frusen. För tillfället kör jag Korkers kängor ( sliter ut 2 par filtsulor Per år ) , vadare : guideline Alta zip inga läckage på cirka 400 pass. Hade tidigare Patagonia Gallego men tyvärr så gick 2 par sönder . Passform va bra men tyvärr så var nog denna sändning inte hundra , vet fler som hade bekymmer. Nu har P kommit med helt nya vadare - ska bli intressant o följa. Jag har alltid oversize på både kängor o vadare eftersom det är mycket kallvattenfiske, så på catwalken gör jag knappast succé.
                Va inne på Wittlocks de har kombon för 2999 , ring o snacka med Edvin eller Kristoffer så löser det sig .
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Jag övergav neopren för många år sen , men jag är inte särskilt frusen. För tillfället kör jag Korkers kängor ( sliter ut 2 par filtsulor Per år ) , vadare : guideline Alta zip inga läckage på cirka 400 pass. Hade tidigare Patagonia Gallego men tyvärr så gick 2 par sönder . Passform va bra men tyvärr så var nog denna sändning inte hundra , vet fler som hade bekymmer. Nu har P kommit med helt nya vadare - ska bli intressant o följa. Jag har alltid oversize på både kängor o vadare eftersom det är mycket kallvattenfiske, så på catwalken gör jag knappast succé.
                  Va inne på Wittlocks de har kombon för 2999 , ring o snacka med Edvin eller Kristoffer så löser det sig .
                  Peter b
                  Hej Peter B;

                  Imponerad läser jag gärna dina inlägg här på Fiskesnack och går i minnet tillbaka till mitt eget Laxfiske i Altaelva på 1960-talet... Här kan du läsa några rader från förr:

                  "Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Jisses Firehand har du en sån lax från Alta blev riktigt impad nu måste jag säga knappast en sträcka du kommer åt nuförtiden låter som Janne Johanssons dagar i Driva och Surna -64! mvh
                  Hej TamTam; En bild av mig med tre laxar från en laxnatt i Altaelva, juli 1964 finns med på sidan 19 i Arjons katalog "PÅ FISKETUR MED ARJON 1965".
                  Bildtext under bilden: "I somras tappade jag mitt laxflugspö i älven när vi kantrade med en älvebåt. Jag hade inköpt ett 4 m Ferie teleskopspö för att ha i reserv att nymfa öring med. Det blev min räddning! Med Feriespöt lyckades jag fånga tre laxar på 24,8 kg, 23,2 kg respektive 8,9 kilo."

                  Cirka 20 år senare var Normarks dåvarande ägare Mats Olofsson och Per Westerlund (Normarks VD) hemma hos mig i Bålsta och åt middag. Då kom fiskegrossisten och spötillverkaren ARJON i Malung på tal och vi pratade laxnätter i Norge och andra gamla minnen om den tiden när Mats Olofsson var försäljningschef på ARJON direkt underställd fabrikör Arvid Jonsson.
                  Memories of Big Ones!


                  Ps. Åtskilliga gånger vid laxfiske har knäna skakat så att jag haft svårt att hålla mig upprätt. Ds."

                  Old Firehand
                  Leif Engström


                  TAMTAM
                  Registered User
                  • Reg.datum: okt 2004
                  • Inlägg: 4648

                  #11
                  2007-04-24, 20:43



                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Alessandro; Min största "kämpelax" från Steinfossen, Altaälven (1964) vägde 24,8 kilo och den tog det drygt 1,5 timme att få upp på land. Jag har fått åtskilliga storlaxar i älvar som varit betydligt starkare och kämpat längre än de jag känt på och varit med om att fånga vid trolling i havet.
                  Go for the Giant Salmons!
                  Old Firehand


                  • #13
                    2007-04-24, 21:57



                    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Jisses Firehand har du en sån lax från Alta blev riktigt impad nu måste jag säga knappast en sträcka du kommer åt nuförtiden låter som Janne Johanssons dagar i Driva och Surna -64! mvh



                    Hej TamTam; Hos Janne Johansson ska jag fiska hos i Surna nu i slutet av maj och början av juni tillsammans med några andra medlemmar i Team Saida.
                    We have to go for the Big Salmons again!
                    Old Firehand

                    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-30, 17:48.
                    • Redigera
                    • Citat
                    • Rapportera
                    • Gilla 0


                    Kommentera

                    Skriv din kommentar härInläggAvbryt
                  • TAMTAM
                    Registered User
                    • Reg.datum: okt 2004
                    • Inlägg: 4648


                  • #15
                    2007-04-27, 20:03


                    Tycker personligen att dom vilda fiskarna i Vänern är dom som har mest krut i sig som sticker iväg med långa rusningar med ibland grymm luftakrobatik.Det är fajters iaf:P

                  • #16
                    2007-04-28, 16:29



                    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Firehand man har inte hört mycket om din karriär i laxälvar trodde du mest sysslade med grov gädda när det begav sej kommer ihåg gamla Fiskejournalen med Engström i norra björken på kvällar och nätter efter gös, topomarkörer odyl skrev du aldrig nåt om laxen på den tiden?
                    Surna antar att det är Advokaten du ska fiska på då eller?
                    Gammelgjerdshölen är otroligt läcker man skulle dra på nåt ordentligt där då blev det nog långdraget neröver!
                    Tyvärr räcker inte ekonomin för en vecka på såna vatten det får bli Landsort för nästa försök och kanske nåt kortvatten i Norge på semestern, lycka till däruppe och bäst att du väntar till midnatt sista maj annars blir det nog bråk



                    Hej TamTam; Sträckan som vi ska fiska lax på i Surna hos Janne Johansson tror jag heter Säter. Den är ganska lång och lär vara cirka 2.000 meter. Laxfisket börjar 1 juni kl 00.01.

                    Jag har aldrig försökt göra någon karriär vare sig som gäddfiskare eller laxfiskare. Visst har jag fuskat ganska mycket inom fiske! Fuskat i laxfiske har jag gjort sedan slutet av 1950-talet. I Altaelva fiskade jag lax för första gången 1963. Den som på den tiden gjorde tappra försök att lära mig fiska lax med flugspö hette Joe Brooks, som var instruktör åt den amerikanske bokförläggaren George Fields gäster i Altaelva på 1960-talet. Joe Brooks var en levande laxflugfiskelegend på den tiden. Han skrev ganska ofta lax- och öringartikar i fiskemagasinet Outdoor Life.
                    Go for the Big Atlantic Salmons!
                    Old Firehand



                  • #18
                    2007-04-29, 20:28



                    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Ok Firehand trodde det var Advokaten ligger precis ovanför Säter.
                    Blir nog hårt skulle jag tro har säkert 15års erfarenhet från Säter men den börjar bli gammal har inte fiskat där sen -96 Talgöypoolen är fin riktigt längtar tillbaka dit men priset har hamnat på den löjliga sidan dessvärre sen Johansson tog över och det blev kun flue och kanske sluk då i värsta fall.
                    Ser du en figur utvadad längst upp i svängen av strömmen ner i Säterhölan med grön slokhatt kan du säga hej min bror nämligen fiskar mycket hårt på fluga och brukar ta nån fin då och då han ska upp på premiären är det tänkt lycka till



                    Hej TamTam; Tack för alla fina tipsen! Jag har aldrig fiskat i Surna tidigare och tänker lägga Talgöypoolen på minnet om den ligger på Sätersträckan.

                    De norska älvar jag förr försökte och emellanåt lyckades fånga lax i var Altaelva, Gaula, Lakselv, Myrlandselva, Namsen, Orkla och Repparfjordelva. För cirka tio år sedan var jag inbjuden att fiska en vecka i Tana på finska sidan, men det blev inget av när bestämmelserna ändrades så att man måste ha en ortsbo (guide) med i båten.

                    Min svåger Nikolai Hammari är född och uppvuxen i Alta, Rafsbotn. Därför var det inte så svårt att köpa dygn i Altaelva när man hade bra kontakt med släkten Hammari. Ibland kunde de ordna så att man kunde få fiska en hel vecka, men det är många år sedan nu.
                    Framtiden var bättre förr!
                    Old Firehand


                    Kommentera

                    Skriv din kommentar härInläggAvbryt
                  • TAMTAM
                    Registered User
                    • Reg.datum: okt 2004
                    • Inlägg: 4648

                    #19
                    2007-04-29, 21:06


                    Hej Firehand den här har du definitivt rätt i när det gäller norskt laxfiske DESSVÄRRE Framtiden var bättre förr!
                    Talgöypoolen är den bästa på Säter under normal till låg vattenföring men Säterhölan är fin på hög dessvärre mindre vanligt nu för tiden men har du tur så kan bägge vara bra bara hoppas alltid ett lotteri.
                    Dessa två hölor utgör hela sträckan nuförtiden då Säter har blivit kringskuren.
                    Imponerad av dina avklarade norska älvar definitivt aldrig hört att du varit en sådan flitig gäst i norska älvar men man lär sej alltid något nytt.
                    Önskar dej (och brorsan) ett kraftigt lycka till på äventyren i Surna!!
                    (själv åker jag till Gaula eller Orkla möjligen är urless på Surna!!!)

                    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-04-29, 21:18.

                  • #20
                    2007-04-30, 17:36




                    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Hej Firehand den här har du definitivt rätt i när det gäller norskt laxfiske DESSVÄRRE Framtiden var bättre förr!
                    Talgöypoolen är den bästa på Säter under normal till låg vattenföring men Säterhölan är fin på hög dessvärre mindre vanligt nu för tiden men har du tur så kan bägge vara bra bara hoppas alltid ett lotteri.
                    Dessa två hölor utgör hela sträckan nuförtiden då Säter har blivit kringskuren.
                    Imponerad av dina avklarade norska älvar definitivt aldrig hört att du varit en sådan flitig gäst i norska älvar men man lär sej alltid något nytt.
                    Önskar dej (och brorsan) ett kraftigt lycka till på äventyren i Surna!!
                    (själv åker jag till Gaula eller Orkla möjligen är urless på Surna!!!)



                    Tack för "peptalkingen" TamTam; Det är skillnad på "Nytt" högvatten och "Gammalt" lågvatten! Jag minns en fiskevecka på Moe-sträckan i Gaula. Gunnar Berglund (fiskepolisen), Lasse Björk, "Kängan"?, Lasse Söderberg (reportagejournalisten på Svenskt Fiske/Sportfiskaren), min son John F. och jag fiskade lax tillsammans i Gaula en sommarvecka i slutet av 80-talet. John F. och jag var först på plats strax efter 12.00 på dagen när vårt pass började. Vattnet var nytt och i stigande! De tre första timmarna fick John F. och jag 7 laxar, några små och några godkända och beslutade oss för att ta det lugnt eftersom vi hade en hel, lååång vecka framför oss att fiska. Vid 16-tiden dök de andra upp. Vattnet hade börjat sjunka en aning! Lasse Björk tog en lax, Lasse Söderberg fick också en. Gunnar Berglund tog nästa! Sedan blev det trögt och trögt blev det också resten av veckan. Lasse Söderberg tror jag lyckades nöta upp en lax till efter fyra dygns intensivt fiske, men vi andra drog bara nitar! Vad lär man sig av detta? Jo, fiska i älven så länge vattnet stiger! Friskt, "Nytt" vatten aktiverar laxen, både de som står i älven och nya som kommer upp och bråkar!
                    Framtiden var bättre förr!
                    Old Firehand

                    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-30, 17:40.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-13, 16:15.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag är nöjd med de andasvadare från Vision jag haft och de ligger i ok pris. Jag fiskar vinter och då behövs flera lager under. Jag har själv funderat på att köra neopren vintertid gör att slippa bylsa på med alla lager under.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    729 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    305 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    211 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X