Jaktkläder vs fiskekläder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jaktkläder vs fiskekläder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jaktkläder vs fiskekläder

    Min uppfattning men skulle säga att jaktkläder generellt har bra mycket bättre stil än fiskekläder.
    Vad beror detta på? Arvet som hänger kvar och att det förr var lite mera överklassen som jagade. Så är det långtifrån idag och självklart finns det anskrämliga jaktkläder också.
    Men överlag skulle jag säga att fiskekläder är mera modern stil och mycket kepsar och fula tryck på jackor och huvtröjor osv. Förövrigt ett av de fulaste plagg som finns.
    Fiske kanske generellt sett också tilltalar en yngre målgrupp och är även är billigare än jakt.

    Jag väljer mera jaktkläder och då mera klassisk stil, har inga ambitioner se ut som en rappare från förorten när jag är ute fiskar..

  • #2
    Jag tippar att det hänger ihop med att sportfisketrenden drivs med amerikansk förebild, knappast ett land man förknippar med god smak.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Jag tippar att det hänger ihop med att sportfisketrenden drivs med amerikansk förebild, knappast ett land man förknippar med god smak.
      Intressant aspekt!
      Håller med dig fullständigt om smaken och stilen.
      Dock finns det engelsktalande länder med oerhört god smak.
      Samtidigt är det ju min uppfattning...

      Kommentera


      • #4
        Fåfänga kan det kallas också , inte fan har ja nån särskild fiskeoutfit tar några uttjänta arbetarbyxor hemma då har jag fickor där jag vill ha behöver inte va rädd om dom o nej dom är inte vattentäta men då har jag regnkläder .
        tillbehör är en stor industri men egentligen klarar man sig utan mycket skit så länge man inte ska ut och vada .
        Bra solglasögon och eventuellt annat solskydd så man ser resten är ju bara fåfängan som sätter stopp för

        Kommentera


        • #5
          Jo kan hålla med om fåfänga, är känd klä mig propert och får ofta höra stiligt.
          Har alltid haft speciella fiskekläder, när man fiskar är det fest och då klär man upp sig!
          Såklart skriv jag det lite med glimten i ögat men jag tycker det är trevligt se propert klädd ut vid vattnet.


          Alla får klä sig som de vill, men min fåfänga gör att jag ofta köper kläder mer anpassade åt jakt.

          Kommentera


          • #6
            Det var ju den brittiska överklassen som uppfann fritiden, det märks tydligt inom jakten och inom flugfisket kan fortfarande skymtas en eller annan tweedkavaj. Vårt moderna sportfiske hämtar dock sin livsluft från tobakstuggande rednecks med obegripliga dialekter i USAs inland.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Det var ju den brittiska överklassen som uppfann fritiden, det märks tydligt inom jakten och inom flugfisket kan fortfarande skymtas en eller annan tweedkavaj. Vårt moderna sportfiske hämtar dock sin livsluft från tobakstuggande rednecks med obegripliga dialekter i USAs inland.
              Även om tweedkavajen inte är jättevanligt så är generellt de flesta flugfiskare bra mycket bättre klädda än vanlig radom spinnfiskare.
              Kan någon vänlig själ berätta varför man dessutom väljer ha musik i öronen samtidigt som man fiskar?
              En del av fisket och njutningen består i att höra fåglar kvittra, vinden susa i träden höra vattnet forsa.
              En naturupplevelse och ventil att ladda batterierna.
              Så ska jag inte sticka under stolen med att prylarna och speciellt en trimmad Ambassadeur gör underverk med batteriet!

              Kommentera


              • #8
                Jag har jaktkläder till fisket klarar vind och en del vatten, dels billigare och jag stå inte ute och fiskar i kuling med regn som kommer vågrätt mot mig. Då är jag på väg till land och skydd

                Kommentera


                • #9
                  Är väl överens i stort willer så ta det med glimten i ögat , är nog ute efter samma lugn o ro själv vid fisket så jag funderar också på varför man ska vara beroende av snäckorna i örat men förstöra fisket är mindre ila än alla hundägare som går så med hunden.
                  tränar ju kanske upp andra sinnen för man hör ju inga vak och plask med snäckorna i

                  Kommentera


                  • #10
                    Det mest brittiska av jaktkläder blir overkill för mig, ofta också sämre anpassade för fiske vad gäller krage, huva och fickor. Å andra sidan så är det varken praktiskt eller snyggt med en reklambemängd tröja dragen över några lager kläder, så som man kan se i vissa fisketävlingar här i Sverige på senare år... helt klart USA-inspirerat... blir som Michelingubbar eller typ MC-stuk med collagetröja XXL "tufft" dragen över skinnstället... så alla fickor är otillgängliga... Låt oss hoppas vi slipper Trumpfrisyrer härnäst...

                    Jeans kör jag i princip varje dag men aldrig till fiske - dess funktion där är bedrövlig så jag landar mitt emellan trådens ytterligheter med fokus på diskret funktion. Diskret baseballkepa i bland med ful med praktisk tube runt halsen. Till sommaren funderar jag lite på en cowboyhatt eller liknade med brätte som skyddar näsa, öron och nacke mot sol, borde vara ok öven vid sommarregn?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X