Vadare och förvaring av utrustning (med trasiga axlar) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare och förvaring av utrustning (med trasiga axlar)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vadare och förvaring av utrustning (med trasiga axlar)

    Hej,

    Dras tyvärr men missnöjda axlar efter många år med kampsport vilket gör mig känslig för att ha mycket "tryck" över axlar över längre tid.

    Vid flugfiske får det mesta plats i fickorna, men vid spinnfiske efter havsöring så ryms inte beteslåda i fickorna på mina kläder.

    Senaste fisketurer hade jag mig med en mycket sparsamt utrustad axelväska men upplevde att det gav spänningar/smärta.

    Hur förvarar ni utrustningen som ni har med er vid fiske med vadare?

    Magväska? Vadarjacka med stora fickor? Midjeväska?

    Alla tips och trix är uppskattade!

  • #2
    Ryggsäck funkar med spänne runt midjan oxå, avlastar axlar rätt rejält. Har själv problem med axlar och rygg efter 25 års brottning :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Vadar jag har jag ofta en "base camp" på stranden där en rygga med fika och lite fiskeprylar får stanna. Tar bara med en liten betesbox ut och då en så pass liten att den passar i fickan på vadarna om sådan finns. Annars brukar jag bara lägga boxen innanför vadarna. Funkar skitbra om man inte tvunget måste asa med sig allt. Sen kör jag fickorna på vadarjackan till tafsmaterial o sånt småplock.

      Kommentera


      • #4
        Hamnade för några år sen en bit ifrån en ärrad kämpe som hade en egen säregen lösning på problemet. Han hade sina småprylar på ”släp” i koppel” bakom sig!
        Hans lösning var ngt som mest liknade en egentillverkad patentare av en bit avloppsrör med fast botten, och med ett skruvlock med en ögla i för rep.

        Under ett break kunde jag inte låta bli att passa på att fråga honom om denna märkliga flytande skapelse.
        ”Ja va fan, jag vill ha kroppen fri från prylar som är i vägen, och axlar och rygg är inte vad de borde längre”, menade han på.

        Han visade sen upp sitt verk, mkt riktigt bestående av ngn form av avloppsrör på runt 200mm i diameter, och kanske 300-350mm långt. Inuti hade han gjort fackindelning med tre fack för div prylar.
        Repet han hade mellan sig och röret var på ca drygt 1,5m som var trätt i en rätt styv slang, i ändarna satt det karbinhakar, en för flytetingets ögla i skruvlocket, och en för ett löst sittande bälte om midjan.
        Den styva slangen om repet var för att motverka att rep och rörboxen skulle ”sno sig” om benen på honom.

        Han hade för sig att han gett 200-300:- för allt i delar på byggvaruhus, och sen själv micklat ihop projektet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Ryggsäck funkar med spänne runt midjan oxå, avlastar axlar rätt rejält. Har själv problem med axlar och rygg efter 25 års brottning :-)
          Bra idé! Ska skicka på lite modeller som avlastar bra.

          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Vadar jag har jag ofta en "base camp" på stranden där en rygga med fika och lite fiskeprylar får stanna. Tar bara med en liten betesbox ut och då en så pass liten att den passar i fickan på vadarna om sådan finns. Annars brukar jag bara lägga boxen innanför vadarna. Funkar skitbra om man inte tvunget måste asa med sig allt. Sen kör jag fickorna på vadarjackan till tafsmaterial o sånt småplock.
          Detta är det jag lutar mot. Kikar nu på en schysst vadarjacka får plocket som vill med i vattnet och D-krok för håv, så får resterande grejer hålla sig på landet.

          Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
          Hamnade för några år sen en bit ifrån en ärrad kämpe som hade en egen säregen lösning på problemet. Han hade sina småprylar på ”släp” i koppel” bakom sig!
          Hans lösning var ngt som mest liknade en egentillverkad patentare av en bit avloppsrör med fast botten, och med ett skruvlock med en ögla i för rep.

          Under ett break kunde jag inte låta bli att passa på att fråga honom om denna märkliga flytande skapelse.
          ”Ja va fan, jag vill ha kroppen fri från prylar som är i vägen, och axlar och rygg är inte vad de borde längre”, menade han på.

          Han visade sen upp sitt verk, mkt riktigt bestående av ngn form av avloppsrör på runt 200mm i diameter, och kanske 300-350mm långt. Inuti hade han gjort fackindelning med tre fack för div prylar.
          Repet han hade mellan sig och röret var på ca drygt 1,5m som var trätt i en rätt styv slang, i ändarna satt det karbinhakar, en för flytetingets ögla i skruvlocket, och en för ett löst sittande bälte om midjan.
          Den styva slangen om repet var för att motverka att rep och rörboxen skulle ”sno sig” om benen på honom.

          Han hade för sig att han gett 200-300:- för allt i delar på byggvaruhus, och sen själv micklat ihop projektet.
          Haha, smart!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
          42 svar
          8 745 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg senzitivity  
          Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
          11 svar
          725 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
          4 svar
          292 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg efc__
          av efc__
           
          Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
          1 svar
          197 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adamp
          av Adamp
           
          Arbetar...
          X